مرداد 6, 1403
مدیریت رسانه

مدیریت رسانه از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا مدیریت رسانه یکی از رشته های دانشگاهی می باشد که در زمینه Media Management و مدیریت بر رسانه ها، دانشجویانی را تعلیم می دهد. مدیریت انواع رسانه یکی از زیر شاخه های مدیریت کسب و کار است. این رشته در اوایل دهه نود میلادی برای اولین بار به دانشگاه های آمریکایی وارد شد. Media Management حول برنامه های رادیویی، تلویزیونی، خبرگزاری ها، روزنامه ها، نشریات، خبرنگاران و مجریان می باشد. دانشجویان پس از تحصیل در این رشته بر علوم ارتباطات و مدیریت مسلط می شوند. امروزه، با گسترش اینترنت و فضای مجازی، معنی و مفهوم رسانه دچار تغییر شده است. با پیشرفت تکنولوژی، گسترش فناوری اطلاعات و فضای دیجیتالی، رسانه تعریف وسیع تری پیدا کرده است.

مدیریت رسانه یا Media Management محدود به موارد نام برده نمی شود. در حوزه دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و بازاریابی دیجیتالی، افرادی در حال فعالیت هستند که به نوعی به رسانه و فضای مجازی مرتبط شده اند. پیش تر اشاره شد که Media Management بخشی از رشته مدیریت کسب و کار می باشد که در زمینه های مختلفی کاربرد دارد. بیشترین تمرکز این رشته، در دنیای امروز بر روی رسانه های دیجیتالی و سوشال مدیا (شبکه های اجتماعی) می باشد.

مدیریت رسانه از چند بخش تشکیل شده است؟

در سراسر دنیا، مدیریت رسانه به سه نوع مختلف تقسیم شده است. از دید دکتر ماکان آریا پارسا انواع Media Management بسته به نوع مالکیت رسانه، دسته بندی شده اند. سه نوع رسانه موجود در جهان شامل رسانه های دولتی (وابسته به دولت)، رسانه های ملی و رسانه های خصوصی می شوند. رسانه های دولتی که تحت عنوان رسانه های حکومتی در حال فعالیت هستند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل مالی یا تحریری دولت یا حکومت می باشد. اصول مدیریت رسانه های دولتی، نظارت دولت یا حکومت بر روی محتوای منتشر شده، می باشد. رسانه های ملی به محتواهایی گفته می شود که از تلویزیون یا رادیوی هر کشوری منتشر می شود. رسانه های ملی بایستی مطابق قوانین هر کشوری تولید شوند.

اصول مدیریت رسانه

رسانه های خصوصی بدون پشتوانه مالی دولت یا حکومت، با رعایت قوانین کشور تولید و منتشر می شوند. رسانه همانند هر سازمانی نیازمند مدیریت می باشد تا فعالیت هر بخش مورد بررسی قرار گیرد. تمامی مراحل رسانه اعم از برنامه ریزی، هدایت، کنترل و ارائه گزارش بایستی توسط مدیر بخش مربوطه، نظارت گردد. اگر تمام مراحل فوق با برنامه ریزی و منظم پیش بروند، رسانه به اهداف معین و مشخص خود دست می یابد.

منظور از رسانه خرد چیست؟

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا Micro Media یا رسانه خرد یکی از مفاهیمی است که در کنار مدیریت رسانه به چشم می خورد. به صورت کلی، انواع رسانه ها در دو دسته اتنوترونیک و تله ماتیک طبقه بندی شده اند. رسانه خرد جزو دسته اتنوترونیک می باشد. اتنوترونیک، رسانه ای است که نیازی به زیر ساخت های وسیعی ندارد. از جمله رسانه های خرد می توان به ویدیو، دی وی دی و سی دی اشاره کرد. در عوض، تله ماتیک، رسانه ای است که نیازمند زیر ساخت های فنی و منابع انسانی وسیعی می باشد. از جمله رسانه های تله ماتیک می توان به روزنامه، تلویزیون و نشریات اشاره کرد.

آیا داشتن دانش Media Management برای مدیران، الزامی است؟

از دید دکتر ماکان آریا پارسا رعایت اصول مدیریت رسانه برای مدیران و صاحبان کسب و کارهای آنلاین، واجب می باشد. کسب و کارهای آنلاین از وب سایت یا سوشال مدیا به عنوان یک رسانه استفاده می کنند. از این رو، رعایت اصول رسانه و مدیریت آن برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین، از نان شب واجب تر است. مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف از دیجیتال مارکتینگ و رسانه های نوین به منظور معرفی محصولات و خدمات خود و تبلیغات، استفاده می کنند. دانش Media Management برای مدیران، الزامی است تا  سواد رسانه ای مدیران و صاحبان کسب و کارها، ارتقا پیدا کند.

در حوزه دیجیتال مارکتینگ، برای حضور تاثیرگذار در رسانه های دیجیتالی مختلف بایستی مدیر کسب و کار، سواد رسانه ای داشته باشد و به اصول مدیریت رسانه، آگاهی داشته باشد. مدیر یا مسئولی که سواد و دانش کافی دارد، به راحتی از ابزار و رسانه های زیر دست خود استفاده می کند و به اهداف معین خود می رسد. در عوض، مدیرانی که سواد کافی ندارد بایستی هزینه های بالایی را متحمل شوند. در آخر هم، نتیجه مطلوبی را دریافت نمی کنند.

رشته مدیریت رسانه

بررسی دیدگاه های مختلف Media Management

1- مدیریت ارتباط با رسانه ها: یکی از دیدگاه های مدیریت رسانه، مدیریت ارتباط با رسانه ها می باشد. از پتانسیل رسانه ها برای معرفی سازمان ها و بهره برداری سازمان ها استفاده می شود. علاوه بر معرفی و بهره برداری سازمان ها، از مدیریت ارتباط با رسانه ها برای سازمان دهی، تنظیم روابط سازمانی، تنظیم روابط رسانه ها و رسیدن به اهداف معین هم استفاده می گردد.

2- مدیریت استعداد در رسانه:به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یکی از دیدگاه های Media Management، مدیریت استعدادها و مهارت های بازیگران، نوازندگان، هنرمندان و مجریان می باشد. مدیریت استعداد در رسانه، منافع مشتریان را حفظ می کند و فوق العاده سودمند است.

3- مدیریت جامعه مخاطبان: خوشبختانه، با گسترش هوش مصنوعی و تکنولوژی دیجیتال، جامعه مشتریان بزرگ تر شده است و دیگر محدود به مشتریانی که تراکنش مالی دارند، نیست. به عبارت دیگر، برقراری ارتباط با مشتری و پایگاه مشتریان، سطح ارتباط صاحبان و مدیران کسب و کار با جامعه مخاطبان را افزایش می دهد. سه دیدگاه معرفی شده، موجب ارتقای Media Management هر کسب و کار آنلاینی می شود.

بررسی تفاوت های موجود بین مدیریت رسانه و سواد رسانه ای

وجود واژه “رسانه” در دو مفهوم فوق، کاربران را به خطا انداخته است. آیا Media Management همان سواد رسانه ای است؟ خیر، این دو مفهوم از هم دیگر مجزا هستند. سواد رسانه برای عموم مردم، کاربران و مخاطبان رسانه های مختلف، لازم و ضروری است. در گذشته، هر کسی که قادر به استفاده از کامپیوتر نبود، بی سواد حساب می شد. امروزه، افرادی که قادر به بهره برداری و استفاده از رسانه نیستند، بی سواد محسوب می شوند. تمامی اخبار و اطلاعات روز در رسانه ها منتشر می شود و دسترسی کاربران به اطلاعات رسانه ها فوق العاده بالا می باشد. در عوض، Media Management مربوط به مدیران و صاحبان کسب و کارها می باشد. فعالان حوزه رسانه با چالش های مدیریتی روبه رو هستند. از این رو، بحث مدیریت در رسانه، اهمیت بالایی دارد.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *