اردیبهشت 30, 1403
حل اختلاف در محیط کار

حل اختلاف در محیط کار از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان آریا پارسا حل اختلاف در محیط کار، مدیریت اختلاف نظرها، پیدا کردن راه حل و غیره همگی از مهارت هایی هستند که مدیران و کارمندان باید داشته باشند. این موضوع می تواند از تاثیر منفی بر تجارت یا سازمان شما جلوگیری کرده و نیز در پایداری دوستی و یکپارچگی مجموعه موثر باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به روند اصولی حل اختلاف و تعارضات در محیط کار طی 7 مرحله بپردازیم.

منظور از حل اختلاف در محیط کار چیست؟

درگیری ها و ایجاد اختلافات همواره بخشی از رویدادهای زندگی انسان ها بوده اند که نمی توان همیشه به صورت 100% از آنها جلوگیری کرد. با این حال شما می توانید با یکسری تدابیر، ایجاد این کشمکش ها را کاهش داده و در صورت وقوع، آنها را مدیریت کنید. این موضوع به ویژه برای مدیران که می خواهند از پایداری یک محیط کار مثبت و ایمن برخوردار باشند، بسیار مهم تلقی می شود. قبل از اینکه راجع به حل مشکلات در محیط کار صحبت کنیم، بهتر است ابتدا با مفهوم آن آشنا شوید.

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا منظور از حل اختلاف در محیط کار که با نام حل تعارض نیز شناخته می شود، یک پروسه است که در آن تلاش می کنید تا راه حلی را برای مشکلات طرفین بیابید. در محیط کار ممکن است شاهد ایجاد اختلافاتی بین مشتری و کارمند، کارمند و کارمند، کارمند و مدیر و یا مشتری و مدیر باشید.

به این نکته توجه کنید که تعارض چیزی است که نباید از آن فراری بود؛ بلکه باید در پی حل آن باشید. عدم آگاهی از مهارت هایی همچون حل اختلاف بین کارمندان در محیط کار، تنها منجر به طولانی و بغرنج شدن رابطه های نادرست، ایجاد سوء تفاهم های بیشتر و حتی اختلافات بزرگتر می شود.

حل اختلاف بین کارمندان

برای حل اختلاف در محیط کار چه کار کنیم؟ (7 مرحله کاربردی)

به جهت حل اختلاف در محیط کار می توانید از ترفندها و روش های مختلفی استفاده کنید. در ادامه با هم 7 مرحله اصولی را معرفی می کنیم که به شرح زیر هستند:

1- مشخص کردن و ریشه یابی مشکل

در اولین مرحله از حل اختلاف و دعوا در محیط کار، مدیر به عنوان یک فرد واسط و بی طرف وارد می شود و باید برای روشن کردن علت اختلاف اقدام کند. این کار ما را قادر می سازد تا بتوانیم مشکل را شناسایی کرده و تا حدی مقصر یا سوء تفاهم هایی که ممکن است رخ داده باشند را شناسایی کنیم. برای انجام این کار تا جایی که مطمئن می شوید، سوالات را بپرسید و موضوع را بررسی نمایید.

2- فراهم کردن یک فضای امن و خصوصی برای گفتگو

برای آنکه رویکرد مسالمت آمیز حل اختلاف بین کارمندان را رعایت کنید، بهتر است مشکل را به صورت خصوصی و به دور از حاشیه پیگیری و حل کنید. به همین خاطر می توانید برای گفتگو با طرفین، محیط امنی را پیدا کرده و با آنها صحبت نمایید. توجه کنید که این مرحله زمانی است که شما همچنان در جستجوی منبع مشکل و ریشه یابی آن هستید.

توصیه می کنیم در انتخاب بهترین مکان برای گفتگو، مکانی که نزدیک آنها باشد را انتخاب نکرده و محیط متفاوتی را انتخاب نمایید.

دعوا در محیط کار

3- گوش دادن به مشکلات و شنیدن نظرات

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا در زمان گفتگو برای ریشه یابی و حل اختلاف در محیط کار، باید اجازه دهید تا طرفین صحبت های خود را کامل بیان کنند. مهم است که به آنها زمان کافی داده شده و برداشت های آنها بررسی شوند. در زمانی که مدیر در این جلسات حضور دارد، مهم است رویکردی مثبت و در عین حال قاطعانه داشته باشد. در صورت نیاز شما می توانید نسبت به تنظیم قوانین پایه اقدام کنید.

4- بررسی وضعیت

با گوش دادن به جزئیات صحبت های طرفین در پروسه حل اختلاف بین کارمندان و پس از بررسی های انجام شده، مشکل را آنالیز کنید. در این مرحله شما نباید پیش داورانه قضاوت کرده و حکمی را صادر نمایید. بلکه مهم است تا یک ارزیابی از وضعیت ایجاد شده داشته باشید. همچنین تلاش کنید منابع درگیری که ممکن است مرتبط و کمتر قابل توجه باشند را نیز بررسی نمایید.

5- تعیین راه های رسیدن به هدف مشترک

با روشن کردن منبع تضاد و بررسی وضعیت، حال نوبت آن است تا راه حل مشترکی را برای رسیدن به تفاهم جستجو نمایید. شما می توانید مجددا صحبت ها را گوش کرده، ارتباط بیشتری گرفته و یا مشاوره از افراد متخصص برای حل مشکل دریافت نمایید.

6- توافق در مورد بهترین راه حل اختلاف در محیط کار

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا شما می توانید با تعیین راهکارهایی، سپس برای انتخاب بهترین راه حل جهت ایجاد تفاهم و حل اختلاف با کمک طرفین اقدام کنید. بهتر است برای انجام این کار یک زمینه مشترک را پیدا کرده و برای طرفین مسئولیت هایی را در نظر بگیرید تا دعوا در محیط کار بار دیگر رخ ندهد.

7- بررسی اتفاقات بعد از حل اختلاف در محیط کار

مهم است که مدیر پس از انجام پروسه حل اختلاف بین کارمندان، همچنان نیم نگاهی به روند پیشرفت راه حل داشته باشد. در صورت نیاز، استراتژی های پیشگیرانه ای را برای آینده در نظر بگیرد.

از دید دکتر ماکان آریا پارسا بهتر است مدیر از اختلافاتی که ایجاد می شوند، درس گرفته و آنها را برای حل مشکلات در بخش های دیگر نیز به کار بگیرد. این گونه رویکردها می توانند مهارت های مدیریتی را تقویت کنند.

مدیریت اختلاف نظر

 

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *