مرداد 6, 1403
تقویت حافظه

تقویت حافظه از دید دکتر ماکان آریا پارسا

تقویت حافظه در طب سنتی به چه شکل است؟ خوب است بدانید یکی از قسمت های مهم مغز حافظه می باشد که در طول زندگی به فرد کمک می کند تا عملکرد مناسبی داشته باشد.به گفته دکتر ماکان آریا پارسا ممکن است برخی از افراد حافظه ضعیفی داشته باشند و همواره به دنبال راهکارهایی برای تقویت حافظه باشند. ما در این مقاله قصد داریم تکنیک های تقویت حافظه را به طور کامل بررسی کنیم، پس با ما همراه باشید.

چگونه از ضعیف شدن حافظه پیشگیری کنیم؟

ما در ادامه قصد داریم به چندین نکته مهم درباره تقویت حافظه بپردازیم:

  • به صورت مداوم مطالعه کنید: از دید دکتر ماکان آریا پارسا زمان مطالعه تان را به قسمت های کوتاه دسته بندی کنید. سعی کنید به جای اینکه مطالعه بلند مدت داشته باشید در طول روز تایم مطالعه تان را تقسیم بندی نمایید. پس از آن ذهن تان آماده می شود تا مطالب بیشتری را بیاموزد.
  • تصویرسازی کنید: از تکنیک های تقویت حافظه می توان به تصویر سازی اشاره کرد. اگر قصد دارید اطلاعاتی که یاد می گیرید به شکل عمیق تر در ذهن تان شکل بگیرد باید از تصویرسازی کمک بگیرید. یکی از تاثیرگذارترین راه های آموزشی تصویرسازی است. شما می توانید با فلش کارت و دیکشنری های تصویری عمق یادگیری تان را تا حد زیادی بالا ببرید.
  • ارتباط موضوعی ایجاد نمایید: یکی از راهکارهای مناسب برای تقویت حافظه، ایجاد ارتباط عمیق بین موضوعات مختلف و مفاهیم می باشد. تلاش کنید بین نکاتی که یاد می گیرید یک ارتباط ذهنی عمیق ایجاد نمایید. در این شیوه پرکاربرد می بایست بین دانش گذشته و آموخته های تازه خود ارتباطاتی شکل دهید. ارتباطاتی که با گذشت زمان ریشه های بسیار محکمی در ذهن شما ایجاد می کنند.
  • آموخته های خودتان را به دیگران آموزش دهید: به گفته دکتر ماکان آریا پارسا یکی از تکنیک های مناسب برای تقویت حافظه، این است که بتواند مطالبی که یاد گرفتید به دیگران آموزش دهید. به عنوان مثال زمانی که چندین کلمه جدید انگلیسی یاد گرفتید آن را به افرادی که هنوز آنها را یاد نگرفته اند به طور دقیق آموزش دهید. این کار موجب می شود که حافظه تان برای آموزش مطالب جدید آماده تر شود.

تقویت حافظه بزرگسالان

تقویت حافظه بزرگسالان

برای تقویت حافظه بزرگسالان می توان از چند راه حل زیر استفاده کرد:

استراحت کافی داشته باشید

طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا یکی از روش های تقویت حافظه بزرگسالان داشتن خواب کافی می باشد. کمبود خواب پس از مدتی موجب ضعیف شدن حافظه می شود. اگر خواب شما کم است این اتفاق می تواند روی حافظه تان اثر بگذارد. به یاد داشته باشید خواب کافی به تثبیت بهتر خاطرات نیز کمک زیادی می کند.

 

محدود کردن مصرف شکر

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یکی از راهکارهای مناسب برای تقویت حافظه بزرگسالان مصرف نکردن شکر است. مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی که قند زیادی دارند می توانند در حافظه کوتاه مدت تاثیر بگذارند. کسانی که نوشیدنی های قندی بیشتری مصرف می کنند حافظه ضعیف تری دارند. به یاد داشته باشید کاهش مصرف قند می تواند برای سلامت فرد نیز بسیار مفید باشد.

 

وزن تان را کنترل کنید

از راه های تقویت حافظه بزرگسالان می توان به کنترل وزن اشاره کرد. توجه داشته باشید اگر بتوانید وزن خود را دقیق کنترل نمایید سلامت ذهن خود را تضمین کرده اید. تحقیقات نشان می دهد که چاقی اصلی ترین دلیل برای ایجاد زوال شناختی می باشد. در واقع چاقی بدن می تواند تغییرات شدید در ژن های مربوط به حافظه ایجاد نماید. کسانی که درگیر مسئله چاقی هستند بیشتر از سایر افراد درگیر آلزایمر می شوند. محققین اعتقاد دارند مصرف چای سبز می تواند موجب تقویت حافظه شود.

 

در روز بخشی از وقت خود را به ورزش کردن اختصاص دهید

بهتر است بدانید ورزش علاوه بر بهبود سلامت جسم و روان می تواند موجب تقویت حافظه بزرگسالان شود. ورزش کردن موجب ترشح پروتئین های عصبی می شود. علاوه بر این سلول های عصبی نیز سریع تر رشد می کنند.

محدود کردن مصرف شکر

تمرین ذهن آگاهی

یکی از راه هایی که می تواند حافظه را تقویت کند تمرین ذهن آگاهی می باشد. در واقع ذهن آگاهی یک حالت ذهنی می باشد که موجب می شود شما روی وضعیت فعلی تان تمرکز نمایید. در مدیتیشن ذهن آگاهی کاربرد فراوانی دارد و یک نوع عادت ذهنی به شمار می رود. ذهن آگاهی می تواند استرس را کم کند و تمرکز را نیز بهبود ببخشد.

 

آشنایی با راه های تقویت حافظه

خوب است بدانید مغز به توجه آگاهانه احتیاج دارد. ما در ادامه به راه های تقویت حافظه می پردازیم:

  • اجتماعی باشید: برای اینکه حافظه تان تقویت شود روابط اجتماعی خود را بهبود ببخشید. روابط نقش مهم و اساسی در سلامت ذهنی و عاطفی فرد دارد. از تمرینات مغزی می توان به تعاملات انسانی اشاره کرد. کسانی که روابط اجتماعی بالایی دارند کمتر از سایر افراد درگیر بیماری های زوال عقل و آلزایمر می شوند.
  • استرس را کنار بگذارید: لازم به ذکر است بدانید استرس بالا موجب فراموشی می شود. سعی کنید افکار و احساسات تان را در جایی یادداشت کنید. در زندگی تان تعادل ایجاد کنید. سعی کنید روی یک کار متمرکز شوید و چندین کار را هم زمان با هم انجام ندهید. انجام دادن کارها با هم موجب می شود ذهن شما درگیر ازدحام شود و استرس زیادی را تحمل کند.
  • فعالیت بدنی خود را بالا ببرید: به یاد داشته باشید حتی زمانی که مغزتان در حال ورزش کردن است بدنتان نیز به چالش های جدید احتیاج دارد. ورزش های پرشی و پیاده روی عصرگاهی می تواند از خستگی ذهنی جلوگیری کند. شما می توانید در هفته سه یا چهار ساعت پیاده روی فشرده داشته باشید.
  • کتاب بخوانید: سعی کنید هر روز چند صفحه کتاب بخوانید. موضوعاتی که برای مطالعه انتخاب می کنید ذهن شما را باید به چالش بکشد. سعی کنید مطالبی که می خوانید در ذهن خودتان تصور کنید. این کار موجب تقویت مغز و حافظه می شود و از تحلیل رفتن آن جلوگیری می کند.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *