اردیبهشت 31, 1403
تست شخصیت شناسی هالند

تست شخصیت شناسی هالند از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان آریا پارسا تست شخصیت شناسی هالند که با عنوان آزمون یا تست استعداد یابی شغلی نیز شناخته می شود در حدود نیم قرن قبل ارائه شده است. این آزمون بر اساس یک سری سوالات، شما را در 6 دسته بندی شخصیتی قرار داده و می تواند مشاغلی که برای تان مناسب تر هست را معرفی کند. اگر می خواهید مطمئن شوید که شغل آینده شما با شخصیت و علاقه تان یکسو و هم جهت است، در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی بیشتر این آزمون بپردازیم.

منظور از تست شخصیت شناسی هالند چیست؟

تست Holland که در زبان انگلیسی به آن Holland Codes نیز گفته می‌ شود، یک آزمون برای تعیین علاقمندی ها براساس تئوری مشاغل و انتخاب حرفه است که توسط فردی به نام John L. Holland ایجاد شد. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا این تست با عنوان تم شغلی هالند، آزمون رغبت سنجی هالند یا HII نیز شناخته می شود و قدمت آن به سال 1970 میلادی باز می گردد. اگر بخواهیم شخصیت های این تست را در کنار هم قرار دهیم، عبارت RIASEC  مخفف هر واژه آن خواهد شد که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم. هر حرف در این تست مربوط به یک تیپ شخصیتی است که می تواند در تعیین حرفه و محیط کاری موثر باشد.

کاربردهای تست و آزمون هالند

شما می توانید از این تست در موارد مختلفی استفاده کنید که عبارتند از:

  • شناسایی و اولویت بندی کردن علایق: یک مورد بسیار مهم در این قسمت، شناسایی و اولویت بندی کردن علاقه های شما است. این کار می تواند در منظم تر کردن دسته بندی علایق شما و متمرکز کردن ذهنتان نیز موثر باشد.
  • انتخاب رشته: یکی از کاربردهای مهم دیگر این تست، شناسایی بهترین رشته برای تحصیل با توجه به علایق شما است. به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا صرف رفتن به رشته ای که همگان به آن می روند یا سخت تر از دیگر فیلدها باشد، مفید نیست؛ بلکه شما می بایست بهترین مورد را با توجه به علاقه خود و استعدادهایتان انتخاب کنید.
  • راهنمایی شغلی: شما می توانید با تست هالند، شغلی که مناسب شما باشد را انتخاب نمایید و یا رضایت تان را در حرفه ای که مشغول می شوید بیشتر کنید.

در نهایت شما می توانید با کشف علایق کاری خود، برنامه ریزی صحیحی برای انتخاب شغل آتی داشته باشید.

تست Holland

پارامترهای مهم در تست شخصیت شناسی هالند کدامند؟

حال می خواهیم راجع به پارامترهای شما که برای سنجش رغبت شغلی تان در تست شخصیت شناسی هالند در نظر گرفته می شوند، صحبت کنیم. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • تکانه: این عامل به تمایلات فرد در انجام تمرینات و فعالیت ها تمرکز می کند که می تواند منجر به بهبود بخشیدن مهارت و استعدادهای فرد شود.
  • اطمینان به نفس: در این بخش میزان مطمئن بودن فرد از توانایی های شخصی وی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • استقامت: در این قسمت به تمایلات فرد در تحمل فشارها و مشکلات طولانی مدت و نیز فشارها و استرس ها پرداخته می شود.
  • کمال گرایی: در این بخش تمایلات افراد در جهت کامل انجام دادن کارها و دقت در انجام آنها مورد بررسی قرار می گیرد.
  • خلاقیت: در این قسمت به توانایی فرد در ایجاد ایده های نو و راه حل های جدید و خلاقانه برای حل مسائل پرداخته می شود.
  • درگیری: در این قسمت تمایل افراد به ارتباط با محیط اجتماعی و فعالیت های اجتماعی، گروهی یا شرکت در آنها در نظر گرفته خواهند شد.

تفسیر تست هالند

تفسیر تست هالند براساس شخصیت های 6 گانه آن چگونه است؟

برای اینکه بتوانید نسبت به تفسیر تست شخصیت شناسی هالند اقدام کنید، می بایست شخصیت هایی که در این آزمون توصیف شده اند را درک نمایید. در این خصوص می توان گفت:

  • واقع گرا یا Realistic: این دسته از افراد عمل گرا هستند و معمولا کار کردن با ابزارها و ماشین آلات یا کارهای دستی را دوست دارند. آنها می توانند برای استخدام مشاغل در حوزه ساخت و ساز، کشاورزی، مهندسی و دیگر موارد مشابه مناسب باشند.
  • جستجوگر یا Investigative: این دسته از افراد دارای روحیه کنجکاوی بوده و می توانند برای تحلیل کردن و حل مشکلات به کار گمارده شوند. آنها معمولا برای رشته های علمی، پژوهشی و فنی مانند علوم، فناوری اطلاعات و ریاضیات مناسب خواهند بود.
  • هنری یا Artistic: ویژگی های تخیل و خلاقیت از جمله مهم ترین شاخصه های این دسته از افراد بوده و می توان این خصلت ها را از طریق کارهای طراحی یا نوشتار آنها مشاهده کرد. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا از جمله مشاغل مناسب برای این دسته از افراد می توان به حرفه های هنری، سرگرمی، رسانه و یا صنایع خلاق اشاره کرد.
  • اجتماعی یا Social: افرادی که در گروه اجتماعی قرار می گیرند، همدل بوده و حس دلسوز بودن آنها بیشتر است. این دسته از افراد از کمک کردن به دیگران لذت برده و به همین خاطر در کارهایی که اثر مثبت می گذارد، مشغول می شوند. مثلا می توانند در مشاغل مراقبتی، تدریس، مددکاری، اجتماعی، مشاوره و بهداشت به کار گمارده شوند.
  • کارآفرین یا Enterprising: اگر با افرادی مواجه می شوید که دارای خلق و خوی جاه طلبی بوده و متقاعد کننده هستند، می توانید آنها را در این دسته شخصیت قرار دهید. از دید دکتر ماکان آریا پارسا از جمله ویژگی های دیگر این افراد می توان به تاثیر گذاری آنها بر دیگران و قدرت رهبری شان اشاره کرد. بر اساس این تست استعداد یابی شغلی آنها می توانند در مشاغل مدیریتی، فروش، بازاریابی و نیز کارآفرینی به کار گرفته شوند.
  • قراردادی یا Conventional: این دسته از افراد به صورت ساماندهی شده با توجه به جزئیات کار می کنند. از ویژگی های آنها می توان علاقه شان به اعداد و داده ها را ذکر کرد. به طور معمول شما می توانید از ایشان برای کارهایی از جمله حسابداری، نقش های اداری و دیگر مشاغلی که سیستماتیک هستند کمک بگیرید.

براساس نتایج حاصل از آزمون می توانید برای تفسیر تست هالند اقدام کنید. البته پیشنهاد می کنیم قبل از توجه به نتایج احتمالی، حتما با نقاط ضعف این آزمون رغبت شغلی نیز آشنا شوید.

تست استعداد یابی شغلی

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *