مرداد 6, 1403
تست AB

تست AB از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا تست AB، اصطلاحی مهم در زمینه ی انواع کسب و کارهای هوشمند و همچنین در بازاریابی می باشد. این تست برای مقایسه کردن یک آزمایش واحد در دو حالت مختلف انجام می شود که این دو حالت، A و B نام دارند. ما در این مقاله به بررسی هر چه بیشتر تست یا آزمایش AB و همچنین نحوه ی افزایش فروش با تست AB می پردازیم. برای این که با این مطالب هر چه بیشتر و بهتر آشنا شوید، توصیه می کنیم تا در ادامه ی این مقاله، ما را همراهی کنید.

تست AB در بازاریابی

از نظر دکتر ماکان آریا پارسا آزمایش AB، تستی است که می توان از آن به عنوان بهترین رابط در کسب و کار کمک گرفت. همچنین شما می توانید به کمک این تست، بهترین تجربیات را برای کاربران وب سایتتان ایجاد نمایید. این تست با به دست آوردن شناخت درستی از کاربران، این تجربیات مطلوب را برایشان رقم می زند. لازم به ذکر است که امروزه، ایجاد رابطه مطلوب و همچنین ایجاد تجربه ی درست برای کاربران در کسب و کار، فروش و سود بیشتری را در زمینه ی بازاریابی به همراه خواهد داشت. می توان به طور خلاصه نقش تست AB را این گونه بیان کرد: تبدیل کردن یک کاربر به بک مشتری وفادار.

دکتر ماکان آریا پارسادکتر ماکان آریا پارسا

شما می توانید به کمک آزمایش AB، دو نسخه ی متفاوت از یک اپلیکیشن یا وب سایت را با یکدیگر مقایسه نمایید. این کار به منظور تشخیص دادن این که کدام وب سایت ی اپلیکیشن برتر است و عملکرد بهتری دارد، انجام می شود. Bucket Listing و Spliting Testing، نام های دیگر این تست هستند. یکی از نقش های مهم تست AB در حوزه ی بازاریابی به چشم می خورد. شما می توانید به کمک تست AB در بازاریابی، بهترین استراتژی های تبلیغاتی در این حوزه را بیابید و به بهترین شکل، کسب و کارتان را رشد و توسعه دهید.

افزایش فروش با تست AB

دلایل استفاده کردن از تست AB

دکتر ماکان اریا پارسا اعتقاد دارد که یکی از دلایل مهم استفاده کردن از تست یا آزمایش AB، پی بردن به این موضوع است که چه اصلاحاتی می توانند میزان فروش شما را در کسب و کارتان افزایش دهند. یکی از مواردی که این تست در آن کمک زیادی به شما می کند، این است که شما می توانید، نظرات مشتریان را در هنگام بازدید از سایت بسنجید. این امر، برابر با سنجش واکنش های مشتریان هنگام خرید فیزیکی یا دریافت خدمات به صورت حضوری می باشد. همچنین یکی دیگر از مزایای تست یا آزمایش AB این است که شما می توانید به کمک آن، ترافیک وب سایتتان را به ایده آل ترین شکل ممکن مدیریت کنید.

لازم به ذکر است که شما می توانید علاوه بر افزایش فروش با تست AB، نرخ سود بازگشت سرمایه ی خودتان را نیز به رقمی خیره کننده تبدیل نمایید. همه ی این تغییرات می توانند به نحوی، باعث افزایش میزان سود دهی و فروش شوند. شما می توانید به کمک این تست، نقاط ضعف و قوت وب سایتتان را شناسایی کرده و از المان های تأثیر گذار سایتتان نیز مطلع شوید. توجه کردن به المان های سایت و اصلاح برخی از آن ها، بیانگر یکی از کاربردهای تست AB در بازاریابی می باشد. آزمایش AB می تواند به مقدار زیادی، هزینه های تبلیغات و بازاریابی یک کسب و کار را کاهش دهد.

آزمایش AB

بررسی مراحل طراحی تست AB

شما در قسمت های قبل دیدید که چه قدر تست AB در بازاریابی و به طور کلی در بسیاری از زمینه های کسب و کارها، می تواند مفید واقع شود. این نکته، اهمیت این تست و همچنین اهمیت طراحی آن را به وضوح بیان می کند. ما در این قسمت به بررسی مراحل طراحی این تست می پردازیم:

1- جمع آوری داده ها: شما می توانید توسط داده هایی که گوگل آنالیز و یا آزمایش AB برایتان فراهم می آورند، صفحات پر بازدید و نقاط قوت سایتتان را شناسایی نمایید. بازدید کردن از این صفحات پر بازدید به شما کمک می کند تا بتوانید با سرعت بیشتری، داده ها را جمع آوری کنید.

2- تعیین اهداف: به گفته دکتر ماکان آریا پارسا تعیین کردن اهدافی که مربوط به تبدیل کردن کاربران به مشتریان وفادار می باشند، برای تعیین میزان موفقیت سایت و کسب و کار شما ضروری است.

3- مطرح کردن و بازبینی فرضیه ها: بعد از تعیین اهداف، شما می توانید تئوری هایی را درباره ی آزمایش AB بیان کنید. این تئوری ها باید مشخص کنند که چرا نسخه ی جدید یا B، عملکرد و بازدهی بهتری نسبت به نسخه ی قدیمی یا A دارد. شما باید در پایان این مرحله، فهرست نظریات خودتان را بر اساس میزان اهمیت و سختی اجرای آن ها مرتب کنید.

4- ساختن نسخه ی جدید: این مرحله، شامل اعمال اصلاحات و تغییراتی بر روی وب سایت می شود.

5- آزمایش کردن: شما باید در این مرحله، تجربیات کاربران از کار کردن با نسخه ی جدید سایتتان را محاسبه و اندازه گیری کرده و با عملکرد نسخه  قبلی مقایسه نمایید.

6- تحلیل کردن نتایج: وقتی که آزمایش این تست به پایان رسید، باید داده های به دست آمده تحلیل و بررسی شوند. تحلیل این داده ها، تفاوت عملکرد کاربران در نسخه های مختلف یک سایت را نشان می دهند.

مراحل تست یا آزمایش AB چیست

چه مواردی را می توان به کمک تست AB آزمایش کرد؟

طبق گفته دکتر ماکان آریا پارسا می توان گفت که تست AB، قادر به آزمایش کردن تقریباً تمام متغیرهای موجود در یک اپلیکیشن یا صفحه ی سایت می باشد. لازم به ذکر است که شما می توانید به کمک این تست هر قسمتی از سایت که بر رفتار کاربران و عملکرد آن ها تأثیر می گذارد را بسنجید. رایج ترین و معمول ترین مواردی که می توان با این تست سنجید، موارد زیر هستند:

1- زیر تیترها

2- عنوان صفحه

3- نظرهای مشتریان

4- پاراگراف توضیحات

5- دکمه ی فراخوان به عمل و متن آن

6- تصویرها

7- لینک ها

8- محتویات هر صفحه

9- افتخارات و گواهینامه ها

10- انواع ریپورتاژهای خبری در انواع رسانه ها.

تست ای بی

بررسی مزایای تست AB

علاوه بر مزایای تست AB در بازاریابی و بهبود عملکرد یک وب سایت، این تست مزایای دیگری نیز دارد که ما در ادامه، این مزایا را ذکر کرده ایم:

– حل کردن مشکلات کاربران: کاربران ممکن است در بازدید از سایت شما با مشکلاتی در زمینه های مختلف مواجه شوند. این مشکلات، باعث شکل گیری تجربه های بدی در ذهن کاربران می شود. شما می توانید به کمک آزمایش AB از بروز این گونه مشکلات جلوگیری کرده و یا مشکلات را در اسرع وقت، اصلاح نمایید.

– حداکثر بهره برداری از ترافیک موجود: این تست به شما امکان می دهد تا از ترافیک موجود در سایتتان، بهترین و بیشترین بهره برداری را داشته باشید. فراموش نکنید که حتی گاهی ایجاد اصلاحات و تغییرات کوچک و جزئی به کمک این تست، می تواند باعث افزایش قابل توجه نرخ تبدیل و میزان بازدهی شود.

3- کاهش دادن نرخ پرش: وجود گزینه های زیاد، عدم تطابق انتظارات و… مواردی هستند که باعث افزایش نرخ پرش یک وب سایت می شوند. شما می توانید به کمک این تست، تغییرات موجود در سایتتان را آزمایش کرده تا بهترین نسخه ی آن را بیابید. این امر، میزان بازدید از سایت و همچنین حضور کاربران در سایت شما را افزایش داده و در نهایت، باعث کاهش نرخ پرش می شود.

4- انجام دادن اصلاحات کم خطر: شما می توانید به جای ایجاد تغییر در کل سایت از تست یا آزمایش AB استفاده کرده و تغییرات جزئی ای را در وب سایتتان ایجاد نمایید. این امر باعث می شود که شما بتوانید حداکثر خروجی و بازدهی را با ایجاد حداقل تغییرات داشته باشید.

5- تحلیل کردن داده های آماری: این تست، کاملاً مبتنی بر داده ها می باشد. شما می توانید به راحتی توسط تحلیل آماری داده ها، مواردی مانند میزان کلیک، نرخ تبدیل و… را بسنجید.

اشتباهات تست AB

اشتباهات رایج و معمول در تست یا آزمایش AB کدام اند؟

1- فرضیه ی نامعتبر:

2- آزمایش کردن تعداد زیادی از المان ها با هم

3- نادیده گرفتن اهمیت آماری

4- استفاده کردن از ترافیک نامتعادل

5- انجام دادن آزمایش در بازه ی زمانی نادرست

6- پیگیری نکردن روند تکرار شونده

7- در نظر نگرفتن عوامل خارجی

8- استفاده کردن از ابزارهای اشتباه

9- وابسته بودن به روش های ساده ی آزمایش AB.

ماکان آریا پارسا

سخن پایانی

ما در این مقاله، مطالبی را در مورد تست یا آزمای AB ذکر کردیم. دیدید که چه قدر این تست در بازاریابی و بازدهی بالای یک سایت و کسب و کار، می تواند مفید واقع شود. همچنین مراحل طراحی این تست، مزایای آن و اشتباهات رایج در این تست را نیز مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم توانسته باشیم هر چه بیشتر، شما را با این تست و کاربردهای آن آشنا کرده و شما نیز بتوانید به بهترین شکل از این تست استفاده نمایید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *