مرداد 6, 1403
درمان خودشیفتگی

درمان خودشیفتگی از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

طبق نظر دکتر ماکان آریا پارسا افراد خود شیفته، دوست دارند همه به آنها توجه کنند. خود شیفته یا نارسیسیسم به افرادی گفته می شوند که خود را برتر از دیگران می دانند. این افراد برای اینکه دیگران توجه بیشتری به آنها کنند حتی به مسخره کردن دیگران می پردازند. یک فرد خودشیفته، همیشه در مورد خود و موفقیت های دست نیافته ی خود صحبت می کند. اگر در جمعی به افراد دیگر توجه شود؛ آنها ناراحت می شوند. در ادامه قصد داریم که به راه های درمان خودشیفتگی بپردازیم. با ما همراه باشید :

دکتر ماکان آریا پارسا کارآفرین موفق

درمان خودشیفتگی چیست؟

از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا درمان خودشیفتگی، کار سختی می باشد؛ زیرا افراد از ابتدای تولد دارای شخصیت ثابتی هستند و این افراد باور ندارند که دچار این مشکل هستند. برای درمان خودشیفتگی چند قدم وجود دارند که شامل موارد زیر می شوند:

1- تسکین یا التیام علائم: افراد برای اینکه از بعضی احساسات رها شوند یا برای رضایت خود به  روانشناس مراجعه می کنند. بعضی افراد همین که به حالت بهتری می رسند، درمان خود را قطع می کنند.

2-  عدم نگرانی برای آینده ی درمان: اگر در این گام، افراد توانایی تغییر را در خود ببینند این امکان وجود دارد تا به درمان خود ادامه دهند و از آسیب های وارد شده در آینده جلوگیری کنند.

3- شناسایی مکانیزم های دفاعی: این مرحله، به افراد در شناسایی روش های دفاعی ابتدایی کمک کرده و به بررسی دوران کودکی آنها می پردازد. همچنین به بررسی اینکه افراد در دوران کودکی چگونه با مشکلات مواجه می شوند، می باشد.

4-  ایجاد راه حل های جدید مقابله: زمانی که فرد بداند که این کار را به چه دلیل انجام می دهد. روش های خود شیفتگی از بین می رود. این روش به مقابله و به بررسی آن می پردازد.

5-  تشکیل عادت های جدید: یکی از روش های درمان خودشیفتگی، این گام می باشد. دو بعد از این روش که شامل؛ بعد اول، از بین بردن عادت های قدیمی برای خود شیفتگی، بعد دوم، استفاده از روش های جدید به جای روش قبلی می باشند.

6- بیدارسازی صدای درون خود وآمادگی شنیدن آن: افراد در این روش بیشتر نیاز به همدلی با خود دارند. زمانی که درمان این افراد شروع می شود، آنها در مورد چگونگی برخورد اطرافیان خود با روان شناس صحبت می کنند که این کار باعث می شود تا افراد صدای درون خود را بهتر بشناسند.

خودشیفتگی چیست

خودشیفتگی

خودشیفتگی چیست؟

این مقاله به بررسی این مطلب می پردازد که خودشیفتگی چیست؟ از نظر دکتر ماکان آریا پارسا خودشیفته در واقع به افرادی گفته می شود که دوست دارند همه ی افراد به آنها توجه کنند و همیشه خود را بزرگتر و مهمتر از دیگران می دانند. این افراد به ظاهر دارای اعتماد به نفس بالایی می باشند؛ اما در باطن آنها با هر انتقادی آسیب می بینند. افراد خود شیفته  دارای علائم و ویژگی هایی می باشند که  شامل: علاقه به تشویق و تحسین آنها توسط دیگران، مورد توجه قرار گرفتن اطرافیان، تعریف از موفقیت های  دست نیافته ی خود و دیگر موارد می باشند.

عاقبت افراد خودشیفته

عاقبت افراد خودشیفته

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یکی از بدترین چیزها برای افراد خودشیفته این است که فردی به آنها توجه نکند. افراد خودشیفته، برای اینکه مورد توجه دیگران قرار گیرند، هرکاری انجام می دهند و اکثرا در دنیای خیالی و توهمات خود به سر می برند. افراد خودشیفته، بیشتر دچار خود کم بینی هستند، به همین دلیل سعی می کنند خود را بزرگ نشان دهند.  این افراد همیشه تنها هستند؛ چون افراد دیگر اگر مجبور به تحمل آنها نباشند، آنها را ترک می کنند. عاقبت افراد خودشیفته شامل موارد بالا می شود. یکی دیگر از عاقبت افراد خودشیفته، این است که نظرات دیگران را جدی نمی گیرند و این کار باعث می شود که افراد دیگر از آنها دوری کنند و به دشمنی با آنها بپردازند.

شکست افراد خودشیفته

شکست افراد خودشیفته

طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا افراد ترس هایی دارند که این ترس ها در افراد خودشیفته متفاوت تر می باشد. این ترس ها که موجب شکست افراد خودشیفته می باشد شامل موارد زیر می باشد:

1– تعهد به رابطه: در هر رابطه ای باید تعهد داشته باشند و این کار برای افراد خود شیفته بسیار دشوار است؛ چون باید برخی توقعات خود را پایین بیاورند، تعهد در رابطه برای افراد خودشیفته بسیار ترسناک می باشد.

2- نگاه موشکافانه به درون خود: افراد خود شیفته، فکر می کنند که هیچ عیب و ایرادی ندارند؛ اما خود می دانند که این فکر اشتباه می باشد و به همین دلیل به درون خود نگاه نمی کنند.

3- توهین: این افراد، توهین را یکی از ترس های بزرگ می دانند. افراد خودشیفته، اگر فردی به آنها توهین کند؛ چون حساسیت زیادی دارند و اعتماد به نفس پایینی دارند، آنها را خرد می کنند.

4- عدم تحسین از دیگران: یکی از ترس های افراد خودشیفته، مورد تحسین و تشویق قرار نگرفتن از طرف افراد دیگر می باشد.

5- نداشتن جایگاه مهم: یکی از ترس های این افراد نداشتن جایگاه مهم می باشد. خودشیفته ها در اکثر موارد اقدام به کسب جایگاه بزرگ می کنند. این افراد بسیار اهل رقابت هستند

6- احساس ندامت: این افراد از اینکه بخواهند ابراز پشیمانی کنند می ترسند. این افراد در واقع ندامت و پشیمانی را نشان دهنده ی ضعف، آسیب پذیری و سستی می دانند.

ماکان آریا پارسا یکی از برترین و موفق ترین کارآفرینان جوان کشور

7- احساس قدر دانی: این افراد در واقع قدردانی کردن را یک ترس تلقی می کنند، زیرا فکر می کنند با قدردانی از افراد دیگر به آنها قدرت می دهند. فکر به اینکه فردی از آنها برتری داشته باشد آنها را دچار ترس می کند؛ زیرا آنها خود را بالاتر و برتر از دیگران می دانند.

8- مرگ: مرگ در واقع برای همه افراد ترسناک است؛ اما افراد خودشیفته ترس را عامل نابودی خود می دانند.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *