مرداد 6, 1403
استعدادیابی

استعدادیابی کودکان، اهمیت و مزایای آن از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا استعدادیابی به طور کلی شناسایی استعدادهای ذاتی و بالقوه افرادی است که دارای مواد خام مورد نیاز برای رقابت موفق در بالاترین سطوح رقابتی هستند. هر کودکی با توانایی فطری و ذاتی متولد می‌شود که به مرور زمان، البته با مدیریت درست و به جا، پرورش می‌یابد و به ثمر می نشیند. والدین اولین کسانی هستند که در بهره برداری از استعداد های خفته کودکان در سنین پایین نقش موثری دارند. همان طور که کودکان رشد می کنند و توانایی های درونی خود را درک می نمایند، اعتماد به نفس شان افزایش می یابد و به رشد و تکامل شناختی مناسب می رسند.

ماکان آریا پارسا

استعدادیابی فرایندی برای شکوفا سازی استعدادهای درونی و خدادادی و همچنین بالفعل کردن استعداد ذاتی افراد در حوزه های منحصر به فرد است.

استعداد بیان منحصر به فرد خویشتن واقعی هر فرد است، بنابراین همه استعداد دارند. وقت خود را برای شبیه شدن به دیگران هدر ندهید، بلکه انرژی خود را برای فعال کردن آنچه که هستید صرف کنید.

مزایای ارزیابی و شناسایی توانایی فطری و ذاتی در دوران کودکی

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا استعدادیابی کودکان و تمرکز بر توانمندی های ذاتی و درونی شان در راستای آموزش افراد متخصص و مستعد در آینده می تواند راهی نوین در جوامع توسعه یافته باشد. در حقیقت کشف توانایی های فطری و ذاتی کودکان می تواند مراحل استعدادیابی شغلی را تسهیل کند و در درازمدت هزینه ها را کاهش دهد. استعدادیابی کودکان و شکوفایی استعداد هایشان از همان سنین پایین فرصتی را در اختیار افراد قرار می دهد تا به جای کسب دانش اولیه، تمرکز شان را بر تخصص و استعداد های درونی و غریزی‌شان معطوف کنند و در دوران جوانی به متخصصی هم فن حریف تبدیل شوند. استعداد یابی کودکان علاوه بر ارائۀ فیدبک های مستقیم از آیندۀ ثمربخش و روشن آنها، نقش بسیار مهمی در ارتقاء بهره وری نیروی کار در کشور دارد.

استعدادیابی کودکان

آیا همه بچه ها استعداد دارند؟

روانشناسان و پژوهشگران صاحب نظر معتقدند که همه افراد دارای توانایی های بالقوه ای هستند که فقط باید کشف شوند. اینجا است که فرایند شناسایی استعدادهای ذاتی و بالقوه، به ویژه کشف استعداد شغلی، استعدادیابی ورزشی، اهمیت پیدا می کند.

دکتر ماکان آریا پارسا اعتقاد دارد کودکان ممکن است در هر زمینه ای دارای توانایی های خاصی باشند. همچنین ممکن است در بیش از یک زمینه استعداد داشته باشند. به عنوان مثال، کودک شمال ممکن است هماهنگی فیزیکی و حافظه بیشتر و یا بلوغ اجتماعی و عاطفی بیشتری نسبت به سایر کودکان هم سن خود داشته باشد. بنابراین، ارزیابی استعداد کودکان و نوجوانان همچنین سنجش توانایی های آنها به سن، فرهنگ و تحصیلات ارتباطی ندارد. استعداد ها از ابتدا با فرد هستند و هیچ وقت تغییر نمی کنند بلکه باید پرورش یابند.

اهمیت شکوفایی ا‌ستعدا‌د

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا استعداد یابی کودکان فرآیندی در راستای شناسایی، کشف و بالفعل کردن توانایی های بالقوه و ذاتی آنها است. کشف توانایی فطری و ذاتی کودکان در حقیقت نقش مهم و حیاتی در شکوفایی هر چه بیشتر استعداد ها و تبدیل آنها به مهارت های فوق العاده ای دارد که در درازمدت به ایجاد احساس رضایت، توانمندی و بهره وری فرد در جامعه می انجامد.

جانسون اوکانر (مدیر ارشد تشخیص استعداد در GM) اولین کسی بود که توانست به علل خستگی و نارضایتی کارمندان در جنرال موتورز پی ببرد. با توجه به استعداد یابی جانسون اوکانر دلیل اصلی نارضایتی و ناخشنودی در مشاغل ریشه در عدم استعداد افراد در کارهایی که انجام می دهند دارد.

تست استعدادیابی

بالفعل کردن ا‌ستعد‌اد ها و توانایی های کودکان

هوش و استعداد تفاوت زیادی با همدیگر دارند. در واقع استعداد ذاتی است اما شکوفایی این استعداد ها نیازمند مدیریت آنها و تشویق کودکان است. وقتی متوجه شدید که فرزندان تان چیز های خاصی را دوست دارند، باید سعی کنید آنها را به سمت فعالیت های مورد علاقه شان هدایت کنید تا بیشتر به یادگیری ترغیب شوند.

 نکته مهم: همه مردم را می توان نابغه دانست. با این حال اگر نبوغ افراد را چیزی کاملا خارج از استعداد های ذاتی شان بدانیم، بی تردید آنها را به ورطه ناخوشایندی سوق می دهیم.

8 هوش چندگانه در کودکان چیست؟

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا هشت هوش حیاتی کودکان و بزرگسالان در ارزیابی هوش و شناسایی استعدادهای ذاتی و بالقوه جانسون اوکانر عبارتند از:

  • هوش زبانی و کلامی
  • هوش منطقی و ریاضی
  • هوش بصری و فضایی
  • هوش موسیقی یایی
  • هوش بدنی و جنبشی
  • هوش درون فردی
  • هوش برون فردی
  • هوش طبیعت گرایی

فرزند شما ممکن است در یک یا چند مورد از این زمینه ها تمایل و یا تسلط ذاتی و بالقوه داشته باشد که در ساختن آینده ای روشن از نظر فردی، شغلی، ورزشی و غیره اساسی هستند.

شما والدین می توانید با معرفی انواع مناسب ورودی های فنی به فرزندان خود اجازه دهید تا به طور طبیعی نقاط قوت خود را کشف کنند.

عوامل موثر در پرورش استعداد های کودکان

استعداد یابی کودکان و نوجوانان را باید با توجه به فاکتور های مختلف درونی، بیرونی و همچنین عوامل محیطی انجام داد.

کودکان می توانند در سطوح مختلف استعداد های بالقوه و خاصی را داشته باشند. به عبارت دیگر برخی از کودکان تیزهوش در یک رشته خاص توانایی های پیشرفته تری نسبت به سایرین دارند. از سوی دیگر برخی از کودکان ممکن است دارای معلولیت باشند با این حال استعداد های برجسته ای نیز داشته باشند. به عنوان مثال، کودکی که استعداد ذهنی دارد نیز ممکن است از اوتیسم یا کم شنوایی رنج ببرد.

با این حال با توجه به استعداد یابی جانسون اوکانر این توانایی ها یا استعداد ها زمانی کاملاً آشکار می شوند که پرورش یابند و به درستی نمود پیدا کنند. این امر بدان معناست که کودکان با استعداد زمانی واقعاً موفق می شوند که از آنها حمایت شود.

عوامل زیادی بر تبدیل توانایی های طبیعی کودکان به استعداد های واقعی تأثیر می گذارند. این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

  • ارزش های خانوادگی
  • فرصت های آموزشی
  • ویژگی های شخصی
  • انگیزه
  • سلامتی
  • شرایط زندگی
  • وسایل ارتباط جمعی
  • بازی

بهترین سن برای کشف استعداد های کودکان

بهترین سن برای استعداد یابی کودکان را می توان بین سه تا شش سالگی دانست. با این حال باید بدانید که این ارزیابی در یک مرحله انجام نمی شود بلکه مستلزم تقریبا یک سال است تا استعداد های نهفته کودک بروز کنند.

استعداد یابی جانسون اوکانر

معرفی پرکاربردترین تست های ارزیابی استعداد های کودکان

یکی از بهترین انواع تست استعدادیابی کودکان تست هوش گاردنر کودک است. همچنین تست استعداد یابی جانسون اوکانر نیز محبوبیت بالایی دارد. سایر انواع تست استعدادیابی در کودکان عبارتند از:

  • تست رغبت سنجی استرانگ
  • تست MBTI
  • تست اوکانر
  • تست هالند
  • تست هوش ریون
  • تست هوش کتل
  • تست کلیفتون

سوالات متداول

  1. آیا امکان دارد در فرایند استعداد یابی کودکان استعداد برتر کودک به طور همزمان بیش از یک مورد شناسایی شود؟ همه ما انسان ها دارای هوش هشت گانه هستیم. به عبارت دیگر این هشت هوش در همه ما وجود دارند. با این حال در هر کسی یکی و یا چند هوش می تواند برتر باشد و بر بقیه غلبه کند.
  2. آیا استعداد درونی است و یا اکتسابی می باشد؟ استعداد درونی است. همه ما انسان ها با استعداد های ذاتی متولد می شویم که با کشف استعداد تخصصی و درست می توان این استعداد های نهفته را شکوفا کرد. این استعداد درونی و ذاتی ثابت است و تغییر نمی کند. در حقیقت ارزیابی استعداد و جهت دهی به آن متغیر و متفاوت است. از این رو در کودکانِ با استعداد یادگیری، آموزش و جهت دهی درست و اصولی استعداد ها بسیار مهم می باشد. بزرگترین مزیت تست استعدادیابی کودکان این است که به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه نوع یادگیری پیشرفته ممکن است برای فرزندتان مناسب باشد. در نتیجه با حمایت و پشتیبانی از یادگیری پیشرفته فرزندتان می‌توانید از رفاه و رشد کلی او حمایت کنید.
  3. بهترین سن برای کشف استعداد ورزشی در کودکان و نوجوانان چه سنی است؟ بهترین سن برای ارزیابی استعداد های ورزشی 10 سالگی می باشد. دلیل این امر این است که در این سن کودکان از شرایط بدنی خوبی برخوردارند.

استعدادیابی شغلی

جمع بندی

خویشتن واقعی در حقیقت قلمرو آگاهی در درون هر فرد است که استعداد از آن سرچشمه می گیرد. برای کشف و استفاده از استعداد هایمان، باید به درون خود بنگریم و اجازه دهیم چیزی که از قبل داریم بیدار و ابراز شود. همه ما استعداد های نهفته ای داریم که می توان آنها را به شیوه ای خلاقانه به بار نشاند.

ارزیابی کردن استعدادها فرایندی است که می تواند این گنج مدفون را پیدا کند. از این رو هر چه انرژی و توجه بیشتری برای ارزیابی توانایی های فطری کودکان صرف شود، آنها در آینده موثرتر و سازنده تر می شوند.

دکتر ماکان آریا پارسا

در نتیجه، کشف استعداد های ژنتیکی و تست استعدادیابی اوکانر از بهترین تست ها و شیوه ها برای ارزیابی استعداد های نهفته هستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *