مرداد 6, 1403
اقتصاد گیگ

اقتصاد گیگ از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا اقتصاد گیگ یا Gig economy، عملا به عنوان یک بازار آزاد در نظر گرفته می شود. افراد در این نوع بازار به جای کار کردن برای کارفرما، پروژه ها یا کارهای کوتاه مدتی را تقبل کرده و انجام می دهند و در ازای این کارها، دستمزدی را دریافت می نمایند. Gig economy از سال های خیلی دوری به وجود آمده بود؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، شکل جدید و گسترده تری را به خود گرفته است.

ماکان آریا پارسا

کلمه ی گیگ در عبارت اقتصاد گیگ به چه معناست؟

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا معنای کلمه ی گیگ در عبارت اقتصاد گیگ، متفاوت از معنای این کلمه در تکنولوژی می باشد. این کلمه در این اصطلاح از دنیای نمایشی حاصل شده است. می توان گفت که افرادی مانند بازیگران، نوازندگان، هنرمندان و… از طریق اجرای حرفه ی خودشان که گیگ نام دارد در بازار گیگ، دستمزدی را دریافت می کنند.

Gig economy

بررسی انواع شغل های بازار گیگ

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا حوزه ی گیگ، بسیار گسترده است و امروزه مشاغل زیادی در این حوزه وجود دارند. ما در زیر، چند مورد از رایج ترین مشاغل در حوزه ی گیگ را ذکر کرده ایم:

1- فریلنسری: فریلنسر کسی است که معمولا به صورت غیر حضوری، خدمات زیر را ارائه می دهد:

– برنامه نویسی

– تولید محتوا

– نویسندگی

– گرافیک و….

2- مشاوره: بیشتر مشاورها در هر حوزه ای که باشند، دارای بیش از یک کارفرما می باشند. این مشاوران در طول یک ماه به چندین کسب و کار مختلف و همچنین عده ی زیادی از افراد، مشاوره می دهند.

3- پیمانکاری: حوزه ی کاری پیمانکاران، بسیار متنوع است. برای مثال، برخی از پیمانکاران در حوزه ی ساخت و ساز مشغول بوده و برخی در معدن فعال هستند.

4- کارمندی موقت: تعدادی از مشاغل کارمندی به شکل موقتی اجرا می شوند. برای مثال، حسابدارانی وجود دارند که صرفا برای مدت کوتاهی به یک کارفرمای مشخص، خدمات حسابداری عرضه می کنند.

5- کارگری فصلی: شاید تعجب کنید؛ ولی بله، حتی کارگران فصلی ای که هر روز در مکانی مشخص منتظر می مانند تا کسی آن ها را به سرکار ببرد نیز، جزوی از بازار گیگ به شمار می آیند.

اقتصاد گیگ به زبان ساده

بررسی تاثیرات اینترنت بر رشد اقتصاد گیگ

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا نقش عظیم اینترنت در گسترش و توسعه ی Gig economy را نمی توان نادیده گرفت. لازم به ذکر است که عواملی مانند رکود اقتصادی نیز بر رشد اقتصاد گیگ تاثیر گذار هستند. رکود اقتصادی، تاثیری حتی بیشتر از تاثیرات اینترنت بر اقتصاد گیگ داشته است. دلیل این امر نیز، این است که اگر دقت کنید در زمان به وجود آمدن رکود اقتصادی، میزان تقاضا برای نیروهای پاره وقت و پروژه ای افزایش می یابد.

گیگ

بهترین شغل های اقتصاد گیگ کدام اند؟

مشاغل حوزه ی اقتصاد گیگ، بسیار متنوع و مختلف هستند. ما در ادامه، چند نمونه از بهترین مشاغل اقتصاد گیگ یا همان Gig economy را بیان می کنیم:

1- آموزش: این شغل، یکی از شغل های بسیار پول ساز می باشد. امروزه بسیاری از افراد، صرفا با فروش دوره های آموزشی حتی در بازه ی کوتاه زمانی 2 الی 3 ماهه، درآمد خوبی را کسب می کنند.

2- طراحی سایت: این شغل، جزء مشاغل بسیار جذاب به شمار می رود. امروزه افراد موفق زیادی وجود دارند که حتی در طول یک ماه، بیش از 30 مشتری دارند. این امر باعث شده است که طراحان سایت، تیمی را تشکیل دهند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای مشتریان خود باشند.

3- تولید محتوا: امروزه مبحث تولید محتوا، بسیار گسترش یافته و به طور کلی در 2 بستر انجام می گردد:

– تولید محتوای سایت

– تولید محتوا برای استفاده کردن در شبکه های اجتماعی؛ برای مثال اینستاگرام.

لازم به ذکر است که امروزه، تولید محتوا هم به صورت عکس و هم ویدئو طراحی و عرضه می شود. تولید محتوا، یکی از حیطه های پر اهمیت در حوزه ی بازاریابی دیجیتالی و همچنین Gig economy به شمار می رود.

4- سئوی سایت: سئوی سایت، نشان دهنده ی اولویت و برتری یک سایت در بین انواع جست و جوهای کاربران می باشد. بدین معنا که سایتی که سئوی آن برتر باشد در رتبه های بالاتر و برتر جست و جوی کاربران قرار می گیرد. توجه کردن به سئوی سایت، کسب و کارهای بی شماری را به سودهای میلیونی رسانده است. این امر، نشان دهنده ی میزان بالای اهمیت شغل سئوکارها می باشد.

بررسی مزایا و معایب Gig economy

بررسی معایب و مزایای اقتصاد گیک

با توجه به گفته دکتر ماکان آریا پارسا اگر بخواهید به درستی با مفهوم Gig economy آشنا شده و اقتصاد گیگ به زبان ساده را به خوبی دریابید، بهتر است با مزایا و معایب این اقتصاد آشنا شوید. ابتدا به مزایای آن می پردازیم:

1- سهولت ورود: وارد شدن به مشاغل بازار گیگ، امر دشواری نیست و بسیار آسان نیز می باشد. این مشاغل، هیچ محدودیت و پیش نیاز قانونی ای نداشته و به مجوز یا مدرکی نیاز ندارند.

2- قدرت انتخاب: وقتی در حوزه ی کاری خودتان موفق و متخصص شوید، قدرت انتخاب خوبی نیز خواهید داشت. این نکته به معنای این است که شما می توانید هر زمان که دوست داشتید به کسانی که تمایلی به همکاری با آن ها ندارید، جواب رد بدهید.

3- تنوع: تنوع کاری در انواع حوزه های مختلف بازار گیگ، بسیار زیاد است. افراد می توانند در هر کدام از این زمینه ها مشغول شده و فعالیت کنند.

4- استقلال: افرادی که در این حوزه مشغول هستند، اغلب دارای استقلال زیادی می باشند. برای مثال افرادی که در مشاغلی مانند فریلنسری مشغول هستند، استقلال مکانی و زمانی زیادی دارند؛ یعنی می توانند در هر زمان و هر مکانی، کارشان را انجام دهند.

5- ایجاد کردن فرصت: مشاغل موجود در بازار گیگ، تمام تایم روزانه ی شما را اشغال نمی کنند. این امر به این معناست که شما می توانید در چند حیطه، مشغول به کار شوید و حتی فرصتی نیز، جهت راه اندازی کسب و کار خودتان پیدا کنید. معایب این حوزه نیز، شامل موارد زیر می شوند:

1- درآمد کم در ابتدا

2- عدم وجود مزایایی مانند: سنوات، حقوق ثابت، وام، عیدی و….

3- امنیت شغلی پایین

4- استرس بیکار شدن.

گیگ اکونومی

اصول موفق شدن در اقتصاد گیک

برای این که بتوانید در حوزه ی اقتصاد گیگ موفق شوید، باید بر اصول مهمی تسلط یابید. ما این اصول را در ادامه ذکر کرده ایم:

– کافی نبودن صرف علاقه داشتن: یکی از اشتباهاتی که برخی افراد به هنگام کار کردن در مشاغل گیگ دارند، این است که آن ها فکر می کنند که صرف رفتن به دنبال علایق، درست و کافی می باشد. شما باید علاوه بر علاقه داشتن به یک حوزه ی کاری یا یک شغل، تلاش کنید تا اطلاعات کاملی را در مورد آن شغل به دست آورده و توانایی های خودتان را نیز در زمینه های مربوطه افزایش دهید. همچنین باید همواره به دنبال راهکارهایی باشید که شما را هر چه بیشتر به دیگران و مشتریان پیوند می دهند. می توان گفت که به عبارتی، شما باید به صورت خودجوش، انگیزه داشتن را در خودتان پرورش دهید.

– حرفه ای گری: اغلب کارهای حوزه ی گیگ به صورت دورکاری انجام می شوند. کسانی که صاحبین مشاغلی در این حیطه هستند، باید اخلاق و رفتار حرفه ای را در کارشان حفظ کرده و طوری با مشتریانشان برخورد کنند که مشتریان، فکر نکنند که شخص در حال انجام دادن کار آن ها با یک دست لباس راحتی در خانه است! بهتر است همواره در معرفی خود و کسب و کارتان، حرفه ای سخن بگویید و عمل کنید. لازم به ذکر است که داشتن پوشش حرفه ای و ظاهری آراسته نیز بر حرفه ای تر نشان دادن شغلتان، تاثیر می گذارد.

– برون سپاری: هیچ وقت فکر نکنید که باید تمام مهارت های مربوط به یک زمینه را تمام و کمال و یک جا یاد بگیرید. شما می توانید، ابتدا خودتان بخش های مختلف حیطه ی شغلی تان را اداره کرده و پس از مدتی، یک تیم کاری تشکیل دهید.

بررسی اقتصاد گیگ

چرا اقتصاد گیگ در دنیای مدرن امروز محبوبیت زیادی دارد؟

می توان گفت که امروزه اقتصاد گیگ به زبان ساده، بسیاری از حیطه های شغلی مهم و پرسود را در خود جای داده است. این نکته، بیانگر میزان اهمیت بالا و محبوبیت این حیطه در دنیای امروزی می باشد. همچنین ما در زیر، چند مورد از مهم ترین دلایل محبوبیت این اقتصاد در دنیای مدرن امروزی را آورده ایم:

1- کاهش دادن میزان وابستگی نیروهای کار به مکان و زمان

2- شتاب گرفتن روند دیجیتالی شدن

3- داشتن انعطاف پذیری بالا

4- تمایل نسل جدید به دورکاری و کار در فضاهای دیجیتالی.

دکتر ماکان آریا پارسا

کلام پایانی

ما در این مقاله به بررسی مفهوم اقتصاد گیگ پرداختیم. دیدید که این اقتصاد در عصر مدرن امروز چه قدر محبوبیت زیادی بین مردم دارد. همچنین پی بردید که این بازار، دارای زمینه های شغلی متنوعی می باشد و شما برای ورود به این حیطه ها به مدرک یا مجوز نیازی ندارید. امیدواریم با مفهوم اقتصاد یا بازار گیگ به خوبی آشنا شده باشید و نکات این مقاله، برایتان مفید واقع گردند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *