اردیبهشت 31, 1403
سردرگمی در انتخاب شغل

سردرگمی در انتخاب شغل از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

منظور از سردرگمی در انتخاب شغل چیست؟ چه راهکارهایی برای رفع این مشکل و انتخاب بهترین حرفه وجود دارند؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی پاسخ این سوالات بپردازیم و شما را با عوامل موثر در انتخاب شغل، راهکارهای برون رفت از سردرگمی انتخاب شغل و غیره آشنا سازیم.

منظور از سردرگمی در انتخاب شغل چیست؟

از دید دکتر ماکان آریا پارسا سردرگمی در انتخاب شغل، یکی از معضلات دنیای امروزی است که می تواند برای بسیاری از جوانان رخ دهد. این موضوع عمدتا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که جلوتر راجع به آن صحبت می کنیم. ابتدا اجازه دهید راجع به مفهوم آن مطالبی را بیان کنیم.

منظور از سردرگمی در انتخاب شغل، احساسی است که منجر می شود تا شما در حالت بی تکلیفی قرار گرفته و در مورد ادامه مسیر خود مطمئن نباشید. همچنین ممکن است زمانی ایجاد شود که بین چندین گزینه شغلی گیر کنید. این مشکل می تواند با پیشروی به خصوص در زمان های طولانی، مشکلاتی را برای آینده افراد ایجاد کند که در نهایت از ضررهای آن می توان به از دست دادن فرصت های آموزشی، انرژی و هدر رفتن سرمایه اشاره نمود.

در خصوص سردرگمی در انتخاب شغل می توان چندین دلیل را عنوان کرد که می توانند منجر به چنین حالتی شوند. از جمله می توان گفت:

  • عدم شناخت کامل خود: یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند چنین مشکلی را ایجاد کند، عدم درک کامل توانایی های خودتان است. اینکه در چه چیزی استعداد و علاقه دارید و یا شخصیت، توانایی فیزیکی و روحی شما چگونه است، همگی مهم هستند.
  • عدم اطلاع از نقاط قوت و ضعف: یک موضوع مهم که می تواند شما را به انتخاب های نادرست و مبهم وا دارد، عدم آگاهی از نقاط قوت و ضعف تان است.
  • تنوع انتخاب ها: این مورد یکی از متداول ترین علل ایجاد سردرگمی در انتخاب شغل است که می تواند در اثر اشباع اطلاعات و وجود مسیرهای انتخابی مختلف به وجود آید.
  • فشارهای خانواده: در نهایت یک مورد مهم دیگر را می توان فشارها، توصیه ها و جهت گیری های مختلف از سوی نزدیکان عنوان کرد.

عوامل موثر در انتخاب شغل

برای سردرگمی در انتخاب شغل چه کار کنیم؟

اگر شما هم با معضل سردرگمی در انتخاب شغل مواجه شدید، ممکن است ندانید که برای رفع این مشکل چه کاری باید انجام داد. به همین خاطر می خواهیم در ادامه چند راهکار را ارائه کنیم و سپس روش هایی که می توانید به کمک آنها بهترین حرفه را برای خود انتخاب نمایید، معرفی نماییم.

  • شناختن تیپ شخصیتی خود: یکی از بهترین ترفندها برای رفع سردرگمی در انتخاب شغل، شناختن تیپ شخصیتی تان است. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا برای این کار می توانید از تست های مختلفی که در حوزه روانشناسی وجود دارند استفاده کنید. ما در وبلاگ، مقالات متعددی را با موضوع معرفی تست های شخصیت شناسی ارائه کرده ایم که می توانید از آنها کمک بگیرید.
  • خودتان را ارزیابی کنید: شما می توانید علاوه بر شخصیت، جنبه های دیگری را نیز ارزیابی کنید. مثلا هوش و قدرت فیزیکی که دارید. همچنین برای انجام این کار می توان از تست های متعددی استفاده کرد که در بخش روانشناسی و تربیت بدنی وجود دارند.
  • افزایش اعتماد به نفس و مهارت ها: افزایش اعتماد به نفس و مهارت در کنار یکدیگر، پتانسیل شما برای درخواست شغل و انجام وظایف متعدد را فراهم می سازد. شما می توانید در این حالت با قدرت و تمرکز بیشتری نسبت به پذیرش مسئولیت و کسب درآمد اقدام کنید.

مجموعه این راهکارها تا حد زیادی شما را به خودباوری و آگاهی از ویژگی هایتان می رساند. زمانی که این کارها را انجام دهید، می توانید برای انتخاب شغل اقدام کنید.

مشاوره انتخاب شغل

چگونه بهترین شغل را انتخاب کنیم؟

ترفندهای مختلفی را می توان در خصوص انتخاب بهترین شغل با توجه به شخصیتی که دارید بیان کرد که به شرح زیر هستند:

  • از مشاوره انتخاب شغل کمک بگیرید: شما می توانید برای دریافت مشاوره انتخاب شغل اقدام کنید. از دید دکتر ماکان آریا پارسا این یکی از بهترین راهکارهایی است که جنبه های مختلفی به صورت آکادمیک در آن در نظر گرفته می شوند. شما می توانید برای دریافت مشاوره به متخصص روانشناس مراجعه کرده و یا از افرادی که در حوزه های کاری مختلف کار می کنند، کمک بگیرید.
  • کارهای مدنظرتان را امتحان کنید: شما می توانید برای محک زدن علاقه و دانستنی ها یا استعداد خود، در کارهایی که فکر می کنید می توانید مشغول شوید، شرکت کنید. این کار به شما این فرصت را می دهد تا بتوانید در حرفه هایی که فکر می کنید می توانید آنها را انجام بدهید، داخل شده و با این کار، بسیاری از تصورات و مسیرهایی که در ذهن دارید را به طور واقعی و عملی تجربه کنید. در نهایت با تجربه ای که بدست می آورید، انتخاب راحت تر و دقیق تری خواهید داشت.
  • در دوره های مختلف شرکت کنید: همانند متد قبلی، شما می توانید با شرکت در دوره های مختلف، علاقه و استعدادتان را در آن حرفه ها بسنجید. این کار همچنین شما را با چالش ها و دانش عملی یا تئوری آن شغل بیشتر آشنا می کند.
  • عوامل موثر در انتخاب شغل را بررسی کنید: برای آنکه بتوانید انتخاب عاقلانه تری داشته باشید، می بایست عوامل موثر در انتخاب شغل تان را بررسی نمایید. در ادامه به بررسی این عوامل می پردازیم. سپس می توانید با یک جمع بندی و امتیازدهی به هر قسمت، شغل هایی که بیشترین سازگاری را با شما دارند انتخاب کنید.
  • جامعه و نیازهای آن را درک کنید: بدون شک در کنار تمامی موارد بالا، باید نیاز جامعه و واقعیت های آن را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال امروزه دیگر مشاغل دستی که مکانیزه شده اند درآمد و بازار کار خوبی ندارند. شما می بایست بسته به اینکه در چه جامعه و منطقه ای زندگی می کنید، به سراغ مشاغلی که خدمات یا محصولات آن گردش مالی خوبی دارند بروید.

روش های انتخاب بهترین شغل

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *