مرداد 6, 1403
تربیت نیروی انسانی

تربیت نیروی انسانی از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان آریا پارسا تربیت نیروی انسانی یکی از دغدغه های مهم برای بسیاری از صاحبین کسب و کارها است که می خواهند کیفیت و بهره وری خدمات شرکت خود را بیشتر کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا راجع به این موضوع، مزیت ها، معایب و 5 راهکار به جهت تربیت نیروهای انسانی کارآمد صحبت کنیم.

منظور از تربیت نیروی انسانی چیست؟

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یکی از جنبه های مهم در رشد و پیشرفت سازمان ها، به کارگیری نیروی زبده است که می تواند به شیوه های مختلفی محقق شود. از استخدام نیروهای با تجربه و ماهر گرفته تا روش دوم یعنی تربیت کارکنان سازمانی.

منظور از تربیت نیروی انسانی آن است که به آموزش و توسعه مهارت ها و نیز دانش کارکنان می پردازید. نیروی انسانی بخش جدایی ناپذیر از یک مجموعه می باشد که می بایست هزینه های مختلفی را برای آن در نظر گرفت. از پرداخت حقوق آنها گرفته تا بیمه، تشویقی ها، عیدی ها و غیره. یک بخش حائز اهمیت به خصوص در سازمان های بزرگ، هزینه لازم برای رشد و ارتقا این نیروها می باشد.

تربیت نیروهای کارآمد در طی یک فرآیند زمان گیر به صورت فشرده یا بلند مدت انجام می شود. شما می توانید این کار را در قالب های مختلف مثلا آموزش های مبتنی بر کلاس، حین کار یا ترکیب آنها، برگزاری جلسات مشاوره، آموزش های درون سازمانی با اشتراک تجربیات افراد مجرب در آن حیطه کاری و غیره انجام دهید. امروزه موضوع پرورش نیروی انسانی متخصص در همه شرکت ها جا افتاده است، با این حال توجه به این مسئله در مجموعه های بزرگ که بودجه های بیشتری دارند یا مجموعه هایی که امور فنی و تخصصی انجام می دهند، بسیار بیشتر دیده می شود.

اگر شما هم قصد تربیت و ارتقا نیروهای انسانی خود را دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما باشید.

نیروی انسانی متخصص

مزیت ها و معایب تربیت نیروی انسانی که باید بدانید

قبل از اینکه بخواهیم به راه های تربیت نیروی انسانی موفق بپردازیم، بهتر است ابتدا با مزیت ها و معایب این کار آشنا شویم. در این خصوص می توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • رساندن فرد به جایگاه واقعی خود در شرکت: با تربیت نیروهای انسانی می توانید افراد را به جایگاهی که در شرکت به آن نیاز دارید برسانید. در واقع این کار می تواند انتظارات شما را از وی برآورده کند.
  • تسریع در کارها و افزایش بهره وری: با آموزش نیروهای انسانی می توانید فعالیت های هر بخش از مجموعه خود را بهینه سازی کنید. یکی از جنبه هایی مهم در این قسمت، افزایش سرعت انجام کارها است که در بهره وری کلی مجموعه شما نیز اثر گذار خواهد بود.
  • افزایش دقت: بدیهی است که آموزش سلسله مراتبی که برای انجام وظایف فرد در موقعیت شان ارائه می شوند، می توانند دانش و آگاهی آنها را افزایش دهند. در نتیجه دقت انجام کار و مسئولیتی که برعهده خواهند داشت بیشتر می شود.
  • افزایش انگیزه و وفاداری: مزیت های جانبی بسیاری را می توان برای این کار در نظر گرفت که یکی از آنها، بیشتر شدن انگیزه فرد برای ماندن در مجموعه شما است. همچنین با سرمایه گذاری بر مهارت های این افراد، می توانید آنها را به ماندن و وفادار شدن به مجموعه ترغیب کنید.

همچنین از معایبی که می توان در خصوص تربیت نیروی انسانی در نظر گرفت، عبارتند از:

  • هزینه بر بودن: یکی از مهم ترین چالش ها و معایب برای نیروی انسانی متخصص، هزینه بر بودن آن است. در واقع شما باید بخشی از بودجه خود را برای استخدام مدرس، برگزاری کلاس و یا فراهم کردن محیط عملی جهت یادگیری نیروی انسانی اختصاص دهید.
  • زمان بر بودن: جدای از هزینه، لازم است تا کارمندان و کارکنان شما زمانی را برای دریافت این آموزش ها اختصاص دهند. این کار می تواند به چند شکل صورت گیرد. در نظر گرفتن وقت های اضافی و یا کاهش تایم کاری و اختصاص آن به آموزش افراد.
  • افزایش انتظارات: یکی از معایب جانبی که می توان در رشد نیروی انسانی کارآمد مشاهده کرد، بیشتر شدن انتظارات این افراد است. از دید دکتر ماکان آریا پارسا این موضوع معمولا ناشی از عدم کنترل و مدیریت مناسب کلاس ها یا محیط کاری شما باشد. همچنین بدیهی است که با افزایش پیچیدگی پروژه ها و افزایش درآمدها، می توان شاهد چنین وضعیتی بود که نیاز به در نظر گرفتن مشوق ها است.

 

نیروی انسانی کارآمد

برای تربیت نیروی کارآمد انسانی چه کار کنیم؟ + 5 راهکار مهم آن

حال نوبت آن است تا راجع به راهکارهایی که می توان برای تربیت نیروی انسانی به کار گرفت صحبت کنیم که عبارتند از:

ارائه کلاس های آموزشی (آفلاین یا آنلاین)

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یکی از بهترین روش هایی که می توانید برای تربیت نیروهای انسانی خود اقدام کنید، ارائه یکسری دوره ها و کلاس های آفلاین یا آنلاین است. این دوره ها به جهت دسترسی راحت تری که دارند، می توانند برای آموزش های تئوری و غیر حضوری مناسب باشند. برحسب اینکه تایم کاری کارمندان شما چگونه است، می توانید آموزش را به صورت ضبط شده یا آنلاین برگزاری کنید. همچنین روزهایی را برای رفع اشکال و پاسخ به پرسش ها در نظر بگیرید.

برگزاری دوره های منتورینگ

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا بسیاری از شرکت های بزرگ برای آموزش کاربردی و عملی مهارت های مورد نیازشان به کارکنان، از دوره های استاد محور استفاده می کنند. در این حالت شما می توانید کلاس هایی را با دعوت از اساتید توانا در حوزه ای که کار می کنید برگزار کرده و نسبت به رفع مشکلات نیروهای انسانی خود اقدام کنید.

نکته: این راهکار بیشتر برای تربیت نیروی انسانی متخصص کاربرد دارد. همچنین شما می توانید از این روش برای آموزش های جمعی استفاده کنید که هزینه یادگیری را برای همه افراد بهینه تر خواهد کرد.

نکته: روش منتورینگ همچنین یک متد بسیار عالی برای تبدیل افراد با دانش متوسط و عادی به نیروی انسانی کارآمد و متخصص است. چراکه می تواند با ایجاد محیط حمایتی تحت نظر استاد، نسبت به اصلاح فرآیند و ارائه آموزش های کاربردی و انتقال تجربه منجر شود.

 

برگزاری دوره های آفلاین و آنلاین برای تربیت نیروی متخصص

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *