مرداد 6, 1403
سخنرانی متقاعد کننده

سخنرانی متقاعد کننده از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان اریا پارسا سخنرانی متقاعد کننده همان ‌طور که از نام آن پیداست، سخنرانی است که هدف اصلی آن متقاعد کردن افراد برای پذیرش یک موضوع میباشد. در طول این سخنرانی، سخنران تمام تلاشش را میکند تا در رابطه با یک موضوع خاص کاری کند تا مخاطبینش حرف او را بپذیرند و به گفته او اهمیت دهند. برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبین در این سبک سخنرانی، از مهارت ‌ها و نکات روانشناسی گوناگونی بهره گرفته میشود. همین موضوع باعث میشود تا شانس موفقیت سخنران تا حد بسیار زیادی بالا برود. در ادامه این مقاله قصد داریم که بیشتر برای شما در رابطه با این سبک سخنرانی صحبت کنیم و برای شما بگوییم که یک سخنران متقاعد کننده باید روی چه فاکتورهایی توجه داشته باشد و از طریق کدام روش‌ها، سخنران میتواند تاثیرات زیادی روی مخاطبانش بگذارد‌.

 

 

سخنرانی متقاعد کننده چیست؟

 

از دید دکتر ماکان آریا پارسا پیشتر کمی برای شما در رابطه با ماهیت سخنرانی به قصد متقاعد کردن صحبت کردیم. حال بیایید کمی دقیق تر این سبک سخنرانی را بررسی کنیم. به ‌طور کلی این سبک سخنرانی انواع گوناگونی دارد. اگر بعد از پایان یافتن سخنرانی، مخاطبین کنجکاو شوند تا استدلال ‌های بیان‌ شده در روند سخنرانی را مورد بررسی قرار دهند یا آن‌ ها را دنبال کنند، این سخنرانی با عنوان یک سخنرانی موفق شناخته میشود.

 

 

بررسی انواع سخنرانی متقاعد کننده

 

شناخت انواع سخنرانی متقاعد کننده میتواند به شما کمک کند تا اطلاعات خوبی در این رابطه به دست بیاورید. بیایید با هم در ادامه بیشتر در رابطه با این روش‌ ها صحبت کنیم.

 

 

سخنرانی حقیقت محور

 

مورد اول از انواع سخنرانی به قصد متقاعد کردن، شامل سخنرانی حقیقت محور میشود. همان‌ طور که از نام این سبک پیداست، سخنران تلاش میکند تا واقعی بودن دیدگاه خودش را بررسی کند. برای مثال موضوعاتی مربوط به بحث های تاریخی، بحث ‌های حال حاضر و بحث‌ های آینده، جزو آن دسته مباحثی میباشند که در سخنرانی حقیقت محور مورد بررسی قرار میگیرند. برای مثال صحبت در رابطه با اتفاقاتی که در جنگ ‌های جهانی رخ داده یا بحث در رابطه با موضوعات مربوط به معضلات حال حاضر مثلاً گرمایش زمین، جزو مباحث موجود در این سخنرانی میباشند. طی این سخنرانی، فرد سخنران تلاشش را میکند تا برای مسأله‌ موجود پاسخی ارائه کند و به مخاطبین ثابت کند که نتیجه ‌گیری او درست و مسلم است.

 

 

سخنرانی ارزش محور

 

مورد دیگری که میتواند در لیست انواع سخنرانی متقاعد کننده قرار بگیرد، سخنرانی ارزش محور میباشد. در این سبک سخنرانی، فرد سخنران تلاش میکند تا مشخص کند که یک موضوع درست یا غلط، بهتر یا بدتر، ارزشمند یا بی ‌ارزش، و… است. طی این سخنرانی، فرد سخنران حالات متفاوت یک اتفاق را بررسی میکند. برای مثال، سخنران میخواهد این به نتیجه ‌گیری برسند آیا فرزندآوری در شرایط بی ثباتی مالی امروز کار عاقلانه ‌ای میباشد یا نه. در روند این سبک سخنرانی، فرد تلاش میکند تا آرام‌ آرام دیدگاه خود در رابطه با این اتفاق را بیان کنند و در انتها به‌ صورت مستقیم این دیدگاه را به مخاطبین انتقال میدهد.

 

 

 

سخنرانی سیاست محور

 

گزینه دیگر از انواع سخنرانی متقاعد کننده، سخنرانی سیاست محور میباشد. در این سبک، فرد تلاش دارد تا مفهومی که بیان میشود را به یک قانون نانوشته و تاثیرگذار تبدیل کند. به‌ طور کلی، این سبک سخنرانی نسبتاً پیچیده است و در آن اهداف گوناگونی دنبال میشوند که هر کدام از این اهداف، ویژگی ‌های خاص خودشان را دارند. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که در این سبک سخنرانی، یک مسئله یا مشکل توصیف و برای آن راهکاری ارائه داده میشود. در ادامه روند ایجاد مسئله و مشکل، راهکار آن میتواند به‌ عنوان یک قانون پذیرفته شود.

 

انواع سخنرانی متقاعد کننده

بررسی اهداف سخنرانی متقاعد کننده

 

فردی که قصد دارد به ارائه سخنرانی متقاعد کننده بپردازد، قاعدتاً هدفی در ذهنش دارد. شناخت اهداف این سبک سخنرانی، میتواند تا حد بسیار زیادی به شما کمک کند تا متوجه شوید که در چه زمینه‌ هایی میتوانید از این سبک سخنرانی بهره ببرید. بیایید با هم در رابطه با این اهداف کمی صحبت کنیم.

 

متقاعد کردن: همان ‌طور که شما متوجه شدید، اولین هدف این سخنرانی، متقاعد کردن افراد است. در این شرایط سخنران سعی ‌میکند تا دیدگاهی نسبتاً نو و جدید یا حتی مخالف دیدگاه‌ های پیشین افراد را بیان کند و با برخی استدلال‌ ها کاری کند تا افراد، دیدگاه جدید را بپذیرند و آن را به ‌عنوان دیدگاه درست در ذهنشان پایه ‌گذاری کنند. در روند سخنرانی ممکن است که بسیاری از باورهای قبلی و ثابت شده ذهن افراد تغییر کند و باور سخنران جای آن ها را بگیرد.

 

تهییج کردن: از دیگر اهداف سخنرانی به قصد متقاعد کردن، تا ما میتوانیم به تهییج کردن مخاطب اشاره کنیم. شما میتوانید با تهییج کردن، شور و نشاط را در مخاطب خود ایجاد کنید تا فرد مورد نظر امکان این را داشته باشد که راحت ‌تر با ذهن و عقیده شما همسو شود و صحبت ‌های شما را بپذیرد. هیجان مثبت در این زمینه، تاثیر زیادی در پذیرفته شدن عقاید شما دارد و میتواند به شما کمک کند تا راحت حرف ‌های خود را به کرسی بنشانید.

 

برانگیختن: فردی که به ارائه سخنرانی میپردازد، دنبال برانگیختن مخاطب نیز خواهد بود. برانگیختن یعنی شما به‌ عنوان سخنران، کاری کنید تا مخاطبین علاوه ‌بر پذیرفتن صحبت های‌ شما، قانع شوند تا به‌ صورت فیزیکی کاری که شما از آن ‌ها میخواهید را انجام دهند.

 

ارائه سخنرانی متقاعد کننده

 

اصولی که میتوانند در ارائه سخنرانی متقاعد کننده به شما کمک کنند

 

شناخت اصول مهم و تأثیرگذار در سخنرانی به قصد متقاعد کردن، میتواند به شما کمک کند تا به ‌صورت حرفه ‌ای در مسیر سخنرانی قدم بگذارید. در ادامه برخی از مهمترین و حیاتی ترین اصول و فاکتورهایی که میتوانند در این مسیر به شما کمک کنند، آورده شده ‌اند. بیایید با هم این موارد را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

 

احترام به مخاطب

 

درست است که در سخنرانی متقاعد کننده شما به‌ دنبال این هستید تا یک عقیده را در ذهن مخاطبان خود بنشانید و کاری کنید تا ذهنیت قبلی آن‌ ها که با عقیده‌ی مورد نظر شما دشمن است، از بین برود؛ اما در عین ارائه سخنرانی خود، شما باید کاری کنید تا مخاطب متوجه شود که شما برای ارزش‌ های او احترام قائل هستید. توجه به عقیده مخاطب و ارزش ‌های او، یکی از مهمترین اصولی است که در روند ایراد سخنرانی باید به آن توجه داشته باشید. به‌ هیچ‌ عنوان از ابتدای سخنرانی شروع به حمله به ذهنیتی نکنید زیرا این کار میتواند باعث شود تا مخاطبین دیگر به شما اعتماد نکنند.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *