اردیبهشت 30, 1403
شخصیت سمی

شخصیت سمی از دید دکتر ماکان آریا پارسا

شخصیت سمی چیست؟ از دید دکتر ماکان آریا پارسا همانطور که از نام این عبارت نیز پیداست، این نوع پرسونالیتی آسیب زننده به محیط (انسان های) اطراف خود است. استفاده از این واژه از سال 2018 رایج تر شده و منظور از آن اعمال و رفتارها و عادت هایی هستند که نسبت به دیگران بدخواهانه و یا ناخوشایند می باشند. اگر می خواهید بیشتر با چنین شخصیت هایی آشنا شوید و نحوه برخورد با افراد سمی را بدانید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا راجع به این مسائل صحبت کنیم.

منظور از شخصیت سمی چیست؟

امروزه همه ما در محیط های اطراف خود با انسان های مختلفی سر و کار داریم. چه اعضای خانواده و یا همکاران، همسفران و یا فرزندان. بسته به نوع افراد می توان رابطه با آنها را کمتر یا بیشتر و حتی قطع کرد. از آنجایی که هر کسی رفتار و شخصیت متفاوتی دارد، مهم است که در تعامل با آنها متناسب با ویژگی های اخلاقی شان نکاتی را درنظر بگیریم.

با این حال هستند کسانی که شخصیت سمی یا Toxic personality دارند؛ مثلا افراد سمی در محیط کار. در این مقاله قدم به قدم راجع به این نوع افراد، روش های تعامل، دوری و قطع ارتباط با آنها صحبت خواهیم کرد.

در ابتدا راجع به تعریف شخصیت سمی باید گفت این نوع پرسونالیتی بیشتر با جنبه های منفی و ناراحت کننده زندگی درگیر است. به طور مثال همواره منجر به ناراحتی اطرافیان خود شده و با استرس زیادی دست و پنجه نرم می کند. شخصیت های سمی دارای چنین صفاتی هستند که دائما به عنوان یک عادت یا رفتار از سوی آنها تکرار می شود.

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا این ویژگی رفتاری به عنوان یک اختلال در نظر گرفته نمی شود. با این حال می تواند نشان دهنده برخی مشکلات این افراد و حتی اختلال شخصیت خود شیفته آنها باشد. ایجاد آن به دلایل زمینه ای مانند

  • مشکلات در طول زندگی به خصوص آسیب های دوران کودکی.
  • روابط و محیط زندگی که داشته اند و
  • اعتقادات و تجربیات شخصی آنها

مربوط می شود. بیشترین ویژگی ها و صفات سمی را می توان خودخواهی، خصومت و سوء استفاده کردن درنظر گرفت. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی نشانه ها و انواع شخصیت های سمی بپردازیم.

افراد سمی در محیط کار

نشانه ها و رفتارهای شخصیت سمی که باید بدانید

برای آنکه بتوانید با افراد سمی در محیط کار یا زندگی خود آشنا شوید، می بایست نشانه های این نوع شخصیت ها را نیز بشناسید. در این خصوص می توان گفت:

  • عدم توجه به خواسته های شما: یکی از نشانه های این افراد آن است که به طور مداوم مرزها یا خواسته های شما را نادیده می گیرند. مثلا شما بارها از او می خواهید کاری را کنار بگذارند اما آنها بارها همان کار را انجام می دهند.
  • کنترل کردن شما: یکی دیگر از نشانه هایی که می توان در این افراد دید، کنترل کردن دیگران است. در حالیکه آنها کنترل زندگی خود را ندارند.
  • قربانی بودن: مورد دیگری که می توان گفت، لذت بردن از نقش قربانی یا بازی کردن آن است. همچنین این رفتار می تواند با یکسری کارها مانند بهانه جویی یا تحمیل رفتار خودشان به دیگران همراه باشد.
  • توجیه کردن رفتار خود: نشانه دیگری که می توان راجع به این افراد بیان کرد، توجیه کردن رفتار آنها است. بدین معنا که آنها همواره راه هایی را برای توجیه کردن رفتار خود یافته، مشکل را نمی پذیرند یا از آن پشیمان نیستند.
  • گرفتن بدون پس دادن: در روابط با دیگران معمولا ما به گونه ای رفتار می کنیم که در قبال انجام کارهایی، یکسری انتظارات یا خواسته ها از طرف مقابل داریم تا انجام شود. مانند یک مبادله که در روابط های سالم وجود دارد. با این حال از دید دکتر ماکان آریا پارسا در رابطه با افراد سمی در محیط کار یا زندگی و به خصوص دوستی ها، آنها صرفا کارهایی که به نفع آنها است را انجام می دهند بدون آنکه ارزش یا نفعی را برای شما ارائه نمایند. ارتباط با آنها صرفا مانند یک رابطه است که تنها یک طرف آن سود می کند.

افراد سمی در محیط کار

چگونه با شخصیت های سمی تعامل کنیم؟

یکی از سوالات مهمی که در این مقاله می خواهیم به آن پاسخ دهیم، نحوه برخورد با افراد سمی و مواجهه با آنها است. در این خصوص می توان گفت:

  • تعیین حد و مرز: مهم است برای افرادی که شخصیت سمی دارند، مرزهایی را تعیین کنید و به پایبندی بر این مرزها تلاش نمایید. حتی اگر این کار منجر به گناه شود، گامی مهم برای جلوگیری از تاثیرات این افراد خواهد بود.
  • دراماتیک برخورد نکنید: هرچند طبیعت انسان ها ما را به کمک کردن و شنیدن مشکلات دیگران وا می دارد، اما نباید این کار تا حد زیادی پیش رود. چراکه ما را به درگیری بیش از حد و غرق شدن در مشکلات سوق می دهد. به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا تلاش کنید در برخورد با افرادی که شخصیت سمی دارند، تنها در حد نیاز با مشکلاتشان در ارتباط بوده و آن را بدانید.
  • صحبت کردن در مورد این موضوع با آنها: همه افراد سمی از شخصیت خود آگاه نیستند و ممکن است ناخواسته و ناآگاهانه این کار را انجام دهند. بنابراین مهم است که راجع به این قضیه با آنها صحبت کنید و بگویید که این کار منجر به ایجاد آسیب به دیگران می شود. در صورتی که وضعیت سلامتی و اختلال شخصیتی را در آنها مشاهده می کنید، می بایست آنها را به بازدید از یک متخصص روان تشویق نمایید.
  • از چرخه کمک کردن بیرون آیید: در صورتی که تلاش های شما برای کمک کردن تبدیل به یک چرخه بیهوده و بدون بازدهی شود، باید از آن خارج شوید. میل به کمک کردن زمانی مفید است که شما واقعا توصیه های خوبی دارید که می توانند در رفع این وضعیت به آنها کمک کنند.

برخورد با افراد سمی

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *