تیر 15, 1403
نتورک مارکتینگ

نتورک مارکتینگ از دید دکتر ماکان آریا پارسا

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا نتورک مارکتینگ (Network Marketing) در زبان فارسی معادل بازاریابی شبکه ای است. بازاریابی شبکه ای، ساختاری را تعریف کرده است تا افراد مستقل بتوانند محصولات یک شرکت تولیدی را به صورت غیرمتمرکز از شرکت مادر تهیه کنند و آن ها را در بازار به فروش برسانند. یکی از دلایلی که Network Marketing با طرح های هرمی مقایسه می شود، بالا بودن میزان فروش فروشندگان شبکه می باشد. اگر فکر می کنید که بازاریابی شبکه ای منسوخ شده است، بایستی بگویم که سخت در اشتباه هستید! بازاریابی شبکه ای علاوه بر درآمد خوبی که دارد، فوق العاده منعطف است. از این رو، اشخاص می توانند در هر ساعت از شبانه روز فعالیت کنند. برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای، لازم است که افراد دوره های آموزشی را سپری کنند و سپس وارد بازار کار شوند.

نتورک مارکتینگ یعنی چه؟ شرکت مادر، محصولات مختلفی را به صورت عمده و با قیمت فوق العاده پایینی از تولید کننده می خرد. این محصولات توسط افراد مختلف در سطح جامعه، پخش می شوند و به فروش می رسند. عمده فعالیت شبکه های بازاریابی شبکه ای در ایران در حوزه محصولات آرایشی، بهداشتی، پوشاک، لوازم خانگی، صنایع دستی و فلزات زینتی می باشد.

نتورک مارکتینگ چگونه کار می کند؟

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا برای فعالیت در سازمان های بازاریابی شبکه ای بایستی دوره های آموزش نتورک مارکتینگ را سپری کنید. در ابتدا بایستی بدانید که شرکت ها و سازمان های بازاریابی شبکه ای چگونه فعالیت می کنند. این گونه، درک درستی از فعالیت های شرکت پیدا می کنید. پی بردن به واقعیت سازمان های بازاریابی شبکه ای هم حائز اهمیت می باشد. بازاریاب (فروشنده) با یک سازمان بازاریابی شبکه ای در ارتباط است که محصولات با کیفیتی را به فروش می رساند و از طریق فروش همین محصولات، بازاریاب ها درآمد کسب می کنند. تهیه محصولات، بخش مهمی از فعالیت شرکت به حساب می آید. محصولات بایستی مورد نیاز بازار باشند و با قیمت فوق العاده پایینی تهیه شوند تا بالاترین سود را به بازاریاب برسانند.
آموزش نتورک مارکتینگ

آموزش نتورک مارکتینگ شامل فعالیت ها و اهداف شرکت و نحوه فروش محصولات به بازار می شود. یکی از مزایای بازاریابی شبکه ای، ساعت کاری شناور آن می باشد. بازاریاب می تواند در ساعت های مختلفی اقدام به فعالیت کند و هیچ گونه زور و اجبار برای فعالیت وی، وجود ندارد. در حقیقت، شرکت های بازاریابی با استخدام نیروی فروش برای فعالیت خارج از شرکت، سود می برند. سیستم کاری Network Marketing اهمیت بالایی دارد و بایستی سابقه کاری شرکت مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی موفقیت فروشندگان شرکت، افراد می توانند جذب شرکت شوند. دوره های آموزش در هر شرکت بازاریابی شبکه ای به مدت یک هفته تا 10 روز برای متقاضیان بازاریابی برگزار می شود.

بررسی مزایای بازاریابی شبکه ای

1- قوانین کاری وضع کنید.  طبق صحبت های دکتر ماکان آریا پارسا شرکت های نتورک مارکتینگ در ایران، قوانینی راجع به نحوه فروش و بازاریابی محصولات تعریف کرده اند. بازاریاب در زمینه فروش و بازاریابی، آزادی عمل بالایی دارد و می تواند به طریقه های مختلفی برای کسب و کار خود، تلاش کند. از این رو، بازاریاب می تواند بسته به فعالیت و روحیه خود، قوانینی را تنظیم کند و مطابق با همان قوانین پیش برود.

2- محصولاتی مناسب با نیازهای روز و نیازهای خودتان تهیه کنید. هر کدام از شرکت های معتبری که در لیست شرکت های نتورک مارکتینگ در ایران هستند در زمینه های مختلفی در حال فعالیت می باشند. توصیه می شود که بازاریاب ها با کمپانی هایی فعالیت کنند که محصولات آن ها را قبول دارند. اگر محصولاتی که بازاریاب تهیه می کند، مخالف نیازهای روز و نیازهای خودش باشد، فرآیند فروش برای او سخت می گردد.

3- مهمانی های فروش برگزار کنید. یکی از روش های بازاریابی شبکه ای دوره های آموزش نتورک مارکتینگ، برگزاری مهمانی های فروش می باشد. بازاریاب در قالب یک جشن، محصولات خود را به دوستان و آشنایان خود معرفی می کند. از این طریق، می توان عمده محصولات را به فروش رساند. از طرفی، افراد حاضر در مهمانی، محصولات را به دیگران هم معرفی می کنند. این گونه، می توان با یک تیر، چند نشان را هدف قرار داد.

4- سود چشمگیری کسب کنید. بازاریابی محصولات برای شرکت های بازاریابی شبکه ای سودآور است. به قدری که بازاریاب های حرفه ای، درآمدی بالاتر از 20 تا 30 میلیون در ماه دارند.

نتورک مارکتینگ یعنی چه

بررسی معایب نتورک مارکتینگ

1- کسب درآمد، دشوار می باشد. بر باور دکتر ماکان آریا پارسا هر چند آمار شرکت های نتورک مارکتینگ در ایران نشان دهنده موفقیت بازاریاب ها و کسب درآمدهای میلیونی آن ها است ولی واقعیت، چیز دیگری می باشد. درصد فروشندگانی که درآمد کسب می کنند، فوق العاده محدود است. تعداد افرادی که می توانند محصولات تهیه شده از شرکت های بازاریابی شبکه ای را بفروشند با آمار ارائه شده، همخوانی ندارد. از این رو، کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکه ای، سخت و دشوار است.

2- ممکن است دوستان و آشنایان از محصولات معرفی شده، استقبال نکنند. گاها ممکن است که دوستان و آشنایان از محصولات بازاریاب، استقبال نکنند و از این رو، بایستی یک بازاریاب محکم و بااراده باشد تا از پس چالش های پیش رو، برآید.

3- فروش کم و کند، ممکن است به بازاریاب فشار وارد کند. در ابتدای امر، از محصولات بازاریاب ها به کندی، استقبال می شود. از این رو، فشار و استرس بالایی بر روی بازاریاب ها است و بایستی در مسیر فروش شبکه ای، مقاوم باشند.

4- اعتماد به شرکت های بازاریابی شبکه ای سخت است. از بین تمام شرکت های Network Marketing، تعداد محدودی از آن ها هستند که موفقیت آمیز می باشد. از این رو، بایستی قبل از هر گونه اقدامی، به خوبی تحقیق کرد. متاسفانه، گاها برخی از شرکت ها، اطلاعات غلطی را ارائه می دهند و منجر به گمراهی افراد می شوند. ناگفته نماند که تحقیق گسترده راجع به کمپانی های فعال در زمینه بازاریابی شبکه ای سخت است.

نکاتی درباره بازاریابی شبکه ای

1- از فرآیند فروش، لذت ببرید. به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا یکی از مهم ترین حقایق نتورک مارکتینگ، لذت بردن از آن می باشد. هر چند کسب درآمد در مسیر بازاریابی، فاکتور مهمی است ولی بایستی علاقه را هم در نظر گرفت. یک بازاریاب باید محصولات مورد علاقه خود را به فروش برساند و در این مسیر، از کاری که انجام می دهد، لذت ببرد.

2- محصولات با کیفیت به فروش برسانید. در نظر داشته باشید که در حوزه Network Marketing هر چه کیفیت محصولات عالی باشد، تعداد مشتریان هم بیشتر می شود و قاعدتا درآمد بیشتری هم عاید فروشنده می گردد. از طرفی، محصول باید مورد نیاز جامعه و بازار باشد تا سریعا فروش برود. محصولات ناکارآمد، دیرتر به فروش می روند.

این مطلب ادامه دارد…

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *