مرداد 6, 1403

اهمیت مشورت از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

اهمیت مشورت

اهمیت مشورت نه بر ما، نه بر شما و نه بر هیچ کس دیگری پوشیده نیست. شاید باورتان نشود، اما این مسئله آنقدر مهم است که خدای بزرگ در آیه 159 سوره آل عمران از آن سخن به میان آورده است. آنجا که فرموده “و شاورهم فی الامر” و به همین زیبایی و اختصار مسلمانان را به بهره مندی از فواید مشورت دعوت نموده است.

از دید دکتر ماکان آریا پارسا شاید شما جزء آن گروه از افرادی باشید که خودتان را علامه دهر و بی نیاز از هرگونه مشورت می دانید. شاید هم به آن گروه از افرادی تعلق دارید که بدون همفکری با دیگران و نظرخواهی از صاحب نظران قدم از قدم بر نمی دارید. در هر صورت آشنایی با مشورت، اهمیت بی چون و چرا و فواید باورنکردنی آن برایتان خالی از لطف نخواهد بود. مایلید به اتفاق این بحث شیرین را ادامه دهیم؟!

مشورت و همفکری یعنی چه؟!

آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که مشورت به چه معناست؟ همفکری یعنی چه؟!

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا اگر با دقت به واژه مشورت نگاه کنید، متوجه می شوید که این کلمه را از ریشه شور برگرفته اند. همان طور که در جریان هستید، شور به معنای کنکاش و رایزنی بوده و اصطلاحا به همفکری در کارها و استفاده از نظر و اندیشه دیگران به منظور کسب نتیجه بهتر اطلاق می شود.

اگر بگوییم مشورت یکی از اساسی ترین و حیاتی ترین گام های تصمیم گیری است؛ گزاف نگفته ایم. فلسفه مشورت که در ادامه به بحث و بررسی آن می پردازیم، بیانگر اهمیت و مزایای آن است.

مشورت

فلسفه مشورت

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا فواید مشورت بسیار متنوع تر از چیزی هستند که فکرش را می کنید. این را پیش تر نیز خاطر نشان کردیم. این موضوع موجب شده که فلسفه و حکمت مشورت یکی، دوتا نبوده و بسیار گسترده باشد. پاره ای از فلسفه های این امر مهم که اسلام، پیامبران و امامان اکیدا آن را توصیه می نمایند، به قرار زیر هستند:

– بهره مندی از اندیشه دیگران

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا بدون اغراق بهره مندی از نظر و اندیشه دیگران مهم ترین فلسفه مشورت است. اهمیت مشورت از آن جهت که شما را در راستای اخذ اصلح ترین تصمیم یاری می دهد، فوق العاده زیاد است. راهی که از طریق همفکری با دیگران انتخاب می کنید، بی نقص تر و ایمن تر از راهی است که به تنهایی آن را بر می گزینید. اگر تا به امروز کوتاهی کرده و خودتان را از فواید باورنکردنی مشورت بی نصیب گذاشته اید، از این پس از اهمیت این امر مهم غافل نباشید. این فرمایش امیرالمومنین، علی علیه السلام را آویزه گوشتان کرده و در دشوارترین دوراهی های زندگی به یاد آورید:

فواید مشورت

– برخورداری از تایید و حمایت دیگران

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که پس از اخذ یک تصمیم درست مورد تایید و حمایت دیگران قرار گرفته و از این موضوع احساس خوشحالی کنید؟!

یکی از مهم ترین فلسفه ها و دلایل اهمیت مشورت برخورداری از تایید و حمایت دیگران است. اگر تصمیمی که اتخاذ نموده اید، تصمیمی صحیح و عاقلانه باشد؛ از سوی اطرافیانتان مورد تایید قرار می گیرید. در غیر این صورت آن ها شما را از اشتباه بودن راهی که پیش گرفته اید، آگاه خواهند ساخت. حال فکر کنید که از اهمیت مشورت غفلت نموده و خودتان را نظر و تجربیات دیگران بی بهره بگذارید. نتیجه چه می شود؟!

بی شک اشتباهاتتان به قیمت عمرتان تمام شده و زیان هایی جبران ناپذیر متحمل خواهید شد!

هدف از مشورت

– جلوگیری از سرزنش دیگران

برای همه ما به دفعات پیش آمده که اهمیت مشورت را نادیده گرفته، تصمیمی اشتباه اخذ کرده و با شکستی سنگین رو به رو شده ایم. در چنین شرایطی واکنش اطرافیان شما چگونه بوده است؟!

نگویید سرزنشتان نکرده اند که باورش سخت است. جلوگیری از سرزنش دیگران یکی از فلسفه های مهم مشورت است. اگر می خواهید از سرزنش دوستان، خانواده و آشنایانتان در امان باشید، مشورت با افراد اصلح و صاحب نظر را در دستور کارتان قرار دهید!

سایر فلسفه های مشورت عبارتند از:

  • شناخت صاحب نظران و مومنین
  • دوری از استبداد رأی
  • ارتقاء رشد فکری
  • گسترش فرهنگ مشورت در بین مردم
  • ایجاد تفاهم

تا بدین جای مطلب با مفهوم مشورت و فلسفه مشاوره آشنا شدیم. حال وقت آن فرا رسیده که به موشکافی هدف از مشورت پرداخته و پس از آن از فواید این امر مهم را برشمریم. برای یادگیری یک مطلب جدید آماده اید؟!

مشورت و همفکری یعنی چه

هدف از مشورت چیست؟

با قاطعیت می توانیم بگوییم که اکثر قریب به اتفاق ما در طول زندگیمان بر سر دوراهی هایی سخت و سرنوشت ساز قرار گرفته ایم. اگر بگوییم همواره راه درست را انتخاب کرده و هیچ گاه مسیر اشتباه را نپیموده ایم، اغراق کرده و گزاف گفته ایم. عدم آگاهی کافی از جزئیات مسیر باعث شده راهی را که بسیاری از مردم به درستی طی کرده اند، به اشتباه بپیماییم، از مسیر درست دور شویم و هرگز به اهدافمان دست پیدا نکنیم. اگر با دیگران مشورت کنیم، هرگز طعمه تله های موجود در راه نخواهیم شد. با این کار می توانیم از دانش، تخصص و تجربه دیگران بهره مند شده و رهنمودهایشان را سرلوحه کارمان قرار دهیم.

از دید دکتر ماکان آریا پارسا اگر به دنبال راهی تسهیل کننده برای پیشبرد اهدافتان می گردید، راهی بهتر و تضمینی تر از مشورت با افراد کاردان و باتجربه برایتان سراغ نداریم. به یاد داشته باشید که هیچ وقت به تنهایی نمی توانید از پس مشکلاتتان برآیید. اگر اهمیت مشورت را ناچیز شمرده و ضرورت آن را نادیده بگیرید، دیر یا زود طعم گَس شکست را خواهید چشید. هدف از مشورت پیشگیری از وقوع این اتفاقات ناخوشایند و حرکت عاری از خطا به سوی اهداف والاست.

همفکری

فواید مشورت؛ با شگفت انگیزترین فواید مشاوره آشنا شوید!

حقیقتا هرچه از اهمیت مشورت و فواید آن برایتان بگوییم، حق مطلب را ادا نکرده ایم. شک نداریم که اگر با فواید مشورت کردن آشنا شوید، شیفته اش شده و با دل و جان انجامش می دهید. موافقید با هم فواید مشورت را برشمرده و آن ها را به اختصار مورد بحث و بررسی قرار دهیم؟!

دستیابی به موفقیت

اگر فکر می کنید برای دستیابی به موفقیت تنها به تلاش و برنامه ریزی و مداومت و این قبیل عوامل نیاز دارید، سخت در اشتباهید. در این میان فاکتوری مهم تر وجود دارد که اگر از آن غافل شوید، حسابی ضرر می کنید. فاکتوری اساسی تحت عنوان مشورت! فرقی نمی کند کجای زندگی قرار گرفته اید و اکنون برای عبور از کدام مرحله تلاش می کنید. در هر سن و هر شرایطی که هستید، مشورت برایتان از نان شب واجب تر است. با افراد کاربلد و باتجربه مشورت کنید و مسیر موفقیت را برای خود هموار سازید.

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *