تیر 18, 1403

سبک های مدیریت از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

سبک های مدیریت

سبک های مدیریت را بشناسید و گذر از دوراهی های موجود در مسیر موفقیت را برای خود ساده و بی دردسر کنید. بسیاری از مدیران، حتی آنان که سال ها سابقه مدیریت دارند؛ گاهی در انجام امور و وظایفشان دچار مشکل می شوند. آن ها اغلب نمی دانند تا چه حد کارمندانشان را آزاد بگذارند، در چه زمینه هایی با آنان مشورت کنند یا انجام چه کارهایی را به آن ها محول سازند که پشیمان نشوند. از دید دکتر ماکان آریا پارسا آشنایی با سبک های مدیریت، شرایطی را فراهم می سازد که مدیران از شر این چالش ها در امان مانده و دوراهی های سرنوشت ساز را با موفقیت پشت سر بگذارند!

اگر از مدیریت و سبک های آن سر در نمی آورید و با ویژگی های هر سبک آشنایی ندارید، این جا بهشت شما و این مطلب مختص شماست. تا پایان با ما همراه باشید!

آشنایی با مفهوم مدیریت

مدیریت که در زبان لاتین از آن تحت عنوان Management یاد می شود، به معنای هماهنگی و اداره وظایف سازمانی به منظور تحقق اهداف در سریع ترین زمان ممکن است. به گفته دکتر ماکان آریا پارسا اگر دوست دارید مدیر لایقی بوده و مدیریت موثری داشته باشید؛ باید مهارت هایی همچون برنامه ریزی، سازمان دهی و رهبری را در خود تقویت نمایید. شما به عنوان یک مدیر می بایست با در نظر گرفتن روحیات خود، شرایط سازمان و مهارت های اکتسابی سبک خاصی از مدیریت را انتخاب و اجرا کنید. اینگونه شانس سازمانتان برای دستیابی به موفقیت بیشتر و بیشتر خواهد شد.

می دانید منظور از سبک مدیریت چیست؟

اگر با این اصطلاح آشنایی چندانی ندارید، تیتر بعدی را از دست ندهید!

سبک مدیریت

آشنایی با مفهوم سبک مدیریت و عوامل موثر بر سبک های مختلف

سبک مدیریت یا به اصطلاح Management Style شیوه تلاش مدیران برای دستیابی به اهداف سازمانی است. جالب است بدانید که این سبک ها را به سه دسته کلی شامل خودکامه، دموکراتیک و آزاد تقسیم بندی می کنند. جالب تر این که هر سبک دارای زیرمجموعه هایی فرعی با ویژگی هایی خاص است که هر یک به شیوه ای منحصر به فرد مدیران را به اهدافشان می رسانند. انتخاب سبک مدیریت فاکتورهای بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه ریزی و تحول استراتژیک
  • سازمان دهی
  • ساختار تصمیم گیری
  • تفویض اختیار
  • چگونگی مدیریت کارکنان

آیا مدیر یک سازمان شیوه های مدیریت و رهبری را بر اساس شخصیت خود انتخاب می کند؟!

خیر. اگرچه شخصیت مدیر یکی از مهم ترین عوامل موثر بر انتخاب سبک مناسب است، اما حقیقتا همه چیز نیست. عوامل متعدد و متنوعی این انتخاب را تحت تاثیر قرار می دهند که حائز اهمیت ترین آن ها عبارتند از:

  • ساختار شرکت
  • سطح مدیران
  • نوع صنعت
  • کشور
  • فرهنگ سازمانی
  • نظر بیزینس کوچینگ

مدیر موفق کیست؟

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یک مدیر موفق و موثر مدیری است که می تواند سبک مدیریتی انتخابی را با در نظر گرفتن شرایط و نیازها تغییر دهد. شاید با خودتان بگویید چرا داشتن سبک مدیریتی برای یک مدیر الزامی است؟! آیا نمی شود بدون انتخاب سبکی خاص، یک سازمان را مدیریت کرد؟!

جالب و در عین حال لازم است بدانید که انتخاب و اجرای شیوه های مدیریت و رهبری برای مدیران سازمان های مختلف از نان شب واجب تر است. بدون پیروی از یک سبک مدیریتی خاص موفق به اجرای سیاست های سازمانی نشده و نمی توانید کارکنان را مجاب به انجام وظایفشان کنید. از سوی دیگر از رقبا جا مانده و موفق به جلب رضایت مشتریانتان نخواهید شد. خلاصه کلام این که بدون داشتن یک سبک مدیریتی مناسب و کارآمد کارتان زار است!

مدیریت

دلیل تنوع شیوه های مدیریت و رهبری چیست؟

آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که چرا شیوه های مدیریت و رهبری مختلفی وجود دارد؟ یعنی نمی توان با یک سبک خاص کلیه سازمان ها را مدیریت کرد؟!

مسلما خیر. از آن جا که رهبری سازمان های مختلف منحصر به فرد است، شاهد وجود سبک های مدیریتی گوناگونی هستیم. همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، انتخاب سبک مناسب نحوه عملکرد کارکنان را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع موجب شده که استفاده از یک سبک خاص پاسخگوی نیاز تمام سازمان ها نباشد.

معرفی انواع سبک های مدیریت

همان گونه که پیش تر نیز گفتیم، شیوه های مدیریت و رهبری را به طور کلی به سه دسته زیر تقسیم می کنند:

  • سبک مدیریتی خودکامه
  • سبک مدیریتی دموکراتیک
  • سبک مدیریتی آزاد

هر یک از انواع سبک های مدیریت زیرمجموعه هایی فرعی داشته و کاربرد قابل توجهی در مدیریت سازمان دارند.

معرفی سبک مدیریتی خودکامه (Autocratic)

رویکرد استفاده شده در این سبک مدیریتی بالا به پایین بوده و ارتباط میان مدیر و کارکنان یک طرفه است. کنترل کنندگی در این سبک بسیار بالاست. بر همین اساس مدیر سازمان کلیه تصمیمات مربوطه را اخذ می نماید. تفویض اختیار در سبک مدیریت خودکامه بسیار کم بوده و از همین رو کارکنان موظفند دستور رهبران را بدون آن که جویای دلیل و مدرک شوند، انجام دهند. زیرمجموعه های این سبک عبارتند از:

– سبک مدیریت خودکامه مقتدرانه

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا در این سبک مدیریتی مدیر کلیه دستورات را به طور مستقیم به کارکنان دیکته می کند. در صورتی که کارکنان در انجام این دستورات کوتاهی نمایند، از سوی رهبر تیم مجازات خواهند شد. نظارت مستقیم و کنترل شدید اعمال شده از سوی رهبر از دیگر ویژگی های این سبک است.

– سبک مدیریت خودکامه متقاعد کننده

همان طور که از نام این سبک مدیریتی بر می آید، مدیران مهارت متقاعد کنندگی خود را به کار گرفته و کارمندان را متقاعد می سازند که تصمیم یک جانبه اخذ شده را اجرا کنند. تصمیم گرفته شده از سوی این مدیران مستقیم نبوده و آن ها پرسنل را در جریان فرآیند تصمیم گیری می گذارند. این سبک در ظاهر دموکراتیک است، اما در حقیقت چنین نبوده و کارکنان اجازه هیچ دخل و تصرفی در تصمیمات رهبر ندارند.

– سبک مدیریت خودکامه پدرانه

از دید دکتر ماکان آریا پارسا تصمیمات اخذ شده از سوی مدیرانی که سبک مدیریت خودکامه پدرانه را اجرایی می کنند، به نفع کارکنان است. به عقیده رهبر؛ اعضای این سازمان درست مانند خانواده ای هستند که از پدر (مدیر) تبعیت می کنند. اعضای این خانواده به سازمان وفادار بوده و به او و تصمیماتی که اخذ می کند، اعتماد دارند. همان طور که متوجه شدید، تصمیمات گرفته شده در این سبک مدیریتی نیز یک جانبه می باشد.

شیوه های مدیریت و رهبری

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *