تیر 18, 1403
بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا از زبان دکتر ماکان آریا پارسا

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا بازاریابی برونگرا یکی از شایع ترین انواع بازاریابی است. آیا تاکنون برایتان پیش آمده که فردی با شما تماس بگیرد و بخواهد لباس یا هر لوازم دیگری را به زور از او خریداری نمایید؟ احتمال دارد از قبل شما با این فرد گفتگویی نداشته باشید ولی او سعی می کند شما را قانع کند که این وسیله بسیار کاربرد دارد و می تواند در زندگی فردی شما تحول عظیمی ایجاد کند. ما قصد داریم در این مقاله به بازاریابی برونگرا بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا به نوع بازاریابی اشاره می کند که در آن یک کسب و کار می تواند به صورت مستقیم به مشتریان دسترسی داشته باشد. برای شروع هر کسب و کاری شیوه های گوناگون وجود دارد ک بازاریابی به وسیله آن راحت تر انجام می شو.. طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا توجه داشته باشید بازاریابی برونگرا برعکس بازاریابی درونگرا است که در آن یک کسب و کار برای تولید محتوا در پی جذب مشتری می باشد. یک کسب و کار می تواند از استراتژی بازاریابی به بهترین نحو ممکن استفاده کند. بازاریابی برونگرا مزیت ها و معایب خاص خود را دارد. زمانی که از مزیت ها و معایب آگاه باشید می توانید بهترین نوع را برای خود انتخاب نمایید.

بازاریابی درونگرا و برونگرا

در بازاریابی برونگرا کسب و کارها می توانند به طور مستقیم با مشتریان تماس بگیرند تا آنها برای خرید کالا ترغیب شوند. در این نوع بازاریابی شرکت ها می توانند آغازگر مکالمه با مشتریان باشند و پیغامی را به آنها انتقال دهند. در بازاریابی از نوع برونگرا خدمات یا محصولات هر اداره یا شرکت بسیار معروف می شوند. معروفیت کالاها به خاطر این است که نقل محافل می شوند و مردم از آن محصول تعریف و تمجید می کنند. به عنوان مثال تبلیغ یک محصول خاص در تلویزیون را در نظر داشته باشید که با استفاده از جذابیت های بصری توانسته بسیار موفق عمل نماید.

مثال هایی از بازاریابی برونگرا

توجه داشته باشید بازاریابی برونگرا سنتی تر از بازاریابی درونگرا می باشد. از نمونه های بازاریابی از نوع برونگرا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تبلیغات چاپی نظیر بروشور و کاتالوگ.
  • تبلیغات محیطی مثل بیلبورد.
  • ایمیل های اسپم.
  • جلسات کاری و سمینارها.
  • نمایشگاه های تجاری.
  • تبلیغات مطبوعاتی.
  • تبلیغ روی سالنامه، کارت های حافظه و خودکار.
  • ایمیل سرد.
  • تماس سرد.
  • تبلیغات تلویزیونی.
  • تبلیغات رادیویی.

بازاریابی از نوع درونگرا

در همه این مثال ها کسب و کارها می توانند مشتری را جذب کنند. بازاریابی از نوع برونگرا ارتباط یک طرفه را با این هدف پیش می برد که مخاطب به اجناس یا محصولات علاقه مند شود.

ویژگی های بازاریابی از نوع برونگرا

  • بازاریاب محور است: از دید دکتر ماکان آریا پارسا تمرکز اصلی بازاریابی از نوع برونگرا بر دانش بازار است و کمتر به نیازهای مصرف کننده می پردازد. در بازاریابی از نوع درونگرا شما در پی این هستید که نیازها و خواسته های مشتریان را چگونه درک نمایید تا بتوانید خدمات و محصولات را مطابق این نیازها تولید نمایید. از طرفی، بازاریابی از نوع برونگرا می تواند بر پیش بینی روندها در بازار و ایجاد خدمات و محصولات تمرکز کند.
  • ارتباطات در بازاریابی از نوع برونگرا یک طرفه است: در بازاریابی از نوع برونگرا شما نمی توانید مشتریان را با استراتژی های خود درگیر نمایید. به همین خاطر ارتباطات شما با مخاطبین یک طرفه می باشد. نمایندگان فروش در بازاریابی از نوع برونگرا روی مکالمه تمرکز دارند تا بتوانند مسیر صحبت را با توجه به نیاز مشتری عوض کنند.
  • بازاریابی از نوع برونگرا می تواند خدمات یا محصولات را به مشتریان تحمیل کند: هدف اصلی بازاریابی از نوع برونگرا ارسال پیام بازاریابی می باشد. به همین خاطر اگر به صورت صحیح آن را انجام ندهید، بازاریابی از نوع برونگرا می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. این نوع بازاریابی پویاتر است. به بیان دیگر شما فعالانه به دنبال مخاطبین خواهید رفت اما بازاریابی از نوع درونگرا یک روش منفعلانه تر می باشد. در بازاریابی از نوع درونگرا تمرکز اصلی بر تولید سرنخ است و فرد منتظر می ماند تا مشتریان به سراغش بیاید.
  • بازاریابی از نوع برونگرا می تواند کمی آزاردهنده به نظر برسد: لازم به ذکر است بدانید بازاریابی از نوع درونگرا می تواند به صورت طبیعی در زندگی شما جریان یابد، اما بازاریابی از نوع برونگرا به این شکل نیست. به طور مثال در تماس سرد به این فکر نمی کنید که مخاطب شما در چه شرایطی قرار دارد و اگر اصرار به خرید کنید چه تاثیری روی مخاطب می گذارید.

ارتباط یک طرفه

ویژگی های بازاریابی درونگرا

  • بر باور دکتر ماکان آریا پارسا بازاریابی از نوع درونگرا مصرف کننده محور می باشد. یکی از اهداف این نوع بازاریابی تولید محصولاتی است که می تواند نیازهای مصرف کننده را به طور کامل برطرف کند. بازاریابی از نوع درونگرا بر پایه مصرف کننده بنا شده است و زمانی که کمپین های بازاریابی را ایجاد نموده است نیاز مشتریان را در اولویت قرار می دهد. به طور مثال می توانید با این نوع بازاریابی به سراغ تولید محتوای تمام شبکه های اجتماعی رفته و کسب و کارتان را معرفی نمایید.
  • ارتباطات در این نوع بازاریابی دوطرفه است. به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا مهم ترین تفاوت های بازاریابی از نوع برونگرا و درونگرا در این است که در بازاریابی از نوع درونگرا ارتباطات به صورت دو طرفه می باشد. به طور مثال اگر به معرفی برند خود در یکی از شبکه های اجتماعی مشغول هستید می توانید با مشتریان تان گفتگو نمایید تا بتوانید روابط خود را با مشتریان بهبود ببخشید. توجه داشته باشید شما می توانید با این نوع بازاریابی ارتباط خود را مشتریان تقویت کنید.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *