تیر 18, 1403

فرق بازاریابی و برندینگ از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

فرق بازاریابی و برندینگ

از دید دکتر ماکان آریا پارسا فرق بازاریابی و برندینگ در دنیای بیزینس بسیار بیشتر از چیزی است که تصورش را می کنید. تفاوتی ندارد که صاحب یک کسب و کار کوچک هستید یا کسب و کاری به بزرگی یک کمپانی تولید کننده فلان محصول. به هر حال شک نداریم که بارها و بارها اصطلاح بازاریابی و برندینگ به گوشتان خورده است. بدون آن که بدانید این دو نه تنها یکی نیستند، بلکه از زمین تا آسمان با هم فرق دارند!

با روی کار آمدن کسب و کارهای مختلف و رشد اعجاب انگیز آن ها اصطلاحات متعدد و متنوعی در میان مردم باب شدند. بازاریابی و برندینگ از جمله مهم ترین مفاهیمی هستند که نقل محافلند و همواره بر سر زبان ها می چرخند. با این وجود هنوز هم اکثر قریب به اتفاق مردم با معنای آن ها و از همه مهم تر تفاوت هایشان آشنایی ندارند. شما به اکثریت جامعه تعلق دارید یا به آن عده معدودی که از این اصطلاحات سر در می آورند؟!

برای آن که درک فرق بازاریابی و برندینگ برایتان ساده تر شود، بهتر است ابتدا به معرفی این دو مفهوم پر کاربرد بپردازیم. برای یادگیری یک مطلب جانانه آماده اید؟!

بازاریابی

آشنایی با مفهوم بازاریابی

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا بازاریابی که از آن تحت عنوان مارکتینگ نیز یاد می کنند، واژه ای بسیار گسترده بوده و مباحث متنوع زیادی را پوشش می دهد. همان طور که تاریخچه بازاریابی از گذشته های دور تا به امروز دستخوش تغییر و تحول شده، تعریف آن نیز تغییرات پیوسته بسیاری را تجربه کرده است. همه ما به خوبی می دانیم که در دنیای امروز بقای هر کسب و کار در گرو وجود مشتریان است. از ما به شما نصیحت؛ اگر صاحب کسب و کاری هستید که مشتری ندارید، هرچه سریع تر کاسه و کوزه تان را جمع کرده و صحنه را ترک کنید. البته دست نگه دارید. ترک کردن صحنه کار خوبی نیست. بهتر است به فکر جذب مشتری باشید!

چگونه؟

حتما می پرسید چگونه می توانم نظر و توجه مشتریان را جلب کرده، میزان فروشم را ارتقا بدهم و کلی پول به جیب بزنم؟!

جالب و در عین حال لازم است بدانید که بخش اعظمی از روند جذب مشتری با استفاده از بازاریابی انجام می شود. بازاریابی دارای معانی متعدد و در عین حال پیچیده ای است که آشنایی با آن ها تصویر ذهنی شما نسبت به این مفهوم را شفاف تر می سازد.

انجمن اساتید بازاریابی این مفهوم را بدین صورت تعریف نموده است:

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا بازاریابی به مجموعه ای از فعالیت های اجرا شده در فضای کسب و کار اطلاق می شود که هدف از انجام آن ها هدایت کالا و خدمات از سمت تولید کننده به طرف مصرف کننده می باشد. با توجه به این تعریف ساده، اما جامع می توان نتیجه گرفت که فعالیت های بازاریابی تاثیر به سزایی در موفقیت یک کسب و کار دارند. عدم انجام درست و به موقع این فعالیت تهدید بزرگی برای کسب و کار شما محسوب می شود. اگر بخواهیم خیلی ساده و صریح خدمتتان عرض کنیم، باید بگوییم که بازاریابی عبارت است از شناسایی و رفع نیازهای انسانی و اجتماعی به گونه ای که منجر به کسب سود شوند.

این از تعریف بازاریابی. برای شروع بحث درباره فرق بازاریابی و برندینگ می بایست مفهوم برندینگ را نیز همین قدر مختصر و مفید بیاموزیم.

مارکتینگ

آشنایی با مفهوم برندینگ

کسب و کار شما برای آن که بتواند سری میان سرها در آورده، خود را از رقبا متمایز ساخته و توجه جامعه هدف را به خود جلب کند، نیازمند فرآیندی تحت عنوان برندینگ است. بسیاری از افراد بر این باورند که ارائه تعریفی دقیق برای برندینگ کار ساده ای است اما حقیقت این است که این کار به ظاهر ساده بوده و در واقع پیچیدگی های خاص خودش را دارد. علی الخصوص که نمی توان از تاثیر مستقیم و باورنکردنی برندینگ بر میزان فروش غافل شد.

اگر قرار باشد برندینگ را به صورت پایه تعریف کنیم، چنین می گوییم:

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا برندینگ یک عمل مارکتینگ محسوب شده و وظیفه شکل دهی به برند شما به صورت کاملا پویا را بر عهده دارد. بی شک این تعریف برای آن که کامل شده و گویای ویژگی های برندینگ باشد، نیازمند جزئیات بیشتری است. چه جزئیاتی؟!

برندینگ؛ دقیقا همان چیزی است که نخستین مشتریان را به مشتریان وفادار شما تبدیل نموده و مخاطبان بی تفاوت را وادار به انجام تبلیغات برای کسب و کارتان می کند. در واقع برندسازی عنصری است که نام شما را برجسته کرده، کسب و کارتان را تحت تاثیر قرار داده و سطح آن را ارتقا می دهد. اگر دوست دارید طعم شیرین موفقیت را تجربه کنید، چاره ای جز تن دادن به برندینگ ندارید!

برند شما نام کسب و کار شماست. به تبع برندینگ فعلی است که نیاز به اقدام دارد و نادیده گرفتن آن می تواند حسابی به ضررتان تمام شود.

مختصر، اما مفید!

در یک تعریف کوتاه، اما دقیق می توان گفت که برندینگ عبارت است از:

کلیه اقداماتی که با هدف برجسته نمودن نام یک کسب و کار انجام می شود. به گونه ای که این نام و نشان برای مخاطب آشنا بوده و اعتماد به آن برای ایشان راحت باشد. در واقع هر گامی که در راستای شکل دادن به برند کسب و کارتان بر می دارید، اقدام کارآمد در جهت برندینگ است.

اکنون که با مفهوم بازاریابی آشنا شدیم و معنای برندینگ را دانستیم، وقت آن فرا رسیده که به بحث درباره تفاوت برندینگ و بازاریابی بپردازیم. آماده اید؟!

برندینگ

فرق بازاریابی و برندینگ چیست؟

اگر اهل فن باشید، تفاوت برندسازی و بازاریابی بر شما پوشیده نیست. اگر بخواهیم اصلی ترین فرق بازاریابی و برندینگ را برایتان شرح دهیم، باید بگوییم:

از دید دکتر ماکان آریا پارسا اصلی ترین فرق بازاریابی و برندینگ این است که بازاریابی متمرکز بر ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتریان جدید است. این در حالی است که برندینگ برای ایجاد وفاداری مشتریان به برند و حفظ مشتریان فعلی تلاش می کند. به بیان ساده تر و بی تکلف تر؛ اساسی ترین هدفی که بازاریابی برای آن می جنگد، جذب مشتری است. این در حالی است که برندینگ با هدف وفاداری مشتری انجام می شود.

اگر فکر می کنید تفاوت برندینگ و بازاریابی تنها به همین یک مورد ختم می شود، سخت در اشتباهید. در ادامه سایر تفاوت های این دو مفهوم را به اتفاق مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *