مرداد 6, 1403
چگونگی مدیریت بحران در کسب و کار

چگونگی مدیریت بحران در کسب و کار از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا چگونگی مدیریت بحران در کسب و کار مهارتی است که میتواند به ما کمک کند هنگام بروز بحران، امکان نجات کسب و کارمان را داشته باشیم‌. بسیاری از کسب ‌و کار ها ممکن است که به واسطه فاکتور های گوناگون و متفاوتی  دچار بحران‌ شوند. اتفاقات غیر منتظره و ناگهانی که میتوانند تاثیرات مخربی در روند کاری ما داشته باشند، در دسته ‌بندی بحران کسب ‌و کار قرار میگیرند. این اتفاقات، میتوانند تا حد بسیار زیادی فعالیت کاری یک سازمان و کسب‌ و کار را تحت تأثیر منفی قرار دهند و اختلالات زیادی در روند کار ایجاد کنند‌. همین فاکتور ممکن است باعث شود تا این اتفاقات ناگهانی و بحران ‌ها، ضرر های مادی و معنوی زیادی را به کسب ‌و کار وارد کنند. اما مدیران و کارکنان امکان این را دارند که با مدیریت بحران، شرایط را تحت کنترل در بیاورند و روند فعالیت عادی بیزینس را از سر بگیرند.

 

 

 

وضعیت کسب و کار در شرایط بحرانی چگونه است؟

 

از دید دکتر ماکان آریا پارسا بحران کسب ‌و کار میتواند تاثیرات مخربی روی بیزینس داشته باشد. به ‌همین دلیل است که کسب اطلاعات راجع ‌به چگونگی مدیریت بحران در کسب و کار، در حال ‌حاضر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. طبق اطلاعات موجود، بیش‌ از حدود هفتاد درصد مدیران در دنیای امروز، یک بحران را در روند پیشرفت خود تجربه کرده‌ اند. بسیاری از این افراد نیز بیش ‌از یک‌ بار بحران دیده‌ اند و توانستند که با سعی و تلاش، از آن بیرون بیایند. شاید کسب‌ و کار های کوچک و تازه تاسیس شده، بحرانی را در ابتدا تجربه نکنند. اما مطمئناً در مسیر پیشرفت گسترده ‌تر شدن کسب ‌و کار، ممکن است که چالش ‌های زیادی وجود داشته باشد. برخی از این چالش ‌ها میتوانند به بحران ‌های بزرگ تبدیل شوند. همین فاکتور ها باعث شد تا مدیریت بحران کسب ‌و کار ها، به یک مهارت بسیار مهم برای مدیران و فعالان در این زمینه تبدیل شود.

 

 

 

فرآیند خروج از بحران و نجات کسب و کار در شرایط بحرانی

 

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا قبل ‌از صحبت راجع‌ به چگونگی مدیریت بحران در کسب و کار، اجازه دهید برای شما بگوییم که فرایند مدیریت بحران شامل چه مواردی است و شما با توجه به کدام فاکتور ها میتوانید از بحران مالی خارج شوید و کسب ‌و کارتان را نجات دهید. شناخت این فرایند میتواند به شما کمک کند خودتان را قبل ‌از شروع بحران آماده کنید تا بتوانید در صورت رخ دادن آن، اقدامات لازم را به انجام برسانید. بیایید با هم این فاکتور ها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

چگونه از بحران مالی خارج شویم

 

پیش ‌از شروع بحران

 

قاعدتاً پیش ‌از شروع بحران شما باید برنامه ‌ریزی کلی داشته باشید و پاسخی برای این سؤال بیابید که «چگونه از بحران مالی خارج شویم؟» شما باید یک برنامه‌ ریزی مناسب برای مدیریت بحران داشته باشید تا بتوانید در صورت وجود بحران، با استفاده از این برنامه‌ ریزی روی اصول پیش بروید. سعی کنید که حالات  متفاوتی را در نظر بگیرید و برای هر کدام از این حالت یک برنامه ‌ریزی اصولی داشته باشید. استخدام تیم مدیریت بحران نیز میتواند به شما کمک کند جلوی رخ دادن بحران ‌ها را بگیرید یا در صورت رخ دادن آن ‌ها، امکان مدیریت را داشته باشید.

 

 

شروع بحران

 

از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا فرایند دومی که روند بحران کسب ‌و کار ایجاد میشود شروع بحران است. در این شرایط است که شما باید به‌ دنبال این بگردید که چگونه پاسخی درخور برای سوال «چگونه از بحران مالی خارج شویم؟» ارائه کنید. شما باید در این مرحله، تمام چیز هایی که طی آموزش مدیریت بحران یاد گرفته‌ اید پیاده کنید تا بتوانید کسب‌ و کار خود را از بحران خارج کنید.

 

 

پس ‌از بحران

 

هنگامی‌ که شما از بحران خارج میشوید، باید سریع سر‌ پا شوید و روند پیشرفت کسب ‌و کار خودتان را از سر بگیرید. شاید شما طی بحران ضرر و زیان‌ های گوناگونی را متحمل شده باشید، اما بهترین و عاقلانه‌ ترین کار این است که بازاریابی در شرایط بحران و پس ‌از بحران را آغاز کنید تا بتوانید سریع ‌تر سرپا شوید و راحت تر اهدافتان برای پیشرفت کسب‌ و کار را عملی نمایید.

 

 

کسب و کار در شرایط بحرانی

 

چگونه از بحران مالی خارج شویم و کسب‌ و کار خود را نجات دهیم؟

 

بررسی چگونگی مدیریت بحران در کسب و کار و پشت‌ سر گذاشتن بحران ‌های مالی میتواند به شما کمک کند تا هنگام بروز بحران اقدام عاقلانه‌ ای انجام دهید و امکان نجات کسب‌ و کارتان را در سریع‌ ترین زمان ممکن داشته باشید. دقیقاً همین عامل باعث شد ما تصمیم بگیریم در ادامه برای شما در رابطه با روش ‌های خروج از بحران صحبت کنیم و به شما بگویید که چگونه میتوانید از بحران خارج شوید و جلوی آسیب به کسب ‌و کار خود را تا حد بسیار زیادی بگیرید. بیایید با هم در ادامه این موارد مهم را مورد بررسی قرار دهیم‌.

 

 

 

هنگام بروز بحران تیم شما همه دارایی شماست

 

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا اگر میخواهید چگونگی مدیریت بحران در کسب و کار را بیاموزید، باید بدانید که تیم شما ارزشمند ترین چیزی است که در شرایط بحران آن را دارید. سعی کنید که در این شرایط نیز حمایت خود از تیمتان را چند برابر کنید تا بتوانید تلاش آن ها برای نجات کسب‌ و کار خودتان را داشته باشید. اجازه ندهید احساسات منفی باقی بماند و از آن‌ ها بخواهید تمام تلاششان را برای نجات کسب ‌و کار شما بکنند. دادن قول پاداش در این روند، میتواند انرژی و انگیزه کارکنان شما برای تلاش در زمینه خروج از بحران را بالا ببرد. سعی کنید که با آن ‌ها همراهی کنید و با ایجاد یک تیم، کسب‌ و کارتان را از بحران نجات دهید.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *