شهریور 26, 1403

بلاک چین از نظر دکتر ماکان آریا پارسا

بلاک چین

از دید دکتر ماکان آریا پارسا بلاک چین را می شود یک فناوری انقلابی در عصر جدید، تعریف کرد. این فناوری یک مرکز دیجیتالی غیر متمرکز است. فناوری بلاک چین در بطن خود یک دفتر کل دیجیتال غیرمتمرکز است که تراکنش ها و داده ها را در چندین رایانه در یک شبکه ثبت و ضبط می کند. این فناوری زیربنایی، پشت ارز های رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و غیره است. در این فناوری زنجیره ای از بلوک ها وجود دارد که هر کدام حاوی اطلاعاتی هستند که از طریق الگوریتم های رمزنگاری شده به یکدیگر متصل هستند.

بلاک چین به زبان ساده

برای درک بلاک چین، یک دفتر کل دیجیتال را تصور کنید که افراد متعددی می توانند به آن دسترسی داشته باشند. افراد می توانند به راحتی فایل ها را به روز کنند، اما هیچ کسی نمی تواند آن را کنترل کند. این دفتر که به زنجیره بلوکی معروف است از بلوک های اطلاعاتی به هم پیوسته تشکیل شده است. هر بلوک حاوی رکوردی از تراکنش ‌ها، مانند تراکنش ‌های مالی و یا داده ‌ها است. هنگامی که یک بلوک به زنجیره اضافه می ‌شود، نمی‌ توان آن را پاک کرد و یا تغییر داد. این موضوع تضمین می کند که اطلاعات موجود در بلوک بسیار امن و قابل اعتماد هستند.

به گفته دکتر ماکان آریا پارسا بلاک چین به زبان ساده یک فناوری غیرمتمرکز است و این بدین معنی که توسط هیچ فرد یا سازمانی کنترل نمی شود. در عوض، یک شبکه جهانی از رایانه ها برای تایید و اعتبارسنجی هر بلوک قبل از اضافه شدن به زنجیره همکاری می کنند. این فرآیند که به عنوان «ماینینگ» شناخته می‌ شود، به رایانه ‌های قدرتمند برای حل مسائل پیچیده ی ریاضی برای تایید اعتبار هر بلوک نیاز دارد. هنگامی که یک بلوک تایید شد، به زنجیره اضافه می شود و بخشی از رکورد دائمی این فناوری می شود. به این ترتیب، همه افراد در شبکه به اطلاعات دقیق و جاری یکسان دسترسی دارند، بدون این که نیازی به تکیه بر هیچ شخص یا موسسه ای خاص داشته باشند.

ویژگی های اصلی

از دید دکتر ماکان آریا پارسا کاربرد بلاک چین زمانی بهتر درک می شود که ویژگی های آن را بهتر بشناسیم. به همین دلیل در این بخش برخی از ویژگی های اصلی این فناوری را برای شما گردآوری کرده ایم؛

  1. غیرمتمرکز است: این فناوری یک سیستم غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ مرجع مرکزی آن را کنترل نمی کند. همین امر یکی از دلایل خاص بودن این فناوری است.
  2. تغییر ناپذیر بودن اطلاعات: داده های ذخیره شده در این فناوری تغییرناپذیر است. یعنی پس از ثبت هر نوع اطلاعات نمی توان آن ها را تغییر داد یا حذف کرد.
  3. شفافیت در نگهداری اطلاعات: همه تراکنش های فناوری بلاک چین عمومی و شفاف هستند و به هر کسی اجازه می دهد کل تاریخ تراکنش ها را ببیند.
  4. مکانیسم اعتبارسنجی خاص: برای اطمینان از یکپارچگی این فناوری، یک مکانیسم اجماع برای اعتبارسنجی تراکنش ها و اطمینان از توافق همه گره های شبکه در مورد وضعیت بلاک چین استفاده می شود.

فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟

به اعتقاد دکتر ماکان آریا پارسا بلاک چین تراکنش ها و داده ها را در شبکه ای از رایانه ها و در یک مرکز غیرمتمرکز ثبت می کند. هر بلوک در زنجیره های این فناوری شامل تراکنش های تایید شده توسط بخش های خاصی به نام استخراج کننده است. این استخراج کننده ها از رایانه های قدرتمند برای حل پازل های پیچیده ریاضی استفاده می کنند و امنیت و تغییر ناپذیری این فناوری را تضمین می کنند. هنگامی که یک بلوک به زنجیره اضافه می شود، به بخشی دائمی از رکورد تبدیل می شود و محتوای آن قابل تغییر یا حذف نیست.

بیت کوین و استفاده از آن فناوری بلاک چین

بر باور دکتر ماکان آریا پارسا جذابیت بلاک چین در استفاده آن از رمزنگاری و مکانیسم‌ های اجماع برای اعتبارسنجی هر بلوک است. استخراج کننده ها برای توافق بر سر ترتیب و اعتبار تراکنش ها با یکدیگر همکاری می کنند و هر استخراج کننده یک بخش خاص از بلاک چین را در اختیار دارد. هنگامی که یک بلوک جدید اضافه می شود، استخراج کننده ها با حل معمای ریاضی و افزودن آن به نسخه های قبلی، آن را احراز هویت می کنند. اگر اکثر استخراج کننده ها در مورد بلوک جدید به توافق برسند، آن بلوک بخشی از رکورد دائمی می شود. این فرآیند مداوم یک دفتر کل و مرکزی بادوام و شفاف ایجاد می کند که توسط شبکه نگهداری می شود.

شبکه: شبکه ای از کامپیوترها (گره ها) ایجاد می شود که هر کدام یک کپی از این فناوری دارند.

معاملات: تراکنش های جدید در شبکه پخش می شوند و در آن جا توسط گره ها تایید می شوند.

تایید: هر گره با استفاده از الگوریتم های پیچیده تراکنش را تایید می کند و خطا ها را مورد بررسی قرار می دهند.

ایجاد بلوک: گروهی از تراکنش های تایید شده در یک بلوک ترکیب می شوند که سپس به این دفتر مرکزی اضافه می شود.

زنجیره سازی: هر بلوک از طریق یک کد منحصر به فرد به بلوک قبلی مرتبط می شود و زنجیره ای از بلوک ها را ایجاد می کند. از همین جهت به آن زنجیره ای از بلوک ها می گویند.

اجماع: گره های شبکه از طریق یک مکانیسم اجماع در مورد وضعیت این فناوری توافق دارند و اطمینان حاصل می کنند که همه نسخه مشابهی از این فناوری را دارند.

برنامه های کاربردی در بلاک چین

در حالی که فناوری بلاک چین اغلب با ارز های دیجیتال مانند بیت کوین مرتبط است، کاربرد های بالقوه زیادی، فراتر از ارز های دیجیتال دارد. در این جا چند نمونه از آن ها را گردآوری کرده ایم:

  1. مدیریت زنجیره تامین: این فناوری را می توان برای ردیابی و تایید منشا، جابجایی و مالکیت کالا های فیزیکی نیز استفاده کرد و از اصالت و شفافیت در زنجیره ی تامین مطمئن شد.

کاربرد بلاک چین

  1. قرارداد های هوشمند: فناوری بلاک چین می تواند قرارداد های اجرایی را با شرایط توافق نامه ای که مستقیماً در کد نوشته شده است، فعال کند و نیاز به واسطه ها را کاهش دهید.
  2. تایید هویت: بلاک چین را می توان برای ایجاد هویت های دیجیتال امن استفاده کرد. این امر به افراد اجازه می دهد داده های خود را کنترل کنند و از سرقت هویت جلوگیری کنند.
  3. مراقبت های بهداشتی: این فناوری را می توان برای ذخیره و مدیریت سوابق پزشکی استفاده کرد و از ذخیره ایمن و بدون دستکاری اطلاعات حساس بیمار اطمینان حاصل کرد.
  4. سیستم های رای گیری: سیستم های رای گیری مبتنی بر این فناوری می توانند شفافیت، امنیت و دقت را در انتخابات افزایش دهند و اطمینان حاصل کنند که آرا به درستی و بدون دستکاری شمارش می شوند.
  5. محافظت از مالکیت معنوی: از این فناوری می توان برای ایجاد یک پایگاه داده غیرمتمرکز از حقوق مالکیت معنوی استفاده کرد. این امر ردیابی مالکیت و اثبات اصالت را آسان تر می کند.
  6. موسیقی و سرگرمی: می توان از این فناوری برای ایجاد راهی امن و شفاف برای ردیابی مالکیت، حق امتیاز و توزیع موسیقی استفاده کرد. کاربرد بلاک چین در این زمینه بسیار انقلابی است چرا که بسیار دقیق عمل می کند.
  7. املاک و مستغلات: این فناوری همچنین می تواند برای ایجاد یک رجیستری غیر متمرکز از مالکیت دارایی استفاده و خرید، فروش و انتقال حقوق مالکیت را آسان تر کند.

تکنولوژی بلاک چین

  1. ایمنی مواد غذایی: از این فناوری می توان برای ردیابی محصولات غذایی از مزرعه تا میز غذا استفاده کرد. همچنین می شود از ایمن و معتبر بودن مواد غذایی اطمینان حاصل کرد.
  2. خدمات دولتی: این فناوری قابلیت استفاده برای ایجاد سرویس های دولتی دیجیتال امن و شفاف، مانند گذرنامه های دیجیتال، کارت های شناسایی و پرداخت مزایا را دارد.

این مطلب ادامه دارد… .

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *