اردیبهشت 27, 1403

چگونه شاد باشیم؟ اولویت های شادی بخش از دید دکتر آریا پارسا

چگونه شاد باشیم

چگونه همیشه سرحال باشیم تا بتوانیم به تمامی اهداف، آرزوها و خواسته هایمان از زندگی جامه عمل بپوشانیم؟ دانشمندان علوم رفتاری زمان زیادی را صرف مطالعه این موضوع کرده اند که چگونه شاد باشیم. به عبارت دیگر از نظر تحلیل روانشناسی و رفتاری چگونه همیشه سرحال باشیم و در بدترین شرایط همچنان شادی خود را حفظ کنیم اهمیت بسیار زیادی دارد. می دانیم که میزان شادی ارتباط مستقیمی با سلامتی و طول عمر دارد. از این رو می توان مقیاس های شادی را برای اندازه گیری پیشرفت اجتماعی و موفقیت های کلی در زندگی استفاده کرد. دکتر ماکان آریا پارسا که تجربه بالایی در حوزه کارآفرینی و مدیریت منابع انسانی دارد معتقد است که خوشبختی چیزی نیست که صرفا باید منتظرش ماند تا اتفاق بیفتد. هر کسی این قدرت را دارد که تغییرات کوچکی در رفتار، محیط اطراف و روابطش ایجاد کند تا در مسیر زندگی شادتر موفق تر باشد.

ماکان آریا پارسا

در این مقاله سعی می کنیم که با تکنیک های ساده همیشه شاد بودن، مثبت اندیشی، جستجوی زیبایی ها، حفظ تعادل در زندگی و راهکارهای شاد بودن بیاموزیم که چگونه شاد باشیم. به‌ویژه ما ایرانی ها و خصوصا زنان باید بیاموزیم که چگونه در ایران شاد باشیم و این حس شادی و خوشبختی را درونی‌سازی کنیم.

5 ایده برای تقویت احساس شادی

وقتی این سوال سراغتان می آید که چگونه شاد باشیم حتما 5 ایده اصلی زیر را به خاطر بیاورید. این ایده های طلایی بهترین راه های شاد زیستن و پایداری شاد بودن هستند.

  1. زندگی هدفمندی را در پیش بگیرید.
  2. دوری از تنهایی و انزوا و گسترش روابط دوستانه و سالم با افراد سالم و شاد.
  3. سپری کردن مدت زمان ویژه در کنار خانواده.
  4. افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس.
  5. پیروی از رژیم غذایی سالم.
چگونه همیشه سرحال باشیم

چگونه شاد باشیم؟ اولویت اول: ذهن

شادی اغلب از درون می آید. یاد بگیرید که چگونه افکار منفی را رام کنید و هر روزتان را با خوش بینی آغاز نمایید. با در نظر گرفتن راهکارهای ساده در رابطه با ایجاد تعادل بین افکار مثبت و منفی بهتر می آموزیم که چگونه همیشه سرحال باشیم.

  • غلبه بر تفکر منفی: همه انسان ها تمایل دارند تا اندکی بیشتر دربارۀ تجربیات بد فکر کنند تا تجربیات مثبت. این تمایل یک انطباق تکاملی است. به عبارت دیگر بیش یادگیری از موقعیت‌های خطرناک و یا شرایط آسیب زایی که در طول زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوید (قلدری، ضربه روحی، خیانت) به شما کمک می‌کنند در آینده از آنها اجتناب کنید و در یک بحران به سرعت واکنش نشان دهید. با این حال باید کمی بیشتر تلاش کنید تا مغز خود را برای غلبه بر افکار منفی آموزش دهید.
  • سعی نکنید افکار منفی را متوقف کنید: تکرار این جمله که «من نمی خواهم به موضوع منفی در رابطه با زندگی ام فکر کنم» صرفا موجب می شود تا بیشتر درباره آن فکر کنید. در عوض، مالک نگرانی های خود باشید. وقتی در یک چرخه منفی هستید، آن را تصدیق کنید اما بزرگش نکنید و به آینده روشن فکر کنید. برای مثال، به راحتی نگرانی هایی مانند «من نگران پول هستم» و یا «من در مورد مشکلات در محل کارم وسواس دارم» را بپذیرید اما به خود بگویید که همه این ها حل شدنی هستند.
  • با خودتان مثل یک دوست رفتار کنید: وقتی نسبت به خود احساس منفی می کنید، از خود بپرسید که چه توصیه ای به دوستی می کنید که از خودش ناراحت است. اکنون سعی کنید این توصیه را در مورد خود اعمال کنید.

نتیجه نهایی: تفکرات منفی را همه ما تجربه می کنیم اما راه درست این است که این افکار را بشناسیم و آنها را به چالش بکشیم. تنها در این حالت می توان گامی راسخ و بزرگ به سوی زندگی شادتر برداشت.

چگونه در ایران شاد باشیم

چگونه شاد زندگی کنیم؟ اولویت دوم: خانه

جایی که زندگی می کنید – کشور، شهر، محله و خانه شما – همه بر شادی کلی شما تأثیر دارند. با این حال شما حاکم خانه خود هستید و می توانید خانه تان را به بهشت خوشبختی ها و یا جهنمی از بدبختی ها تبدیل کنید. انتخاب با شماست. بیاموزید که چگونه همیشه سرحال باشید و خانه ای سرشار از عشق، شادی و زیبایی ها را بسازید.

نردبانی را تصور کنید که پله های آن از صفر در پایین تا 10 در بالا شماره گذاری شده است. پله بالای نردبان منعکس کننده بهترین و شادترین زندگی ممکن برای شما و پله های پایین تر نردبان حاکی از بدترین زندگی ممکن برای شما است. در حال حاضر در کدام پله از نردبان ایستاده اید؟

نردبان شادی به عنوان راهی برای اندازه گیری و مقایسه شادی در سراسر جهان است.  حال از این نردبان برای ارزیابی شادی ذهنی خود استفاده کنید. شاید این سوال برای تان پیش بیاید که با این همه مشکلات مالی و دغدغه های اقتصادی و اجتماعی چگونه در ایران شاد باشیم؟ مطالعات نشان می دهند که شادی از پول بیشتر یا رفاه بیشتر ناشی نمی شود.

چگونه در ایران شاد باشیم

پول و شادی

چگونه در بدترین شرایط شاد باشیم در حالی که از نظر اقتصادی تحت فشار هستیم؟ این سوالی است که اغلب برای ما ایرانیان مطرح است. طبیعی است که افراد واقعاً فقیر و یا بی بضاعت با پول بیشتر خوشحال‌تر می شوند؛ زیرا نیازی به نگرانی در مورد تأمین غذای کافی، داشتن خانه و یا پرداخت هزینه دارو ندارند. با این حال هنگامی که مردم از فقر فرار می کنند و به سبک زندگی طبقه متوسط یا کمی بالاتر دست می یابند، پول بیشتر خیلی هم نمی تواند باعث شادی قابل توجهی شود.

جستجوی مداوم برای چیزهایی که نداریم، تردمیل لذت‌گرا نامیده می‌شود. این بدان معناست که وقتی به آنچه می‌خواهید (پول، شغل، عشق، خانه) می‌رسید، ممکن است به شدت احساس شادی کنید، اما سریعاً به سطح قبلی شادی خود باز می‌گردید و سپس شروع به فکر کردن به چیز دیگری می‌کنید که شما را خوشحال می کنند. خب می بینید که با پول رفاه را به ارمغان می آورید اما شادی درونی چیزی فراتر از آن است.

با این اوصاف پول باعث خوشحالی مردم نمی شود، بلکه پول می تواند به حل مشکلاتی کمک کند که در صورت وجود می توانند شادی شما را کاهش دهند. در نتیجه داشتن مقدار مشخصی از پول کمک می‌کند تا از سختی‌هایتان خلاص شوید نه این که از درون احساس شادی دائمی داشته باشید. دقیقا اینجا هست که باید به این سوال فکر کنید که چگونه همیشه سرحال باشیم تا این احساس شادی دائمی باشد و زودگذر نباشد.

نکته مهم: ایجاد تغییرات کوچک برای شادتر کردن هر چه بیشتر خانه و خود می تواند تمرکز بر لحظات شادی و داشتن نگرش مثبت را آسان تر کند.

چگونه در بدترین شرایط شاد باشیم

چگونه شاد باشیم؟ اولویت سوم: زن شاد و خانه شاد

«زن شاد، خانه شاد» خیلی این جملۀ طلایی را شنیده اید اما چگونه یک زن شاد باشیم تا خانه و فرزندان شاد توام با حس خوشبختی و آرامش داشته باشیم.

افراد در روابط عاشقانه خود فراز و نشیب هایی را تجربه می کنند. برخی از روزها بهتر از روزهای دیگر هستند. این باور کلی وجود دارد که ادراکات زنان از روابط عاشقانه با همسر و داشتن آرامش درونی در حقیقت با رضایت آنها و در نتیجه شادی شان در خانواده و در نهایت با خوشبختی و خوشحالی اعضای خانواده در هم تنیده شده شده اند.

در حقیقت زنان فشارسنج های روابط و احساسات حاکم بر خانه ها هستند. زنان در شادکامی زندگی نقش بسیار مهم و برجسته ای دارند. عموما مدیریت احساسی و عاطفی خانه بر عهده زنان است؛ زیرا همه اعضای خانواده بیش از هر کسی با مادر و یا زن خانه در ارتباط هستند.

نکته مهم: بذر شادکامی در زندگی را باید در وجود زنان کاشت تا ریشه شادی خانه و خانواده مستحکم تر شود. با این حال ما زنان چگونه شاد باشیم تا افکار منفی و ناامیدی ها از خانه هامان رخت ببندند.

خانواده شاد با مادر و یا زن خوشحال

راهکار های موثر شاد بودن

شادی حق طبیعی هر کسی است و هدف ما انسان ها دستیابی به خوشبختی و شاد زیستن در کنار همنوعان مان، دوری از افکار منفی، مثبت اندیشی و در نهایت رسیدن به آرامش است. راهکارهای موثر و علمی زیادی برای اینکه چگونه همیشه سرحال باشیم وجود دارند که می توانند همه ما را به شادی، آرامش درونی و ذهنی برسانند. با ما همراه باشید تا بدانیم که چگونه شاد باشیم و شادی مان را ریشه دار کنیم:

  • زندگی شاد: مهربانی با دیگران راهی ثابت شده به سوی خوشبختی است. همچنین فراموش نکنید که با خودتان مهربان باشید.
  • بخشنده باشید: سخاوت مردم را شادتر می کند. سخاوت یکی از شش متغیری است که در گزارش شادی جهانی به طور مداوم بر شادی تأثیر می گذارد. افراد سخاوتمند نسبت به افرادی که رفتار های خودخواهانه دارند زندگی شادتری را تجربه می کنند. در واقع، فکر کردن به سخاوتمندی و مهربانی به تنهایی باعث ایجاد واکنش شادی در مغز ما می شود.
  • شکرگزاری را تمرین کنید: سپاسگزار بودن می تواند خلق و خوی شما را در کنار سایر فواید تقویت کند.
  • لبخند بزنید: وقتی خوشحال هستید تمایل دارید که لبخند بزنید. لبخند می زنیم چون خوشحالیم و لبخند زدن باعث ترشح دوپامین در مغز می شود که ما را شادتر می کند.
  • ورزش کنید: ورزش فقط برای بدن شما نیست. ورزش منظم بهترین راه برای کاهش اضطراب ها و استرس ها همچنین رفع علائم افسردگی است. نکته مهم دیگر این است که ورزش می تواند به نوبه خودش عزت نفس و شادی را به کمال برساند.
دکتر ماکان آریا پارسا

سوالات متداول

  1.  آیا پول واقعاً مردم را خوشحال می کند؟ پول از بسیاری جهات مردم را خوشحال می کند. با این حال پول راه حل نهایی برای مشکلات زندگی نیست، اما غلبه بر بسیاری از آنها را آسان تر می کند. شادی واقعی از درون نشات می گیرد. از این رو باید راه ها و تکنیک های این که چگونه شاد باشیم را بیاموزید و از آنها پیروی کنید.
  2. چه چیزی مردم را خوشحال می کند؟ پژوهش ها حاکی از آنند که آنچه مردم را خوشحال می کند، کاملا ذهنی است و اغلب حول سه مفهوم اصلی رابطه قوی و نزدیک با دیگران، سودمندی در جامعه و کمک به دیگران متمرکز است.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *