تیر 18, 1403
استراتژی محتوا

استراتژی محتوا از دید دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان آریا پارسا استراتژی محتوا می تواند به شما در کسب و کار کمک زیادی کند. اگر قصد دارید در زندگی تان به موفقیت برسید و می خواهید سربلند شوید باید یک برنامه ریزی منظم و دقیق داشته باشید. ما قصد داریم در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با استراتژی محتوا

استراتژی محتوا برای تامین نیازهای کسب و کار و جلب رضایت از راه تولید محتوا تدوین می گردد. توجه داشته باشید هدفی که استراتژی دنبال می کند پاسخ به این سوال است که چه محتوایی می بایست تولید شود؟ در استراتژی تولید محتوا امکان دارد اهداف تبلیغاتی را دنبال نکنیم و بیشتر در پی برنامه های مدیریتی و تولید باشیم.

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا زمانی می توانیم در کسب و کار خود موفق باشیم که یک محتوای مدون داشته باشیم. داشتن استراتژی موجب می شود مسیر موفقیت شما کاملا مشخص باشد. علاوه بر این شما را از رقبا متمایز می کند. از طرفی با داشتن یک استراتژی قوی می توانید عملکرد محتوای خود را دقیق تر بررسی نمایید و ببینید چگونه می توانید به اهدافتان برسید. استراتژی درست سبب می شود از منابع استفاده مفیدی داشته باشید و نتایجی که دریافت می کنید بهتر از رقبای تان باشد.

تامین نیازهای کسب و کار

استراتژی محتوا شامل چه مواردی می شود؟

بر باور دکتر ماکان اریا پارسا بیشتر استراتژیست ها و کارشناسان برای تدوین برنامه، به سراغ مدل های گوناگون استراتژی می روند. در حقیقت استراتژی تولید محتوا بخش های زیادی دارد که باید به آنها توجه نمایید. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

مدل کسب و کار

امکان دارد کسب و کار شما برای درآمدزایی از یک یا چندین مدل پیروی نماید. برای تولید محتوا برنامه های مشخص شده را حتما با تیم محتوا به صورت صحیح دنبال نمایید. پس از آن می توانید به اهداف تان برسید.

 

هدف گذاری

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا علت اصلی تدوین استراتژی تولید محتوا رسیدن به اهداف می باشد. این اهداف می توانند تجاری و غیر تجاری باشند. در هر صورت شما باید یک استراتژی درست داشته باشید.

 

تعیین مخاطبین هدف

در این بخش باید مشخص کنید که مخاطبین هدف چه کسانی هستند و بتوانید پرسونای آنها را طراحی نمایید؟ بر این اساس می توانید مسیر سفر مشتری را تعیین نمایید. پس از آن مشخص می کنید که محتوای مناسب شما چیست؟

 

شیوه های تولید محتوا

از مهم ترین کارهایی که باید در استراتژی تان مشخص نمایید، شیوه های تولید محتوا می باشد. شما باید بررسی کنید که چه محتوایی برای کدام پلتفرم مناسب می باشد و مخاطبین به چه محتوایی احتیاج دارند؟

محتوای مدون

نگاهی به تفاوت استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

ممکن است بیشتر افراد از بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا به جای هم استفاده نمایند، ولی این دو موضوع کاملا با هم متفاوت هستند. در استراتژی تولید محتوا برای اصول داخلی استفاده می کنیم و این استراتژی می تواند تبلیغاتی نباشد. بهتر است بدانید در بازاریابی محتوا هدف فروش و بازاریابی می باشد. در این میان استراتژی بازاریابی محتوایی هم وجود دارد که بیشتر به تحقیقات بازار، اهداف، چشم انداز، اصول بیرونی و پرسونای مخاطب رسیدگی می کند. به طور مثال امکان دارد برخی از مشتریان به کسب و کارها اعتمادی نداشته باشند، به همین دلیل استراتژیست تولید محتوا راهکارهایی برای جبران آن ارائه می دهد. بازاریاب محتوایی تشخیص می دهد که برای بالا رفتن اعتماد می بایست با کارفرما مصاحبه شود. در بیشتر موارد هدف فروش می باشد. در نتیجه استراتژی بازاریابی محتوا با عنوان استراتژی بازاریابی محتوایی نیز استفاده می گردد.

آشنایی با خدمات استراتژی محتوا

طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا پس از اینکه مواد تئوری را یاد گرفتید نوبت به تدوین یک استراتژی حقیقی و پیاده سازی عملی می رسد. استراتژی تولید محتوا خدمات زیادی ارائه می دهد. در ادامه به این خدمات به صورت دقیق تر می پردازیم.

ارزیابی موقعیت فعلی کسب و کار

نخستین کار مهمی که می بایست انجام دهید بررسی نمودن موقعیت کسب و کار می باشد. این بررسی مربوط به موقعیت فعلی کسب و کار، مزایای رقابتی، جایگاه آن در بازار، تحقیقات بازار و شناخت مخاطبین هدف می باشد.

نگاهی به تعیین اهداف

نخستین مرحله پس از بررسی نمودن موقعیت کسب و کار، تعیین اهداف می باشد. در استراتژی تولید محتوا باید چه مشخص شود که قرار است به چه اهدافی دست پیدا کنید و برای رسیدن به آنها باید چه اقداماتی انجام داد؟ توجه داشته باشید برخی از هدف های ما به فروش مربوط می شوند. برخی دیگر نیز امکان دارد به بالا بردن نرخ تبدیل و برند سازی وابسته باشند.

تدوین برنامه

آشنایی با آماده سازی تقویم محتوا

 

از خدمات استراتژی محتوا می توان به آماده سازی تقویم محتوا اشاره نمود. یکی از اصلی ترین ابزارهای شما در استراتژی محتوا  این گزینه می باشد. در حقیقت بدون داشتن تقویم دقیق و مدون کار شما نظم نمی گیرد و حس می کنید نمی توانید به موفقیت برسید. اگر تقویم مدون نباشد رفته رفته مشتریان و مخاطبین خود را از دست خواهید داد. با کمک این نوع تقویم مشخص می شود که مخاطب باید چه کاری را در چه زمانی انجام دهد. پس از آن عملکرد شما به طور دقیق سنجیده می شود.

مشخص نمودن قیف و هرم محتوا چیست؟

 

از خدمات استراتژی محتوا می توان به مشخص نمودن قیف و هرم محتوا اشاره نمود. مخاطب از ابتدای مسیر همراه شما است. یکی از بهترین خدمات استراتژی تولید محتوا مدل معروف AIDAs می باشد که شامل مراحل زیر می باشد:

  1. آگاهی از برند (Awareness)
  2. ابراز علاقه (Interest)
  3. تصمیم‌گیری (Decision)
  4. اقدام نهایی (Action)
  5. ابراز رضایت (Satisfactory)

پردازش اطلاعات راهکاری برای تولید محتوای دقیق

 

برای اینکه بتوانید محتوای دقیق و استراتژی بهتری تولید نمایید، به جمع آوری اطلاعات نیاز دارید. در مراحل اول ممکن است با داده های خام روبرو شوید، این اطلاعات به پردازش اطلاعات نیاز دارند و آماده بررسی هستند. هر چه اطلاعات دقیق تر باشد، تاثیر محتوای شما روی مخاطب بیشتر است.

نگاهی به طراحی پرسونای مخاطب

 

از خدمات استراتژی محتوا می توان به طراحی پرسونای مخاطب اشاره کرد. زمانی که مخاطبین هدف شناسایی شدند نوبت این رسیده است که پرسونای مخاطب خود را طراحی نمایید. پرسونا در حقیقت ویژگی های احساسی، شخصیتی، نیازهای مخاطبان و رفتاری را تعیین می کند. پس از آن موجب می شود تا محتوای شما هدفمندتر تولید شود. سعی کنید در هزینه ها صرفه جویی نمایید و منابع را دقیق تر دنبال کنید.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *