شهریور 29, 1403

کنترل احساسات از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

کنترل احساسات

از دید دکتر ماکان آریا پارسا کنترل احساسات که در علم روانشناسی به عنوان تنظیم هیجانی نیز شناخته می شود، به توانایی تشخیص، درک و مدیریت احساسات خود به روشی سالم و سازنده اشاره دارد. این مفهوم شامل شناخت چگونگی ایجاد احساسات، آگاهی بر تاثیر آن ها و اتخاذ تصمیم هایی برای تعدیل یا تغییر آن ها برای دستیابی به یک حالت عاطفی متعادل تر است. کنترل احساسات به صوت موثر، برای حفظ آسایش روانی، ایجاد روابط قوی و دستیابی به اهداف شخصی و حرفه ای ضروری است. با توسعه هوش هیجانی و خودآگاهی، افراد می توانند کنترل هیجانات، استرس، اضطراب و سایر احساسات منفی را یاد بگیرند که منجر به افزایش انعطاف پذیری، بهبود تصمیم گیری و احساس رضایت کلی از زندگی می شود.

احساسات انسانی چیست؟

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا احساسات شامل حالات روانی و فیزیولوژیکی پیچیده ای است که با برخورد های ذهنی و فیزیکی عمیق مشخص می شود. احساسات به ‌عنوان پاسخ‌ های غیرارادی و غریزی به محرک‌ های مختلف، مانند افراد، رویداد ها یا شرایطی عمل می ‌کنند که یک احساس یا احساس متمایز را برمی ‌انگیزد. احساسات اغلب در کنار واکنش‌ های فیزیکی، مانند ضربان قلب تند، دست ‌های لرزان و یا بغض ظاهر می‌شوند. این احساسات معمولاً با ارزیابی‌ های شناختی، مانند افکار و باور های مربوط به موقعیت، همراه هستند. کنترل احساسات نیازمند شناخت نقش های اصلی احساسات است. این نقش ها عبارتند از؛

  1. انگیزه
  2. ارتباط بین فردی
  3. بلوغ و پیشرفت شخصی
  4. بقا و حفاظ امنیت است.

عواطف را می توان به دسته های بنیادی مختلفی از جمله شادی، غم، خشم، دلهره، حیرت، انزجار و انتظار طبقه بندی کرد. از همین سو کنترل هیجانات ممکن است گیج کننده به نظر برد.

کنترل هیجانات

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا کنترل احساسات شامل ترکیبی از خودآگاهی، خودتنظیمی و اقدامات عمدی است. در این بخش تلاش کرده ایم که روش هایی برای مدیریت و کنترل هیجانات به شما معرفی کنیم.

1. چه محرک هایی احساسات شما را تحریک می کنند؟

شما باید زمان زیادی را صرف شناخت محرک هایی کنید که احساساتتان را برانگیخته می کنند. از شادی آغاز کنید چرا که کنترل هیجان شادی دشوار تر از باقی هیجانات است. این محرک ها را تا جای ممکن مدیریت کنید. اگر می بینید که یک محرک، یک انسان و یا یک مکان شما را غمگین و یا عصبانی می کند؛ از آن ها دوری کنید.

2. به ذهن خود استراحت دهید.

اگر خسته باشید امکان کنترل احساسات خود به مشکل می خورید. یک ذهن خسته به سختی می تواند احساسات را تحمل کند. بنابراین بهتر است میان کارهای روزمره تان زمانی را برای استراحت انتخاب کنید. استراحت قدرت ذهنی شما را بالا می برد.

3. احساسات دوست شما هستند و نه دشمنتان!

کنترل احساسات به این معنی نیست که این احساسات دشمن شما هستند. احساسات به شما کمک می کنند که بهتر عمل کنید و یا حتی از جان شما محافظت می کنند. تصور کنید که وارد یک کوچه ی تاریک می شوید تا به منزلتان برسید و یک مرد را با چاقوی خونی مشاهده می کنید.

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا در این موقعیت ترس دوست شماست. احساس ترس به شما برای مراقبت از خودتان کمک می کند و با آزاد کردن هورمون کورتیزول به شما کمک می کند تا به خوبی بجنگید و یا به سرعت فرار کنید. مشکل این است که در دنیای امروز ترس از مدیرتان بر سر کار نیاز به جنگ و یا گریز ندارد. برای کنترل هیجانات مانند ترس باید مدیریت آن ها را بیاموزیم.

کنترل هیجانات

4. مدیتیشن کنید.

مدیتیشن می تواند ذهن شما را برای کنترل احساسات، آماده کند. بنابراین ذهن خود را با مدیتیشن آماده نگه دارید.

5. ورزش را فراموش نکنید.

هورمون های شادی که در هنگام ورزش کردن آزاد می شوند، می توانند به شما در کنترل و مدیریت احساساتتان کمک کند. ورزش هایی مانند بدنسازی با تولید ماهیچه های بیشتر از ترشح هومون هایی مانند کورتیزول جلوگیری می کند. همین امر به کنترل احساسات شما کمک می کند.

6. دوستان قابل اعتماد انتخاب کنید.

دوستان قابل اعتماد می توانند به راحتی از احساسات شما اطلاع پیدا کنند و در مدیریت آن ها به شما کمک کنند. بنابراین دوستانی انتخاب کنید که آماده ی کمک کردن به شما باشند.

از دید دکتر ماکان آریا پارسا به یاد داشته باشید، مدیریت احساسات یک فرآیند تدریجی است که نیاز به تمرین و صبر دارد. با خودتان مهربان باشید و درک کنید که اشتباه کردن بخشی از فرآیند یادگیری است. نکته ی کلیدی این است که از آن ها درسی بیاموزید و به جلو بروید.

کنترل هیجان شادی

کنترل هیجان شادی

کنترل هیجان شادی می تواند کمی چالش برانگیز باشد، اما در این بخش چند استراتژی وجود دارد که به شما کمک می کند اشتیاق و شادی خود را به شیوه ای موثر مدیریت کنید.

1. چند نفس عمیق بکشید.

وقتی احساس کردید احساس شادی شما در حال افزایش است، چند نفس آهسته و عمیق از بینی بکشید و از دهان خارج کنید. این می تواند به آرامش سیستم عصبی شما کمک کند. بدن در این زمان تلاش می کند به تعادل عاطفی باز گردد.

2. از موقعیت فاصله بگیرید.

اگر احساس می کنید که از شدت خوشحالی می خواهید فریاد بزنید و یا بلند بخندید، از موقعیتی که در آن هستید اندکی فاصله بگیرید. این فضا باعث می شود که شادی اندکی درونتان ته نشین شود و مدیریت آن آسان تر شود. این کار در مورد هر احساسی کاربرد دارد.

3. راهی برای آزاد کردن انرژی خود بیابید.

در یک فعالیت بدنی مستمر شرکت کنید که به شما امکان می دهد انرژی فروخورده خود را آزاد کنید. فعالیت هایی مانند رقصیدن، جک های پرش یا تمرین های بدنسازی می توانند در زمینه ی کنترل احساسات به شما کمک کنند. این روش باعث می شود که احساسات به صورت یک دفعه به شما هجوم نیاورد.

4. شادی خود را با کسی در میان بگذارید.

با یک دوست قابل اعتماد یا یکی از اعضای خانواده در مورد آن چه که شما را بسیار خوشحال می کند صحبت کنید. به اشتراک گذاشتن هیجان شادی با کسی می تواند به شما در پردازش و رها کردن آن کمک کند. به اشتراک گذاشتن همچنین می تواند مدیریت را آسان تر کند.

5. مرزبندی کنید.

در دایره ی افراد مشخصی احساساتی شوید. نیازی نیست تمام اطرافیان شما شاد وضعیت احساسی شما باشند. مرزبندی خاصی برای نشان دادن احساسات خودتان داشته باشید. به این ترتیب، اگر شاد باشید در جای نامناسبی هیجان زده نمی شوید و خودتان را شرمنده نمی کنید.

کنترل هیجان منفی

به یاد داشته باشید، اشکالی ندارد که احساس شادی و هیجان داشته باشید! این استراتژی ها می توانند به شما کمک کنند تا شور و شوق خود را مدیریت کنید. در عین حال به شما امکان می دهد از احساسات مثبت لذت ببرید. بنابراین به صورت موثر از آن ها استفاده کنید.

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *