اردیبهشت 26, 1403
انواع اعتماد به نفس

انواع اعتماد به نفس از دید دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان آریا پارسا انواع اعتماد به نفس ویژگی های بسیار زیادی دارد و برای اینکه شرایط فعلی خود را بهبود ببخشید می توانید از آنها استفاده کنید. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

نگاهی به انواع اعتماد به نفس

شاید برای شما نیز پیش آمده باشید که از خودتان بپرسید انواع اعتماد به نفس چیست و برای چه کسانی کاربرد دارد؟ موفقیت رابطه تنگاتنگی با خودکارآمدی اعتماد به نفس دارد. به طور مثال امکان دارد شخصی در موقعیت های اجتماعی اعتماد به نفسی بالایی داشته باشد ولی در انجام وظایف فنی هیچگونه اعتماد به نفسی نداشته باشد. یکی از مواردی که موجب می شود برخی اوقات درگیر مشکلات مختلف شویم این است که شناخت کافی نسبت به خودمان نداریم. نداشتن شناخت سبب می شود که احساس خوشایندی نسبت به خودمان داشته باشیم. به نظر شما معنای اعتماد به نفس کاذب چیست و چگونه باید نوع حقیقی آن را تشخیص دهیم؟ در صورتی که این مسئله بنیان حقیقی هر فردی محسوب می شود. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند باید با انواع مختلف اعتماد به نفس آشنایی کامل داشته باشند.

اعتماد به نفس القایی

در ادامه انواع اعتماد به نفس را بررسی می کنیم.

آشنایی با اعتماد به نفس القایی

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا از انواع اعتماد به نفس می توان به اعتماد به نفس القایی اشاره کرد. بهتر است هر روز که از خواب بیدار می شویم جلوی آینه بایستیم و به خود بگوییم من برترم و می توانم کارهای خود را با توان بالا انجام دهم. در حقیقت این نوع اعتماد به نفس نمی تواند به اعماق وجود ما نفوذ کند ولی ما را از شک و تردید نجات می دهد. اعتماد به نفس القایی دوام زیادی ندارد و می تواند به آسانی شکست بخورد. این نوع اعتماد به نفس برای شروع کارهای سخت مناسب است. به طور مثال بازیگری که برای نخستین بار در تئاتر مدرسه شرکت می کند و استرس دارد، می تواند با گفتن جمله ای مانند من می توانم بر استرس خود غلبه کند.

بررسی اعتماد به نفس بالا

از انواع اعتماد به نفس می توان اعتماد به نفس با ایمان یا اعتماد به نفس بالا اشاره کرد. این نوع اعتماد به نفس به شرایط بیرونی وابسته نیست، زیرا یک ایمان اساسی می باشد. شخص می تواند با سخت کوشی بسیار روز به روز موفق تر شود. این نوع اعتماد به نفس می تواند به فرد آرامش دهد.

اعتماد به نفس بالا

آشنایی با اعتماد به نفس در جستجوی کمال

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا از انواع اعتماد به نفس می توان به اعتماد به نفس در جستجوی کمال اشاره کرد. در این مدل اعتماد به نفس شخص فکر می کند که در تمام حیطه ها موفق است و می تواند موفق شود. این شخص به نظر خودش شکست نمی خورد. به طور معمول نوجوانان و جوانان درگیر این نوع اعتماد به نفس می شوند. آنها تبدیل به فردی کمال گرا می شوند.

بررسی اعتماد به نفس کاذب

از انواع اعتماد به نفس می توان اعتماد به نفس کاذب را نام برد. این نوع اعتماد به نفس بر اساس حقیقت نیست و شخص بیشتر در معرض مشکلات قرار می گیرد. به بیان دیگر اعتماد به نفس کاذب  موجب می شود که فرد بیشتر آسیب ببیند و نتواند با چالش های حقیقی روبرو شود. برای مقابله با این نوع اعتماد به نفس باید شخص نقاط قوت و ضعف خود را به درستی شناسایی کند. پس از آن می تواند روی رشد خود متمرکز شود.

اعتماد به نفس در جستجوی کمال

بررسی نشانه های اعتماد به نفس

در بخش قبل به بررسی انواع اعتماد به نفس پرداختیم، در این بخش نشانه های اعتماد به نفس را مورد بررسی قرار می دهیم.

  • با اقتدار صحبت کردن: به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا  از نشانه های اعتماد به نفس می توان به صحبت کردن با اقتدار اشاره کرد. این اقتدار از تجربه و دانش بالا نشات می گیرد. همه ما می دانیم که دانش از ستون های اصلی اعتماد به نفس می باشد. کسانی که اعتماد به نفس بالایی دارند به خوبی وارد بحث می شوند و خاطرشان بابت همه چیز جمع است. خاطر جمعی موجب می شود صدای این افراد محکم تر بیان شود.
  • می توانند احساسات خود را کنترل کنند: از نشانه های اعتماد به نفس می توان به کنترل احساسات و عواطف اشاره کرد. این افراد به طور معمول درگیر ترس ناگهانی و حملات اضطرابی نمی شوند. آنها برای اینکه به موفقیت برسند تلاش زیادی می کنند و اوضاع را دقیق مدیریت می کنند.
  • از موفقیت دیگران خوشحال می شوند: کسانی که اعتماد به نفس بالا دارند از موفقیت دیگران خوشحال می شوند، زیرا آنها از جایگاه خود در زندگی شان مطلع هستند. این افراد می دانند چگونه اطرافیان خود را خشنود کنند. دور از ذهن است کسی که اعتماد به نفس بالا دارد دنبال حسادت باشد.
  • مهربان هستند: از نشانه های اعتماد به نفس می توان به فروتن و با محبت بودن اشاره کرد. برای دوست داشتن کسی باید او را همانطور که هست بپذیرید. توجه داشته باشید ارزش ها نسبی می باشند. افرادی که اعتماد به نفس بالا دارند می توانند با بقیه مهربان باشند. آنها دیگران را دوست دارند و همیشه لبخند به لب دارند.

اعتماد به نفس کاذب

آشنایی با تست کمبود اعتماد به نفس

در این بخش به بررسی تست کمبود اعتماد به نفس می پردازیم. طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا تست های روانشناسی برای بیشتر آدمها جذاب هستند. در ادامه یکی از تست های کمبود اعتماد به نفس را مورد ارزیابی قرار می دهیم:

  1. گاهی اوقات احساس می‌کنم به هیچ عنوان نمی‌توانم کاری انجام بدهم.

کاملا مخالفم

مخالفم

موافقم

کاملا موافقم

  1. گاهی اوقات احساس می‌کنم هیچ فایده‌ای برای این دنیا ندارم

کاملا مخالفم

مخالفم

موافقم

کاملا موافقم

  1. ای‌کاش می‌توانستم برای خودم احترام بیشتری قائل شوم.

کاملا مخالفم

مخالفم

موافقم

کاملا موافقم

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *