شهریور 26, 1403

قضاوت در مورد دیگران از دیدگاه دکتر ماکان آریا پارسا

ندانسته قضاوت نکنیم

از دید دکتر ماکان آریا پارسا قضاوت در مورد دیگران یکی از کار هایی است که در هر فرهنگی تقبیح می شود. همانطور که می دانید هر انسانی جدا از فرهنگ و جغرافیایی که در آن زیست می کند، منحصر به فرد است. تمامی آدم هایی که روزانه در اطراف خود مشاهده می کنیم، پیشینه ی خاصی دارند. همین پیشینه است که قضاوت نادرست در مورد دیگران ممکن است به احساسات آن ها صدمه بزند. این قضاوت های نا به جا در نهایت ممکن است جایگاه افراد در جامعه را تغییر دهد. در این مقاله به سراغ موضوع قضاوت می رویم و به بررسی علت این که چرا قضاوت کردن به ضرر خودمان تمام می شود می پردازیم.

قضاوت کردن چیست؟

اگر بخواهیم قضاوت کردن را معنا کنیم باید در مورد انسانی ترین ویژگی های انسان گفت و گو کنیم. قضاوت در مورد دیگران عبارت است از تصمیم گیری در مورد شخصیت، باورها، ارزش ها و تجربیات شخصی یک فرد دیگر، صرفاً بر اساس دیدن.

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا در واقع قضاوت کردن یعنی ارزیابی کردن افراد و شخصیت آن ها. این ارزیابی ها ممکن است اشتباه و یا درست باشند اما به طور قطع نمی توان آن را تایید کرد. بهترین کار این است که ندانسته قضاوت نکنیم. قضاوت نا به جا ممکن است باعث حذف آدم های مفید و سالم از زندگی شما شوند.

قضاوت در مورد دیگران

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم. زندگی در جامعه  نیازمند این است که باهوش تر و سریع تر از باقی افراد عمل کنیم. همین ایده باعث می شود که اکثراً ناخودآگاه درگیر قضاوت دیگران شویم. به عبارتی ما به صورت ناخودآگاه در مورد شخصیت احتمالی افراد تصمیم می گیریم. این قضاوت ما را از خطرات و تهدیدات احتمالی محافظت می کند. اما این قضاوت در مورد دیگران تا چه میزان صحیح، اخلاقی و یا حتی حقیقی است؟

قضاوت نادرست در مورد دیگران

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا زمانی که به قضاوت در مورد دیگران می پردازیم، احساسات زیادی مانند عصبانیت، رنجش و حسادت را احساس می کنیم. همین امر می تواند هورمون کورتیزول را به سرعت بالا ببرد. در این حالت فرد احساس می کند که در خطر است. شاید درک آن دشوار باشد اما قضاوت در مورد دیگران می تواند مانند یک چاقو به قلب خودتان فرو رود. این هورمون های استرس می تواند شما را به سمت پرخوری، دیابت و بسیاری دیگر از بیماری های عصبی دچار کند.

در نظر داشته باشید که قضاوت نادرست در مورد دیگران نیز می تواند عواقب اجتماعی بسیاری نیز داشته باشد. شاید شما هم زمانی که برای نخستین بار دوست صمیمیتان را ملاقات کرده اید، احساس کرده اید که از او خوشتان نمی آید. این دقیقاً اتفاقی است که برای فرد قضاوتگر اتفاق می افتد. این افراد ممکن است دوستان زیادی را صرفاً به دلیل قضاوت نادرست در مورد دیگران، از دست بدهید.

قضاوت نادرست در مورد دیگران

همانطور که اشاره کردیم، قضاوت در مورد دیگران به ویژه اگر به نظر نادرست باشد، می تواند عواقب بدی داشته باشد. قضاوت نادرست در مورد دیگران دنیا را به جای ناامنی تبدیل می کند. برای مثال تصور کنید که یک خانم جوان دائما به افرادی که در پشت سر او در پیاده رو راه می رود نگاه کند و آن ها را قضاوت کند. این خانم ممکن است یک مرد جوان را صرفاً به دلیل یک استایل پانک، یک فرد مهاجم تصور کند. این قضاوت چه نتیجه ای خواهد داشت؟

، تکنیک های قضاوت نکردن دیگران

بانوی جوان در نهایت با استرس شروع به راه رفتن خواهد کرد. این ترس ناگهانی هورمون های استرس را به سرعت افزایش می دهند و فرد را برای جنگ و گریز آماده می کنند. حال تصور کنید که این قضاوت تبدیل به عادت شود. این بانو در نهایت دچار اضطراب های مداوم و تپش قلب خواهد شد. ممکن است او با اختلال در فعالیت های روزمره و کاری مواجه شود. به این ترتیب یک قضاوت نادرست در مورد دیگران در نهایت به ضرر فرد تمام می شود.

اما چاره چیست؟ اما باید قضاوت کردن را تمام کنیم و چشمان خودمان را به روی افراد ببندیم؟

تکنیک های قضاوت نکردن دیگران

حال که با عواقب قضاوت در مورد دیگران آشنا شدیم، این پرسش پیش می آید که آیا قضاوت کردن واقعاً بد است؟ آیا تکنیکی برای قضاوت نکردن وجود دارد؟

تکنیک های قضاوت نکردن دیگران را می توان در سه مورد خلاصه کرد؛

1. سعی کنید با تقویت حس همدلی، افراد را بهتر و عمیق تر بشناسید.

اگر نسبت به فردی احساس خوبی ندارید و نمی خواهید او و استایل او را قضاوت کنید تنها کافی است با او صحبت کنید. برای مثال اکر دست یک ایستگاه اتوبوس نشسته اید و حضور یک فرد شما را آزار می دهد، از او در مورد ساعت بپرسید. در این صورت اگر خطری در کمین شما باشد متوجه می شوید.

ندانسته قضاوت نکنیم

2. مدیتیشن کنید.

از دید دکتر ماکان آریا پارسا مدیتیشن به شما کمک می کند تا در برخورد با آدم ها، آرام تر عمل کنید. شما با استفاده از این تکنیک می آموزید که بر خودتان و احساساتتان کنترل داشته باشید. به این صورت قبل از قضاوت کرد و حس کردن خشم، رنجش و یا ترس، اندکی فکر می کنید.

3. به دنبال ویژگی های مثبت افراد باشید، حتی اگر دشوار است!

آخرین تکنیک از تکنیک های قضاوت نکردن دیگران، مرتبط به تعامل بیشتر است. شما نیاز دارید تا با مردم در تعامل باشید تا بتوانید تجربه ی بیشتر کسب کنید. قضاوت در مورد دیگران می تواند مانعی بر سر راه این هدف باشد.پس تلاش کنید در نخستین برخورد بهترین ویژگی های فراد را پیدا کنید؛ حتی اگر این ویژگی یک لبخند زیبا باشد. جست و جوی ویژگی های مثبت در افراد جدید می تواند باعث تغییر دیدگاه شما و در نتیجه جلوگیری از قضاوت شود.

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *