اردیبهشت 30, 1403
تست شخصیت شناسی دیسک

تست شخصیت شناسی دیسک از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان آریا پارسا تست شخصیت شناسی دیسک که با عنوان DISC شناخته می شود، شامل یک آزمون با محوریت 4 شاخص است. تسلط (Dominance)، نفوذ (Influence)، ثبات (Steadiness) و نیز وظیفه ‌شناسی (Conscientiousness). شما می توانید با استفاده از این آزمون، تیپ شخصیتی افراد را در جنبه های مختلف خودشناسی، ارتباط فرد، کار تیمی، رهبری و انتخاب شغل مورد ارزیابی قرار دهید.

منظور از تست شخصیت شناسی چیست؟

قبل از اینکه به معرفی تست شخصیت شناسی دیسک بپردازیم، ابتدا می ‌بایست با چنین آزمون هایی آشنا شوید. در این خصوص باید گفت تست شخصیت شناسی، مجموعه‌ ای از سوالات و ارزیابی هایی است که با هدف شناخت بیشتر رفتار، واکنش و احساسات یا تفکر شما انجام می شوند. این آزمون به صورت های مختلفی قابل انجام هستند که متداول ترین روش آن، پاسخ به یکسری پرسش های تستی است.

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا معمولا در تست های شخصیت شناسی از افراد خواسته می شود تا نظرات خود را با میزان موافقت یا مخالفت بیان کنند. در تست های شخصیت شناسی، ابعاد مختلفی از انسان ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. سوالات صرفا در بخش وظیفه شناسی (مربوط به شغل)، نظرات شخصی یا غیره متمرکز نیست. در اکثر تست های شخصیت شناسی، 5 فاکتور مهم در نظر گرفته می شوند که عبارتند از: برون گرایی، ثبات عاطفی، توافق پذیری، گشودگی نسبت به تجربه و وظیفه شناسی.

شخصیت یک پارامتر منحصر به فرد برای هر کسی است که شامل رفتارها، نحوه و سبک تفکر و تمایلات فرد می شود. با این حال یکسری شباهت های اساسی در این پارامتر وجود دارند که می توانند نوع رفتار آنها را تا حدی معرفی کنند. مثلا اگر فرد برون گرا باشد، تمایل بیشتری به فعالیت در محیط های اجتماعی دارد.

برحسب اینکه متخصصین از چه جنبه هایی و مبتنی بر چه ویژگی ها یا تکنیک هایی، شخصیت انسان ها را تحلیل می کنند، مدل های مختلفی از این آزمون ها به وجود آمده اند. از جمله می توان به تست mbti، neo، mmpi، تست کتل، هارتمن و … اشاره کرد.

در ادامه راجع به یکی از این موارد یعنی تست شخصیت شناسی دیسک صحبت می کنیم.

تست DISC

آشنایی با تست شخصیت شناسی دیسک (DISC)

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا تست شخصیت شناسی دیسک که با عنوان DISC Personality Test نیز شناخته می شود، آزمونی نیست که بخواهیم با آن ابعاد شخصیتی انسان ها مانند هوش، استعداد، سلامت روانی و غیره را اندازه گیری کنیم. بلکه این تست رفتار انسان ها را در شرایط مختلف مورد ارزیابی خود قرار می دهد.

به عنوان مثال شما می توانید با انجام تست DISC می توانید در مورد اینکه:

  • چگونه به چالش ها پاسخ می دهید.
  • چگونه دیگران را تحت تاثیر خود قرار می دهید.
  • چگونه به رویه ها یا قوانین پاسخ می دهید.

و مواردی از این قبیل اطلاعاتی را بدست آورید. در واقع این تست می تواند الگوهای رفتاری، ترجیحات و نیز گرایش های شما را بسنجد. در نتیجه شما می توانید یک نوع خودآگاهی داشته و از بینش خود مطلع شوید.

معمولا انجام این تست در کسب و کارها و یا سازمان ها مشاهده می شود که با هدف تعیین نقاط قوت و ضعف رهبری کارکنان و مدیران انجام می گیرد. از نتایج حاصل از این تست در بهینه تر کردن عملیات و کار تیمی استفاده می شود.

 

تفسیر تست DISC

شاخص های تست شخصیت شناسی دیسک کدامند؟

برای تفسیر تست DISC 4 شاخص کلی در نظر گرفته شده اند که عبارتند از:

  • تسلط یا Dominance: هرچقدر تسلط بالاتر باشد، بدین معنا است که افراد تصویر بزرگ تری را مشاهده می کنند. همچنین آنها چالش پذیر بوده و مستقیما سر اصل مطلب می روند. به همین خاطر می توان آنها را سریع و بدبین (واقع گرا) در نظر گرفت.
  • نفوذ یا Influence: افرادی که دارای نمره قوی تری در این بخش باشند، بدین معنا است که آنها بر دیگران تاثیرگذاری بیشتری گذاشته و دیگران را راحت تر متقاعد می کنند. از جمله مشخصاتی که می تواند نشان دهنده این پارامتر باشد می توان به اوپن مایند بودن، نشان دادن اشتیاق، لذت بردن از همکاری با دیگران و ناراحتی از نادیده گرفته شدن توسط دیگر افراد اشاره کرد.
  • ثبات یا Steadiness: ثبات، مربوط به شخصیتی است که در آن همکاری و اعتماد پذیری نشان داده می شود. از ویژگی های شخصیتی این افراد می توان به کاراکتر حمایت کننده آنها اشاره کرد. آنها آرام بوده و عجله نمی کنند. در نتیجه می توان این افراد را با شخصیت ملایم در نظر گرفت که پذیرنده، سازگار و متعادل می باشند.
  • انطباق یا Compliance: این پارامتر در تست شخصیت شناسی دیسک، نشان دهنده وظیفه شناسی افراد است. از دید دکتر ماکان آریا پارسا در این پارامتر، بر عواملی همچون شایستگی، دقت، تخصص و کیفیت تاکید می شود. کسانی که نمره بالاتری را در انطباق دارند، معمولا علاقمند به جزئیات بوده و از استقلال خود لذت می برند. این افراد همچنین تحلیل پذیر و منطقی هستند و از اشتباه کردن واهمه دارند.

 

شاخص های شخصیت DISC

آشنایی با تاریخچه تست شخصیت شناسی دیسک

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا بد نیست قبل از اینکه تست DISC را انجام دهید، کمی با تاریخچه شکل گیری این آزمون آشنا شوید. ارائه این تست روانشناسی به صورت نظری نخستین بار در کتاب “احساسات افراد عادی” توسط دکتر ویلیام مولتون مارستون در سال 1928 ارائه شده است. دکتر ویلیام مولتون مارستون یک روانشناس است که دارای مدرک دکتری از دانشگاه هاروارد بوده و با عنوان چارلز مولتن شناخته می شود.

پس از 28 سال یعنی در سال 1956 نخستین خودارزیابی مبتنی بر این نظریه توسط فردی به نام والتر کلارک که خود یک روانشناس بود، انجام شد. این فرد یک چک لیست با عنوان “تحلیل بردار فعالیت” از صفت هایی که مردم در توصیف خودشان بیان می کنند ایجاد کرد که به کسب و کارها برای انتخاب کارکنان واجد شرایط کمک می کرد. این فرد به همراه جان گایر و پیتر مرندا برای متمایز کردن نام آزمون خود مبتنی بر DISC، عنوان آن را به صورت DiSC (با i کوچک) معرفی کرده است. در سال 1965 یافته های لارک و مرندا در مجله ای با عنوان “روانشناسی بالینی” منتشر شد.

 

تاریخچه تست شخصیت شناسی دیسک

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *