مرداد 6, 1403
تفکر نقادانه

تفکر نقادانه از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا تفکر نقادانه زمانی که به همراه دقت و گوش دادن باشد می تواند منطق را در تصمیم گیری ها اولویت قرار دهد. قطعا برای شما نیز این اتفاق افتاده که یک پیام دریافت کرده اید و بدون فکر بلافاصله به آن جواب داده اید. این موضوع در بسیاری از مواقع موجب می شود تا عجولانه تصمیم گیری کنید و در اکثر مواقع تصمیمات اشتباه و احساسی بگیرید. فکر نقادانه به شما کمک می کند تا از این رفتار عجولانه پیشگیری نمایید و پس از ارزیابی شرایط بهترین تصمیم گیری را داشته باشید.

دکتر ماکان آریا پارسا در سخرانی پارس پندار نهاد

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که تفکر نقادانه چیست و چگونه می تواند به موفقیت ما در زندگی کمک کند. متاسفانه امروزه مشغله های فراوان موجب شده تا افراد زمان کافی برای فکر کردن و تصمیم گیری نداشته باشند. از طرفی در بسیاری از مواقع خسته هستند و انرژی لازم برای تمرکز روی موضوع مورد نظر را ندارند. در این شرایط تفکر انتقادی می تواند به آن ها کمک کند تا زمان و تمرکز خود را به خوبی مدیریت نمایند و بهترین تصمیمات را بگیرند. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با تفکر انتقادی و نقش آن در موفقیت به طور کامل آشنا کنیم.

تفکر نقادانه به زبان ساده

تفکر نقادانه چیست؟ طبق گفته دکتر ماکان آریا پارسا فکر نقادانه یا Critical Thinking به معنای قدرت تصمیم گیری و ارائه راه حل بر اساس منطق و استدلال است. این مهارت به شما کمک می کند تا بتوانید بدون در نظر گرفتن احساسات و با استناد بر شواهد منطقی تصمیم گیری کنید. شاید در ابتدا فکر کنید که تصمیم گیری بر اساس منطق کار بسیار راحتی می باشد، اما باید بدانید که احساسات از قدرت بالایی برخوردارند و جلوی منطق شما را سد می نمایند. بنابراین یادگیری این مهارت می تواند نقش بسیار موثری در تصمیم گیری های زندگی شما داشته باشد.

از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا آموزش مهارت تفکر نقادانه برای کودکان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این مهارت باید از ابتدایی سنین مدرسه به کودکان آموزش داده شود. متاسفانه بسیاری از کودکان و نوجوانان برای حفظ دوستان خود تصمیمات احساسی و غیر منطقی می گیرند. همچنین ممکن است زمانی که به آن ها پیشنهادات مخرب داده می شود، هیجان بر آنان غالب شده و تصمیمات اشتباه بگیرند. زمانی که کودکان این مهارت را بیاموزند به راحتی می توانند هیجان و احساسات خود را در برابر این پیشنهادات کنترل کنند. در نهایت تصمیمات عاقلانه و درست تری می گیرند و احتمال آسیب دیدگی آن ها از نظر جسمی و روحی به حداقل خواهد رسید.

تفکر نقادانه چیست

تفکر نقادانه چیست و چه نقشی در موفقیت کاری دارد؟

تفکر نقادانه به زبان ساده مهارتی اکتسابی می باشد که می تواند توانایی تصمیم گیری صحیح را در افراد افزایش دهد. امروزه این مهارت برای کارفرمایان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا می تواند قدرت تصمیم گیری در سازمان را چند برابر نماید. به همین دلیل است که اکثر کارفرمایان سعی می کنند افرادی را استخدام نمایند که از این مهارت بهره مند می باشند. خوشبختانه تمامی افراد به راحتی می توانند با تمرین این مهارت را در خود تقویت نمایند و آن را به یکی از ویژگی های منحصر به فردشان تبدیل کنند. به طور کلی اگر بخواهیم نقش این مهارت را در موفقیت های شغلی ارزیابی نماییم، باید بگوییم که:

بهترین عضو تیم خواهید شد

از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا تفکر نقادانه به شما کمک می کند تا بهترین عضو تیم شوید. این موضوع موجب می شود تا کارفرمایان ارزش بیشتری برای شما قائل شوند و بخواهند رهبری تیم را به شما بسپارند. زمانی که سازمان یا تیم با چالش نگران کننده ای مواجه شود، شما به راحتی می توانید با استفاده از این مهارت استدلال ها و شواهد منطقی را شناسایی نمایید. به همین دلیل با ارائه راهکارهای منطقی و اصولی می توانید مشکل و چالش را برطرف کنید. این موضوع موجب می شود تا اعضای تیم و کارفرما شما را به عنوان بهترین عضو تیم خود بشناسد.

استرس خود را به خوبی مدیریت می کنید

تفکر نقادانه می تواند تمرکز شما را به سمت استدلال های منطقی ببرد. بنابراین به شکل قابل توجهی از احساسات و تصمیمات هیجانی فاصله می گیرید. از آنجایی که موقعیت های استرس زا ناشی از عدم کنترل احساسات است، این مهارت به شکل قابل توجهی در مدیریت استرس به شما کمک می کند. فکر نقادانه موجب می شود تا در مواقع حساس و سخت بتوانید منطق را در اولویت قرار دهید و استرس را از خود دور نمایید.

استدلال های خلاقانه شما افزایش می یابد

با استفاده از تفکر نقادانه به راحتی می توانید استدلال های خلاقانه ای ارائه نمایید و موضوعات متفاوت را به یکدیگر متصل کنید. بنابراین بدون استفاده از ایده های جدید می توانید در کمترین زمان ممکن راه حل های تازه و خلاقانه ارائه نمایید. این کار موجب افزایش ویژگی های مثبت و منحصر به فرد سازمان شده و عملکرد شما را در محل کارتان نمایان تر می کند.

تفکر نقادانه به زبان ساده

تفکر نقادانه و مزایای آن در زندگی روزمره

شاید برای شما این سوال ایجاد شود که فواید تفکر نقادانه چیست و چگونه در زندگی ما نمایان می شود. دکتر ماکان آریا پارسا بر این باور است که تصمیم گیری در شرایط بحرانی یکی از مهم ترین و حساس ترین چالش های زندگی می باشد. از طرفی در اکثر مواقع در این شرایط افراد نمی توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند. بنابراین درست و منطقی تصمیم گرفتن و عدم توجه به احساسات در این تصمیم گیری ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. علاوه بر این از دیگر فواید تفکر نقادانه در زندگی می توان به موارد زیر اشاره داشت.

یادگیری توانای سوال کردن

این مهارت به شما کمک می کند تا سوال پرسیدن را یاد بگیرید. متاسفانه در اکثر مواقع تصمیمات اشتباه به دلیل عدم آگاهی گرفته می شوند. از طرفی تصمیم گیرنده سعی نمی کند تا با سوال پرسیدن ناآگاهی خود را از بین ببرد. این موضوع موجب می شود تا هنگام تصمیم گیری به تمامی موضوعات توجه نشود و نتیجه نیز رضایت بخش نباشد. این مهارت به شما کمک می کند تا بتوانید در رابطه با موضوعاتی که به آن ها مطمئن نیستید سوال بپرسید. سپس با آگاهی بالاتری به تجزیه و تحلیل شرایط بپردازید و تصمیمات درست تری بگیرید.

دکتر ماکان آریا پارسا در سخرانی

بررسی و دید همه جانبه

از طرفی با مهارت تفکر نقادانه می توانید توانایی ارزیابی موضوعات از چند جهت را نیز کسب نمایید. به همین دلیل هر پیشنهادی را بدون فکر و از روی احساسات نخواهید پذیرفت. با توجه به این موضوع ضریب اشتباهات شما در تصمیم گیری ها به شدت کاهش می یابد.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *