مرداد 6, 1403
چرخش شغلی

چرخش شغلی از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

چرخش شغلی یک مزیت اساسی و بزرگ برای هر مجموعه ای محسوب می شود. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا جابجایی شغلی می تواند در منابع و زمان تا حد بسیار زیادی صرفه جویی کند. یکی از روش های پرورش کارمندان و کارکنان اداره و ارگان ها چرخش شغلی می باشد. ما در این مقاله قصد داریم با این موضوع بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با چرخش شغلی

چرخش شغلی یک استراتژی بسیار محبوب است که تمرکز اصلی آن افزایش بهره وری می باشد. این نوع چرخش می تواند انگیزه و علاقه کارمندان را افزایش دهد. توجه داشته باشید جابجایی نیروی انسانی در اداره و شرکت ها به آموزش خاص احتیاج دارد.

لازم به ذکر است بدانید چرخش شغلی می تواند به کارفرما کمک کند. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا علاوه بر این برای آموزش مهارت های تازه در سازمان ها سرمایه گذاری طولانی مدت داشته باشد. با جابجایی شغلی هزینه ها کاهش می یابد و کارکنانی که با نحوه کار در سازمان آشنایی دارند در سازمان حفظ می شوند. در این نوع چرخش مزیت های فراوانی برای کارفرما و کارکنان در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است بدانید پروسه سازماندهی جابجایی شغلی و برنامه ریزی کار پیچیده ای می باشد و در اکثر سازمان ها یک استراتژی حرفه ای محسوب می شود. اگر قصد دارید برنامه بسیار موفقی داشته باشید باید به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید:

  • برای خودتان هدف تعیین کنید. باید بدانید قصد شما از انجام کاری که انجام می دهید چیست؟
  • قرار است کدام یک از کارمندان جابجا شوند؟ کارمندان در کدام موقعیت شغلی قرار می گیرند؟
  • سازمان و کارمندان چه میزان سود از این استراتژی برابر خواهند برد؟

مهارت های تازه، کاهش اشتیاق

مزیت های چرخش شغلی

چرخش شغلی مزیت های فراوانی دارد. مزیت های جابجایی شغل کارکنان عبارتند از:

  • به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا با جابجایی شغل کارمندان رشد بیشتری خواهند داشت.
  • با استعدادترین افراد برای هر موقعیت شغلی بهتر شناسایی می شوند.
  • بهره وری به صورت کاملا تصاعدی بالا خواهد رفت.
  • فشار ذهنی و فیزیکی کارمندان کاهش پیدا می کند.
  • مهارت ها و علایق کارمندان در شغل های جدید راحت تر شناسایی می شوند.
  • میزان نوآوری کارمندان تا حد قابل توجهی بالا خواهد رفت.
  • خستگی کارمندان در سازمان ها کاهش می یابد.
  • دانش کارمندان با جابجایی شغلی افزایش می یابد.

مهارت های فردی کارکنان چگونه افزایش می یابد؟

از دید دکتر ماکان آریا پارسا زمانی که کارکنان در جایگاه جدید قرار می گیرند مهارت های تازه می آموزند که به نفع سازمان است. علاوه بر این موجب می شود که فرد برای توسعه فردی دیگر هیچ گونه احتیاجی به تغییر سازمان نداشته باشد. برای هر کاری که در سازمان ها انجام می دهید داشتن تبحر لازم و اساسی می باشد. استراتژی جابجایی شغلی می تواند به کارمندان کمک کند تا بتوانند مهارت های تازه خود را توسعه ببخشند. با توسعه مهارت ها کیفیت زندگی کارکنان بهبود می یابد. به یاد داشته باشید توسعه مهارت های فردی روحیه کارمندان را تقویت می کند و باعث می شود حس ارزشمندی در کارکنان افزایش یابد. همچنین تعامل کارمندان نیز بالاتر می رود. توجه داشته باشید از مهم ترین مزیت های جابجایی شغلی می توان اجرای برنامه دقیق و درست اشاره کرد. این کار موجب رشد بهتر کارکنان نیز می شود.

تعریف گردش شغلی

 

جابجایی شغلی چگونه باعث کاهش خستگی کارمندان می شود؟

انجام کارهای تکراری موجب پایین آمدن روحیه بیشتر کارمندان و کاهش اشتیاق آنها می شود. جابجایی شغلی موجب می شود تا کارکنان بتوانند با چالش های تازه مواجه شوند و کمتر درگیر خستگی های ناشی از فعالیت های کاری شوند. یکی از مهم ترین ویژگی های مثبت چرخش شغلی بالا رفتن انگیزه کارمندان است. با این کار استعفا و خروج کارمندان از سازمان ها تا حد بسیار بالایی کاهش می یابد.

تعریف گردش شغلی

تعریف گردش شغلی به معنای جابجایی هدفمند کارمندان از یک شغل به شغل دیگر در داخل اداره یا سازمان می باشد.  بر باور دکتر ماکان آریا پارسا از مهم ترین مسائلی که اکثر سازمان ها با آن روبرو می شوند، می توان به مسئله جابجایی کارمندان در سازمان ها اشاره کرد. تعریف گردش شغلی این است که اداره ها و سازمان می بایست کارمندان را طبق یک برنامه دقیق و منظم در مشاغل گوناگون جابجا کنند. توجه داشته باشید کارکنان باید در مشاغل گوناگون کار کنند تا بتوانند کارآرایی دقیق و لازم را از خود نشان دهند. متخصصین منابع انسانی از جابجایی شغلی برای آشناسازی درونی سازمان ها استفاده می نمایند.

غنی سازی شغلی

نگاهی به تعریف گردش شغلی و اهداف آن

همانطور که ذکر شد تعریف گردش شغلی به معنای جابجایی اشخاص در یک سازمان به منظور بالا رفتن انگیزه و علاقه است. گردش شغلی اهداف زیادی دارد. در ادامه به مهم ترین اهداف آن می پردازیم:

  • آموزش و کارآموزی نیروی انسانی
  • بهبود شیوه های نظارتی و مدیریتی
  • حل مسائل مربوط به فرسودگی شغلی
  • اصلاح روابط انسانی
  • آشنایی بیشتر با رویه ها و سیاست های سازمانی

چگونه گردش شغلی می تواند از متوقف شدن کارها در صورت غیبت کارکنان جلوگیری کند؟

استراتژی جابجایی شغلی می تواند موجب درک بهتر نقاط قوت و ضعف کارکنان شود. علاوه بر این موجب می شود تا بهترین شخص برای هر موقعیت شغلی در سازمان راحت تر و سریع تر انتخاب گردد. هنگامی که کارکنان به مرخصی می روند تا زمان پر شدن جایگاه سایر افراد هیچگونه دردسری برای اداره به وجود نمی آید. به همین خاطر کارکنان سازمان های مختلف می توانند با خیالی آسوده به مرخصی بروند.

غنی سازی شغلی

غنی سازی شغلی ابزاری دقیق برای تغییر شغل کارکنان است. فضای سازمان ها باید چالش های زیادی داشته باشد. به یاد داشته باشید هدف از غنی سازی مشاغل افزایش رضایت بیشتر کارکنان در همان شغلی است که در آن مشغول به کار هستند. غنی سازی و توسعه شغلی کارآرایی کارمندان را افزایش می دهد. هدف اصلی از غنی سازی مشاغل ایجاد شغل انگیزشی می باشد. بزرگترین دلیل برای سرمایه گذاری در غنی سازی این است که انگیزه کارمندان افزایش می یابد. این نوع غنی سازی به مشکلات به صورت کمتری رسیدگی می کند.

درک بهتر نقاط قوت و ضعف کارکنان

مزیت های غنی سازی مشاغل

هدف اصلی از غنی سازی مشاغل بهبود کیفیت کار در کارمندان است. تاثیرات آن را می توان در حالات روانی نیز مشاهده نمود. گاهی اوقات به علت افزایش دامنه و شدت کار، غنی سازی موجب کاهش رضایت بین کارمندان می شود. در این مواقع دامنه و شدت فزاینده به عنوان متغیر انگیزشی عمل می کنند. از مزیت غنی سازی مشاغل می توان به بالا رفتن انگیزه درونی کارمندان اشاره کرد. علاوه بر این غنی سازی موجب افزایش وفاداری در فضای پراسترس سازمان می شود. در این شرایط می توان از این نوع غنی سازی به عنوان مسیری آسان برای حفظ روحیه کارکنان استفاده نمود.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *