مرداد 6, 1403

بهترین راه تقویت حافظه از دید دکتر ماکان آریا پارسا

بهترین راه تقویت حافظه

از دید دکتر ماکان آریا پارسا بهترین راه تقویت حافظه راهی است که مغز شما را از شر معضلی بزرگ به نام آلزایمر نجات داده و بر میزان تمرکزتان بیفزاید. اگرچه تلخ، اما حقیقت این است که از دست دادن حافظه شایع ترین بیماری ای است که با از راه رسیدن روزهای سالمندی رخ نمایان کرده و افراد را فارغ از جنسیت و ملیتشان درگیر می نماید. هیچ کس از فراموش کردن خاطرات شیرین ایام جوانی خوشش نمی آید. همه دوست دارند لحظات خوش شباب را لحظه به لحظه به یاد آورند و از فکر کردن به آن ها لذت ببرند. اما امان از پیری و هزار دردسری که به ارمغان می آورد!

شک نداریم که همین الان ابروهایتان را در هم کشیده و با چهره ای متاثر از تعجب می گویید: یعنی تنها سالمندان با ضعف حافظه دست و پنجه نرم می کنند و هیچ جوانی از این مشکل رنج نمی برد؟!

مسلما خیر. اگرچه بروز این بیماری با افزایش سن رابطه ای مستقیم دارد، اما تعداد جوانانی که در به در به دنبال ترفندهایی تضمینی برای تقویت حافظه می گردند، کم نیست. شاید شما هم جزء افرادی هستید که از فراموشی های گاه و بی گاه به ستوه آمده اید و می خواهید به هر قیمتی شده به این اتفاق زجرآور پایان دهید. اگر چنین است، تا پایان مطلب با ما همراه باشید!

تقویت حافظه

آشنایی مختصر و مفید با مراحل شکل گیری حافظه

شاید بهتر باشد پیش از معرفی راه های تقویت حافظه و بررسی سیر تا پیاز آن ها، به بحث درباره مراحل شکل گیری حافظه بپردازیم. این گونه درک مطلب برایمان ساده تر خواهد شد.

جالب و در عین حال لازم است بدانید که شکل گیری حافظه طی سه مرحله اساسی صورت می پذیرد. در ادامه این مراحل را معرفی و به اختصار مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

– مرحله نخست: ایجاد حافظه

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا همه چیز از وقوع یک اتفاق شروع می شود. زمانی که حادثه ای به وقوع می پیوندد، مغز دست به کار شده و به ارسال سیگنال های حاوی الگو که به سلول های عصبی وصل می شوند، روی می آورد. این اتصالات را تحت عنوان سیناپس نامگذاری می کنند.

– مرحله دوم: تثبیت حافظه

تثبیت حافظه به فرآیندی اطلاق می شود که در طی آن یک واقعه به حافظه بلند مدت سپرده می شود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که بیشترین میزان تثبیت در چرخه خواب رخ می دهد. هنگامی که می خوابیم، مغز شروع به ایجاد دوباره الگوهای فعالیت نموده و بدین ترتیب گامی بلند در راستای تقویت حافظه و سیناپس های اتفاق افتاده در طول روز بر می دارد.

– مرحله سوم: یادآوری حافظه

یادآوری حافظه می تواند مغز را در جهت بازیابی و قوی تر نمودن الگوی سیناپس ها یاری نماید.

شاید از خودتان بپرسید چه می شود که حافظه به طرز قابل توجهی کاهش یافته یا ضعیف می شود؟!

سوال خوب و به جایی است. از همین رو تیتر بعدی را به پاسخ آن اختصاص می دهیم!

راه های تقویت حافظه

آشنایی با دلایل کاهش و ضعف حافظه

– آرایش ژنتیکی

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مهم ترین عواملی که سطح حافظه را به طور قابل توجهی کاهش می دهد، آرایش ژنتیکی است. اگر در میان افراد خانواده تان فرد یا افرادی وجود دارند که به این بیماری دچار شده اند، احتمال این که نفر بعدی شما باشید؛ بسیار زیاد است.

جالب است بدانید که مغز عضوی بسیار سازگار است و می تواند خیلی ساده و سریع تغییر کند. توانایی مغز برای تغییر را تحت عنوان نوروپلاستیسیته یا انعطاف پذیری عصبی نامگذاری می کنند. مغز همه افراد فارغ از سن آن ها و سایر ویژگی هایشان از این قابلیت برخوردار می باشد. تحریک عصبی مناسب زمینه ای را فراهم می سازد که نوروپلاستیسیته اجازه ایجاد مسیرهای عصبی جدید را برای مغز صادر نموده و بدین ترتیب باعث تغییر اتصالات موجود می شود.

– افزایش سن

شاید تلخ و غیر قابل باور به نظر برسد، اما حقیقتا کاهش و از دست دادن حافظه در روند پیری اتفاقی اجتناب ناپذیر است. هر چه رو به جلو می رویم و بر سنمان افزوده می شود، بیشتر متوجه بروز فراموشی در مغزمان می شویم. همین که نمی توانیم درست و حسابی نام افراد را به خاطر بیاوریم و یا اطلاعاتی را که سال هاست از آن ها استفاده می کنیم، از یاد می بریم؛ یعنی حافظه مان به مرور رو به کاهش گذاشته است. این فرآیند که از نظر بسیاری از متخصصان طبیعی به نظر می رسد، فراموشی خوش خیم نامگذاری می شود. فراموشی خوش خیم به گونه ای از فراموشی دلالت دارد که در آن اطلاعات هنوز موجودند، اما یادآوری ساده و بی دردسر آن ها برای فرد مشکل به نظر می رسد.

– کاهش تمرکز

از دید دکتر ماکان آریا پارسا از دست دادن تمرکز یکی دیگر از اصلی ترین علل بروز مشکل در حافظه است که هیچ ربطی به سن و سال ندارد. توانایی به یاد آوردن مسائل تابعی از تمرکز شماست. بنابراین اگر جزء افرادی هستید که همواره چند کار مختلف را به صورت همزمان انجام می دهید، دیر یا زود با معضلی به نام فراموشی مواجه خواهید شد.

– افسردگی و آلزایمر

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا افسردگی و اضطراب از دیگر عواملی هستند که موجب بروز اختلال در حافظه می شوند. اگر نتوانید روند کاهش حافظه را متوقف کنید، به آلزایمر مبتلا خواهید شد.

حالا متوجه اهمیت شناخت بهترین راه تقویت حافظه شدید؟! به نظر شما چگونه می توانیم حافظه مان را از زوال نجات دهیم و خاطرات خوشمان را به دست فراموشی نسپاریم؟!

خوشبختانه راه های تقویت حافظه تا دلتان بخواهد، زیادند. در ادامه تاثیرگذارترین راه های تقویت حافظه را خدمتتان معرفی می کنیم.

بازی های تقویت حافظه

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *