شهریور 20, 1403
انواع مالیات در ایران

انواع مالیات در ایران از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

از دید دکتر ماکان آریا پارسا پیش از مطالعه در زمینه ی انواع مالیات در ایران، باید در مورد مالیات و اهمیت آن مطالعه کنیم. مالیات در واقع نوعی از درآمد دولت است که در زمینه ی خدمات عمومی، آموزش و برنامه های رفاه اجتماعی خرج می شود. مالیات از این نظر اهمیت دارد که در نهایت برای رفاه بیشتر مردم یک جامعه مورد استفاده قرار می گیرد. مالیات از تمامی مردم در اقشار مختلف و برای تامین بودجه ی دولتی گرفته می شود. ارائه ی خدماتی مانند ایجاد شغل، راه سازی، بودجه ی تامین اجتماعی، ارائه ی بیمه ی بیکاری و انواع مراقبت های بهداشتی با استفاده از درآمد ناشی از مالیات ممکن می شوند. مالیات، تضمینی برای پیشرفت و رفاه تمامی اعضای جامعه است. دو نوع مالیات وجود دارد؛ مالیات مستقیم و غیر مستقیم.

معرفی مالیات مستقیم

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا مالیات مستقیم همان مالیاتی است که به صورت مستقیم از دارایی ها و یا درآمد مردم یک جامعه دریافت می شود. انواع مالیات در ایران شامل این مورد، یعنی مالیات مستقیم نیز می شود. همانطور که توضیح دادیم، مالیات مستقیم آن بخش از مالیاتی است که به صورت مستقیم از دارایی ها و یا درآمد مردم در یک جامعه دریافت می شود. مالیات مستقیم یکی از انواع مالیات در ایران است که بخشی قابل توجهی از درآمد دولت را تشکیل می دهد.

انواع مالیات مستقیم

از دید دکتر ماکان آریا پارسا از صاحبان ملک و ساختمان، شرکت ها، صاحبان کسب و کار های بزرگ و کوچک دریافت می شود. مسئول اصلی پرداخت این مالیات ها نیز صاحبان اصلی آن ها هستند. بنابراین، اگر صاحب یک زمین و یا ساختمان هستید، لازم است شخصاً مالیات خود را پرداخت کنید. دریافت این نوع از مالیات، مستقیم و بدون واسطه است.انواع مالیات مستقیم، از درآمد هایی با نام دستمزد، انواع سود در کسب و کار ها، سود ناشی از معامله ی انواع املاک و مستغلات و حتی ارث، کم می شود. به این ترتیب هر چه درآمد و سود شما بیشتر باشد، به همان میزان مالیات شما نیز بیشتر می شود. به همین ترتیب نیاز است در این زمینه، دقت لازم را داشته باشید. اگر توانایی نظارت بر این اموال را ندارید بهتر است با وکیل مشورت کنید. در زیر به انواع مالیات مستقیم اشاره خواهیم داشت:

  • مالیات بر دارایی
  • مالیات بر ارث
  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر حق تمبر
  • مالیات بر درآمد های ناشی از کشاورزی
  • مالیات بر املاک و مستغلات
  • مالیات بر دستمزد و یا حقوق
  • مالیات بر در آمد شرکت های تجاری و یا مالیات بر اشخاص حقوقی
  • مالیات بر انواع مشاغل
  • مالیات بر درآمد از راه های مختلف
  • مالیات بر درآمد های ناشی از اتفاقات خاص

انواع مالیات مستقیم

معرفی مالیات غیر مستقیم

انواع مالیات در ایران، نوع دومی نیز دارد. مالیات های غیر مستقیم نوعی از مالیات هستند که ارتباط مستقیمی با سیاست های کلان در یک حکومت دارند. در این زمینه، با توجه به وضع اقتصادی موجود در مورد میزان آن تصمیم گرفته می شود. لازم است به این نکته ی مهم توجه کنید که اگر این مالیات بر شما صدق کند، باید از نرخ سالانه ی آن اطلاع حاصل نمایید.

، انواع مالیات غیر مستقیم

انواع مالیات غیرمستقیم

انواع مالیات غیر مستقیم، در حقیقت راهی برای افزایش درآمد دولت ها هستند. هدف اصلی از دریافت این نوع از مالیات، فعالیت هایی مانند گمرک، مصرف و تولید کنندگان است. البته باید توجه داشت که این نوع مالیات وابسته به معیار های مختلفی است. برای مثال نقدینگی و حتی قیمت ها از جمله معیارهایی هستند که بر میزان این مالیات تاثیر می گذارند. در زیر به معرفی نمونه هایی از  مالیات غیر مستقیم می پردازیم:

مالیات بر مصرف

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا انواع مالیات در ایران شامل مالیات بر مصرف نیز می شود. به صورت کلی روزانه میلیون ها محصول در سراسر کشور خریداری و در نهایت مصرف می شوند. بسیاری از همین محصولات شامل قانون مالیات بر مصرف می شوند. بنابراین، خرید و فروش تمامی این محصولات بنا بر قانون هر کشور شامل مالیات است. این محصولات که خرید و فروش آن ها شامل مالیات است عبارتند از؛

  • انواع خدمات تفریحی و مسافرتی
  • لوازم آرایشی، پوشاک و لوازم بهداشتی
  • خدمات ارائه شده توسط رستوران ها و کافی شاپ ها
  • خرید و فروش لوازم صوتی و تصویری
  • خرید و فروش دخانیات مانند سیگار
  • خرید و فروش محصولات لوکس مانند خاویار
  • خرید و فروش انواع ماشین
  • خدمات ارائه شده توسط اپراتور های تلفن همراه و حتی خرید اینترنت

مالیات بر فعالیت های صادراتی و وارداتی

انواع مالیات در ایران و سایر کشور ها شامل مالیات بر فعالیت های واردات و صادرات می شود. اگر شما از آن دست افرادی باشید که در این زمینه فعالیت دارید، حتماً با مفهوم مالیات گمرکی آشنایی دارید. بنا بر قانون این مالیات بر انواع خدمات واردات و صادرات وضع می شود تا در راه حمایت از تولیدات داخلی مورد استفاده قرار بگیرند. سیاست های کلان دولتی برای میزان واردات است که مشخص می کند چه میزان از ارزش کالا های وارداتی به عنوان مالیات کسر شود.

نرخ مالیات در ایران

انواع مالیات غیر مستقیم، به سیاست های کلی یک دولت و یا حتی حکومت بستگی دارد. حمایت از تولیدات داخلی یکی از اصلی ترین دلایل دریافت مالیات از صادرکنندگان و واردکنندگان است. البته دلایل دیگری از جمله افزایش درآمد دولت نیز می تواند بر این موضوع تاثیر بگذارند.

مالیات ارزش افزوده

انواع مالیات غیر مستقیم شامل مالیات بر ارزش افزوده نیز است. این نوع مالیات آخرین نوع از انواع مالیات غیر مستقیم در ایران و جهان محسوب می شود. هر کالا و خدمتی هنگامی که به بازار ارائه می شود، دارای ارزش افزوده است. دولت ها بر این ارزش افزوده نیز مالیات وضع می کنند؛ اما این که این مالیات چگونه سنجیده و یا ارزیابی می شود، مورد پرسش است.

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا کسب و کار ها و تولیدکنندگان با سنجیدن ارزش مواد اولیه ی مورد استفاده و قیمت نهایی، ارزش افزوده را مشخص می کنند. این نوع از مالیات از این جهت اهمیت دارد که بر فضای حاکم بر کسب و کار ها تاثیر به سزایی دارد.

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *